ذاك هو

الحب حالة شعورية تجمع العديد من المتناقضات
تتألم برضا تتذوق العسل مراً تتنعم بعذاب
قمة الإحساس بالكرامة وقمة الإحساس بنسيانها تمتلك العالم وتتنازل عنه لمن تحب

ماذا يمكن أن تسمي
عجز منطقك عن الإدراك ...عجز لسانك عن النطق ....عجز قلبك عن أن يتحمل خفقانه

ذاك هو الحب
ولكن .... لابد و أن يكون مظلل بشرع الله

Thursday, September 20, 2007

كلاكيت تاني مرة......تاج.....انما تاج ايه

التاج جالي من مين......؟؟؟؟


مين الأخ والصديق العزيز العزيز أبو صـــــــــــــــــلاح......انا باشكرك جدا اني كنت من ضمن الناس اللي انت مررت لهم التاج
لكن مش مستغربة احنا خلاص متفقين اننا اصدقاء واخوات ودا شيء متوثق ومعلن عندك في المدونة
بالاضافة الى انه موجود ومتفق عليه ضمنيا من قبل ماتنشر بوست توثيق الصداقة عندك
وانت كمان بعته من غير لا خشاف ولا كنافة ولا اي حاجة يعني مش الدكتورة روفي بس اللي عملت كدا
مع اني قريت انها كانت باعته لك مع التاج كنافة وقطايف
ندخل على التاج بقى


لو قالولك اختار عصر من عصور مصرعلشان تعيش فيه تختار اى عصر و فى عهد اى حاكم .. واشمعنى؟
بصراحة مش لاقية ولا حاكم من اللي حكموا مصر فقط يعني كانوا حكام لمصر بس
يشجع ويخلي الواحد يتكبد عناء العودة الى الماضي
لكن لو اخترت بناء على معيار الشعوب
هاختار اعيش فترة الاحتلال الانجليزي خاصة فترة الملك
لان التاريخ بيثبت ان الناس وقتها كان احساسهم بحريتهم وكرامتهم رائع
الناس كانوا بيتمتعوا بشخصيات رائعة والغالبية كانت بتتكاتف لنيل الحرية


اول اولويه فى حياتك عيلتك ولا شغلك ولا اصحابك؟
اول أولوية في حياتي عيلتي
خاصة اخواتي التلاتة حبي لهم وعلاقتي بهم لها قدسية خاصة جدا عندي


ايه اكتر حاجه بتحبها فى رمضان؟
لمتنا ساعة الفطار
لاننا بطبيعة الحال كل واحد مواعيده مختلفة عن التاني جدا يعني نادرا ماتلاقي اتنين بياكلوا مع بعض
لكن رمضان انتم عارفينه بقى وجبة واحدة بتوقيت واحد


اوصف ليا اجمل فطار ممكن تفطره
اجمل فطار ممكن افطره هو فطار وسط اخواتي ووالدتي ووالدي واولادهم وزوجاتهم
لكن دا اصبح صعب جدا لان والدي توفى اول يناير من هذا العام
ودا اول رمضان من غيره يعني رمضان دا بالذات مش قادرة استعيد فيه احاسيس كتير
اسفة قلبتها دراما بس غصب عني
ربنا يرحم موتانا جميعا


لو انت حاكم على مجموعه من الافراد هتكون عادل؟؟ طب هتعمل ايه عشان تتأكد انك حاكم عادل؟
ما اعرفش هاتمتع بنعمة العدل ولا لا انا حسب معلوماتي وخبراتي في الحياة
ان السلطة اي سلطة سواء كبيرة او بسيطة بتغير في صاحبها سواء نتيجة استعداد عنده او غصب عنه
لكن اكيد اتمنى اني اكون عادلة
لو افترضنا اني هاكون عادلة وهاعمل ايه علشان اكون حاكم عادل
يبقى مفيش قدوة احسن من سيدنا عمر بن الخطاب رضي الله عنه واني اتفقد احوال الافراد اللي باحكمهم بنفسي



اللى بيبوظ الحكام .. نفسهم؟ ولا الشعب؟ ولا الحاشيه المقربه؟
كله فئة من التلاتة ممكن تشترك في عملية الافساد
الشعوب بصمتها على الفساد
والحاشية المقربة بتفسد الحاكم لخدمة مصالحهم الشخصية
لكن يبقى ان الحاكم اذا كان حاكم جيد من البداية وملم بكل الامور يبقى هايتخلص من الحاشية المقربة الفاسدة
وسيصلح الشعب لان الجو المتوفر والمتاح هيكون لا يدعو للفساد



مين أكتر اعلامي مصري بتحترمه؟

بصراحة الاعلام المصري كله بمن فيه فقدت ثقتي فيهم من زمان جدا
حتى الأقلام المعارضة الوقت والمتابعة اثبتوا لي انها معارضة موجهه ومقننة


قريت ديوان عمر مصطفى صاحب بلوج تجربه " اسباب وجيهه للفرح" عن دار ملامح و لا لسه ؟؟
لو اه ايه رايك فيه؟؟
لا .. ما قريتوش


لو ممكن تشتغل شغلانه تانيه غير اللى انت بتشتغلها او كنت بتشتغلها كنت تتمنى تبقى ايه؟
كنت أتمني أشتغل حاجات كتير اوي
اولها كنت اتمنى اكون صحفية وتمنيت اني اشتغل بالمحاماة وحلمت كتير جدا اني اشتغل طبيبة نفسية



ايه تانى بلد تتمنى تعيش فيها بعد مصر؟
مصر هي اول بلد وتاني بلد واخر بلد اتمنى اعيش فيها


اوصف ليا ترتيبات اجمل فرح ممكن تحضره
اجمل فرح ممكن احضره يكون فرح حد قريب مني اوي واكون مشاركة في كل تفصيله من تفاصيله
زي افراح اخواتي كدا وصديقاتي واخوات صديقاتي


بتراعي كلام الناس والقيل والقال؟ لو اه او لو لا قول لى ليه؟

انا بحاول اراعي ربنا قدر امكاني
ثم باحاول اراعي نفسي وان كل تصرفاتي يكون فيها احترام لنفسي
وعندي يقين اني طالما باحترم نفسي يبقى اكيد باحترم الاخرين
لانه من صميم احترام الذات ان الانسان يحترم الاخرين
غير كدا انا مش باهتم بالقيل والقال لاني مؤمنة
ان مش من المنطق ابدا اني احول الناس لسجن اسجن نفسي فيه


صحيت من النوم ما لقيتش الموبايل ولا الكمبيوتر ولا الكاميرا الديجيتال
ولقيتنا رجعنا لعصر الحمام الزاجل والحصنه هتكون سعيد؟
طالما هارجع للعصر دا يبقى كل الناس هاتبقى من غير موبايل ولا كمبيوتر ولا كاميرا
وساعتها سعادتي هتكون متعلقة ومرتبطة بالناس اللي هاكون موجودة بينهم وشكل تواجدي دا هيكون ايه


السعاده هى؟
السعادة عندي اني احس بحب الناس واحسسهم بحبي لهم خاصة المقربين مني جدا
واني اقدر اكون سبب لسعادة اي انسان
والسعادة المطلقة في الاحساس بالرضا عن النفس واني وصلت بها لحالة من النقاء والصفاء
ودي سعادة صعبة المنال جدا
لانها زي ما قال ابو صلاح مرتبطة بالاحساس
برضا المولى عز وجل واعتقد ان مفيش حد يقدر يجزم برضا ربنا سبحانه وتعالى عنه وعن افعاله


عندك أمل ؟؟ أسبابك ؟
الحمد لله طبعا عندي أمل
الدنيا ايه من غير أمل
وعندي أمل ليه؟ لأن ثقتي في الله مطلقة


لما تحب تهرب من كل شئ بتروح فين؟
مع ان دا نادرا مايحدث
لاني بحب اواجه الامور وكل حاجة في وقتها
لكن لو طلبت معايا هروب او نقول تأجيل مواجهة
باروح انام



امتى أول مره خدت فيها نفس طويل كده وقلت بينك وبين نفسك يااااه الظاهر انا فعلا كبرت؟
مش متذكرة لحظة زي دي لأني اعتقد اني من يومي وانا حاسة اني كبرت
وكل اللي حواليا بيتعاملوا معايا على اني كبيرة ومتحملة للمسئولية


لما بتعمل عمل خيرى بيكون ايه هو دافعك الاول؟
طبعا رضا المولى عز وجل
ثم بعد ذلك يأتي حبي الشديد لنفسي وحبي اني اكون فخورة بيها بيني وبينها واحترمها



بتشرب سجاير؟ لو الاجابه اه ايه شعورك لو شفت ست بتشرب سجاير؟ وليه ؟
لا مش باشرب سجاير
ولو شفت ست بتشرب سجاير عادي زي لما باشوف راجل بيشرب سجاير
لأن لأصل في التدخين انه ذنب يعني حرام للراجل والست والمعاصي مافيهاش راجل وست



بتعرف ايدك اليمين من الشمال ازاي؟
وانا صغيرة ثبتها في دماغي بالسلام
ان اليد اللي بامدها للسلام هي اليمين
وتقريبا السلام والاكل هم الحاجتين الوحيدتين اللي باعملهم بايدي اليمين
واحيانا غصب عني بافاجأ بنفسي وانا باكل بالشمال وبيبقى منظري وحش اوي



ايه اكتر اله موسيقيه بتحبها ؟ ايه اكتر اله موسيقيه بتحبها ؟

الناي والقانون والهارمونيكا نغمهم بيعجبني


فى رأيك ليه الذوق والنخوه اتعدموا؟

هم تقلصوا ممكن
الناس بقت بتخاف من توابعهم
لكن مستحيل يكونوا انعدموا في ناس كتير كلها خير وشهامة



ايه الحاجه اللى لو حصلتلك تبقى سعيد قوى؟؟؟

مش عارفة



تختار يبقى عندك...ارض زراعيه ولا اجنس عربيات و لا كام عماره و لا فلوس فى البنك؟؟؟؟

يا سلاااااااااااااااااام يبقى عندي ارض زراعية طبعا اغلب الوقت باقعد اتخيل لو عايشة في مزرعة انا واسرتي
بس للأمانة وانا صغيرة كنت دايما احلم يكون عندي قهوة واقعد اتفرج على الناس واتابع سلوكياتهم




البحر و لا النيل؟؟؟

كل منهم له جماله
النيل خير وهدوء
البحر برضوا خير وقوة
لكن انا عامة باخاف من الميه جدا


مركب و لا طياره؟؟
ما اقدرش احكم لاني ماجربتش الطيارة



مجنون و لا عاقل؟؟

كل المحيطين بيوصفوني بالعقل
وانا باحب الجنون اللي في قليلين جدا بيلمسوه في


تقرأ كتاب و لا تتفرج عليه فيلم؟

الكتاب طبعا من غير تفكير حتى لو مكتوب فيه ايه هو يكسب





بتمرر التاج لمين؟؟؟

يا سلام جينا بقى للجد
بحب انا اوي النقطة دي
والناس بقى عارفني ومن غير ما اقول
التاج باغلس على كل اللي اسماء مدوناتهم منورة عندى في اليمين
تحت عنوان
لـــــــــو طلبكـــــــم مش موجــــــــــود هنا

يللا بالهنا والشفا للجميع
والتاج ملحق معه مائدة رحمن عليها كل مالذ وطاب
افطروا وبعدين جاوبوا
كل الموجودين مفيش استثناءات

56 comments:

abo salah said...

بعد السلام عليكم

بسم الله ما شاء الله عليكي؟
عيني عليكي باردة

قوام كده جاوبتي التاج ، ما شاء الله أيه النشاط ده كله

ليي نصيب كبير و الحمد لله أني أكون أول المعلقين

أنتي من الناس اللي باحترمها أوي ، عشان كده أنا بأعتز بصداقتك جدا
فعلا أنا خلاص وثقت الصداقة دي ، ولو عايزاني أوثقها في الشهر العقاري مفيش مانع

الدكتورة روفي بعتالي التاج كده حاف ، ومعرفش أيه أشاعة الكنافة تاج
وعامة ياستي الكنافة و القطايف متغلاش عليكي

ندخل بقي علي التاج

طبعا كما هو متوقع إجاباتك كلها جميلة أظهرت جوانب من شخصيتك الجميلة

رحمة الله علي والدك وأسكنه الله فسيح جناته

أجاباتك أوضحت أنك أنسانة تحب عيلتك لأقصي الحدود ، ربنا يحببكم في بعض دايما
ويجعلكوا دايما متجمعين

أضم صوتي لكل اللي وصفوكي بالعقل ، بس متنسيش فوائد الجنان برضه

أنا طبعا مستثني من قائمة المدونات اليمني والا هأكمل طول عمري كتابة في التاج ده بس ، وأنت كمان
لأني هأمررهولك تاني و هكذا

تحياتي
وكل تاج وانت طيبة و بخير
ورمضان كريم

دكتور كسلان said...

كل سنة وانت طيبة

عايزاسجل تعليق فى الاول

عشان متقوليش كسلان

ان شاء الله استنينى تانى

ومعاى الشوربة

أبوسويلم said...

انا مش عارف اقول ايه
الاجابات طبعا ولا اروع
ماهو الكبير ما يكتبش الا الكلام الكبير اللى من وزنه
ولا ايه يا ست الكل
عامة الكلام ما عادش له قيمة لان الكل عارف مين جميلة وايه وزنها فى المدونات
المهم انك نزلت بوست فى الاخر بعد ما نشفتى ريقى
بس موضوع الهدية ده وان كان طبعا شرف كبير ليا وثقة غالية انا مش قدها الا اننا هناقش الموضوع ده بعدين
سلام يا غالية

mesh2dra said...

السلام عليكم

لا
دكتور روفي قالت انها باعتاه
بالقطايف والخروب
شوفي بقى راحوا فين
تاهوا في السكة ولا اتدلقوا


وليه مابقاش عندك ثقة في الاعلام
اخص عليكي
:P
انا اصلا مابثقش فيه من زمان
بس دونت ووري
اعلامنا صاعد ...صامد..مستمر
على ايدينا طبعا:D
ربنا يستر

سلاماتي

ta5areef said...

اجابات عقلانية زى ماتعودنا
بس ازاى عايزة ترجعى للاحتلال الانجليزى
مش شايفانا متبهدلين معاهم احنا الخمسة اياهم

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. said...

همممممممممممممممممم


رحم الله والدك...

بس انتى خليتينى ابتسم اكتر مرة وانا بقرى كلامك...

فعلا المجانين يتشابهون دائما

تحياتى اليكى

بتاع العسل said...

انا قولت
احجز فى الاول
وارجع اقرا تانى

بتاع العسل said...

بعد السلام

انا كنت ناوى اجاوب
بس خلاص نخليها بعد
الفطار عشان اعرف
اركز فى الاجابة

ورحم الله والدك
دا اول رمضان عليه
ودا رابع رمضان على والدى

الهم ارحم موتنا
وموتى المسلمين
امين امين

kafrawy said...

ههههههههههههههههه



بالهنا و الشفا

Anas Emad said...

تاج زي الفل

انا اول ما قريت اخر سطر

قلت الحمد لله ان مدونتي مش موجوده عندك علي اليمين ..

علشان التاج ده صعب قووي ..

ما علينا said...

abo salah


شفت بقى ولعلمك جاوبت تلتينه قبل الفطار

كان عندي حالة شوق للكتابة لكن
كغالب عادتي مش بابقى قادرة اسيطر على افكاري او ارتبها
بتبقى بتخبط في بعضها ولو طلعتها وهي كدا
يبقى قول على الناس اللي هتقرا السلام
هيقولوا دي يامجنونة يا مجنونة
وان ما كانش تبقى مهفوفة

شفت بقى اني عارفة الجنان
وباعزه جدا جدا
هو في احلى من الجنان

وبعدين انت منور اول مكان في التعليقات انت اللي مديله اهمية بوجودك فيه

والشعور متبادل والله يا ابو صلاح
انا باحترمك وباحترم عقليتك جدا
وباعدك اخ عزيز وصديق
ومش محتاجين توثيق يا حاج خلاص اتوثقت رباني

وكان كل الحلويات وصلتني

ربنا يرحم موتانا جميعا ان شاء الله

وعيلتي يا ابو صلاح
مهما اقول مستحيل كلامي او خيال اللي يسمعني يدي مكانتهم عندي حقها
انا بحبهم بشكل مرضي والله اعلم

والعقل دا له وقته والجنان له وقته ومتعته


كل سنة وانت طيب يا ابو صلاح
وبالف خير وربنا يديم الصداقة والاخوة

ما علينا said...

دكتور كسلان

كل سنة وانت طيب يا كسلان

منتظراك
بس من غير شوربة
===================================




*********
أبو سويلم
*********

ربنا يكرمك ويعزك يا رافع معنوياتي
كل الكلام الكبير دا ليا انا
مين يشهد للعروسة

لازم يبقى اخوها الغالي
وشفت بقى اول مالقيت فرصة للكتابة
كتبت على طول
البركة بقى في ابوصلاح

ونتكلم في موضوع الهدية
انا عارفة انك هاتقولي انك مالكش فيه
نظرا
لمخالفته لصفة فيك
متأصلة في شخصيتك

ماشي يا غالي
نتناقش

ما علينا said...

mesh2dra


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
يعني انا بدلت الخروب بالكنافة

تعتقدي اندلقوا
ولا ابوصلاح التهمهم ونسي
ما احنا في صيام بقى


والاعلام
انا طلعته من حساباتي من زمان
من زمان اوي اوي


لكن اعلامنا احنا
ربنا ينفخ في صورته بقى


منوراني دايما
=================================



*******
تخاريف دكتور
***********

حلوة اوي عقلانية زي ما اتعودتوا دي
نصيبكم بقى هاتعملوا ايه

انا كدا
عقلانية لاقصى درجة

بس غريبة ان الوصف دا جايلي منك

ولا يمكن انت شايف اني متعمدة
ان اجاباتي تبدوا عقلانية

قول اعترف

وبعدين يا اخي
دا انتم وكفاحكم
هو اللي شجعني اني افكر ارجع لايام الاحتلال

كفاحكم انتم
مش كفاح مادلين

لا مش انتم
الاربعة التانيين بس

انت مع الدباغ

ما علينا said...

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:.


همممممممممممممممم

استاذي


ربنا يرحمنا ويرحم جميع موتانا ان شاء الله

جميل ان اجاباتي فيها ما يدعو للابتسام

لكن اكيد الخلفية
لها تأثير

والمجانين لازموا يتشابهوا
ويعرفوا بعض


صح يا بيه

ما علينا said...

بتاع العسل


يا عم اؤمر واحنا نفضيلك التعليقات خالص

وافطر براحتك كدا
علشان تجاوب بمزاج
وروقان


وربنا يرحمهم ان شاء الله
هم وجميع موتى المسلمين


كل سنة وانت طيب يا عم على
=================================



********
كفراوى
*********

اضحك الله سنك

ربنا يجعلك دايما مبتسم

بس مش تضحكنا معاك

عموما انا عارفة الكفاروة
يعزوا الضحك اوي


مطرح مايسري يمري
================================




**********
أنس بن مالك
***********

بس مش اصعب من التاج
اللي عندك
يا اخ انس

ومش معنى انك مش موجود عندي في يمين المدونة

انك مش هاتاخده
لانك طلبت تاج
وانا جيت لحد عندك
وقلت لك عندي تاج

ومن هنا مرة تانية
انا بامرر لك التاج دا

خلاص
التاج تاجك ومنتظرك

مواطن زهقان said...

اجاباتك جميلة قوى
وفى حاجات متفقين عليها

بس حكاية اجاوب التاج تانى
مممممممممم

اعتبريه اتجاوب

وعديها المرة دى


وكله سلف ودين

قطوف said...

ربنا يرحم الوالد
انت على فكره مكنتيش محتاجه تاج شخصيتك واضحه من خلال تعليقاتك فى المدونات وكتاباتك يعنى انا الى حد ما كنت ببقى متوقع الاجابه

عارف مش كدب لأن انت انسانه صافيه

وبعدين احسن اكل فى رمضان اللمه انتم مابتتعلموش ليه

انا هطبق قانون الطوارئ فى العزومات بعد كده

أى تجمع أكتر من اتنين يدبحم

أحسن حاجه أنا والحاجه وخلاص نموت احنا الاتنين سوا

بس الديوان والشاعر ده محدش عرفهم من الى راحلهم التاج ابقى شوف مين الجدع ده وقوللنا

غمض عينيك said...

ما علينا

اولا شكرا اوي ع التاج الجميل ده

تانيا بقا
انتي عارفة وانا قاعج بقرا البوست ده
كنت كل ما اقرا سؤال اجاوب عليه وبعدين اقرا ردك
الاقيه زي ردي

مش كل الاسئلة يعني
بس معظمها

يعني هتلاقي تاج شبه بتاعك
بس واضح من اجاباتك
انك متزنة وعاقلة وكبيرة
بالمقام طبعا

ع العموم متشكر جدا ع التاج
وهيكون اول بوست ليا ان شاء الله

سلام
محمد سمير

غمض عينيك said...

ازيك يا ماعلينا

معليشي انتي سيبتي عندي كومينت مش فاهمه اوي؟
بتقوليلي حرام عليك اللي انت عملته



هو انا عملت ايه؟؟؟

محمد سمير

ياسر مدني ...دينامو الإخوان said...

إيه يا عم ما نات كنت متابع في الفوازير
رجعت في كلامك ..ولا مش عارف الإجابه ..ولا مش واثق فيه بخصوص الجوايز

غمض عينيك said...

ما علينا العزيزة
ازيك
عاملة ايه
انتي فين
انتي مخاصماني ولا ايه؟

محمد سمير

bastokka طهقانة said...

محاماه او طبيبة نفسية او صحفية
واضح انك مصرة تساعدي اللي حواليكي
شخصية جميلة


اوروفوار

Mustafa Şenalp said...

çok güzel bir site.

السندباد المصرى said...

السلام عليكم
والله مش عارف اقول ايه
ايه الصراحة دى كلها
يلا قولى اللى فى قلبك وماتخافيش من حد
ابقى نورينا فى مدونتى
سلام يا غالية

Unknown said...

دايما بحب الحوارات
لأنها بتكشف شخصية المحاور و المتحاور و دي دائما من المواضيع اللي احب اقراها

ما علينا said...

اولا اسفة جدا على التأخير
كل سنة وانتم طيبين
***********************************

مواطن زهقان
**********

ربنا يخليك

وعموما خلاص سماح يا عم
ما تجاوبش تاني

كلمتى تنزل المرة دي وبس


والتاجات اكتر من الرايحات



سى السيد
********

ربنا يرحم موتانا جميعا ان شاء الله

وبعدين انت كدا يتخاف منك

محلل نفسي ولا ايه

طبعا باكون سعيدة
لما الاقي الناس بيعرفوني ويفهموني


وبعدين يا عم انا باحب اللمة بتاع البيت

مش لمة وحوش البوابة

وربنا يخليلك الحاجة ويخليك لها

انت ما تبقاش لك دعوة باي لمة تاني
فيها بوابين



وتصدق اني تتبعت التاج دا للخلف
لحد ما وصلت
لصاحبه او صاحبته
اللي وضع الاسئلة من دماغه

وكان عندي امل الاقي هناك لينك للديوان
لكن ما لقيتش

لكني مستمرة في البحث

وفعلا ما حدش قراه خالص

يكونش مالوش وجود
عموما هاكمل بحث
دعواتك بقى



غمض عينيك
*********

لا شكر بين الاخوات يا عم محمد

وفعلا اجاباتنا متشابهه
اخوات بقى



وبعدين ما انا عارفة اني عاقلة ودماغي توزن بلد
شوفت الغرور
مش انت بتقولي كلام يخليني اخد قلم في نفسي اكتر ما انا واخدة



ربنا يكرمك على كلامك الجميل
في شخصي المتواضع
ربنا يكرمك


وطبعا عرفت انا بقولك حرام عليك ليه
فكرتني بفودافون وايامها


ويا عم انا ما اقدرش اخاصم اخواتي ابدا

كل سنة وانت طيب




ياسر مدني ...دينامو الإخوان
**************************

اعتقد انا رجعت تابعت
هو كان مجرد انشغال بس مش اكتر

جزالك الله كل خير




bastokka طهقانة
***************

انا فعلا باتمنى اني اقدر اساعد الناس
لان دا شيء ممتع جداجدا

ربنا يكرمك على كلامك الجميل

كل سنة وانت طيبة




Mustafa Şenalp
**************
كل سنة وانت طيب

للآسف مش باعرف تركي

لكن عموما نورتنا




السندباد المصرى
**************
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

منور يا سندباد

هي فين بس الصراحة

الصراحة محتاجة تاج
اجمد شوية من كدا


وبعدين
غالية دي مش غريبة على

سلام يا عم السندباد




Mohamed_sobhy84
***************

المرء مخبوء تحت لسانه
فاذا تحدث ظهر


طلعنا بصرة

لان انا باحب الحوارات علشان افهم الناس برضوا

نورت المدونة

el_assel said...

هو أنا لسة اول مرة أزور المدونة بتاعتك
وبكده انا حاجي افطر بس وامشي
مش حاجاوب علي حاجة
رمضان كريم
بجد مدونة جميلة

abo salah said...

بعد السلام عليكم

ماعلينا الجميلة
أزيك .. عاملة أيه .. و أيه أخبارك

يارب بخير دايما أن شاء الله
ومستنين بقي موضوعاتك اللي احنا مفتقدنها

وعلي فكرة
ألف ألف ألف مبروك علي مدونتك الجديدة ، اللي أنا مش عارف أدخلها دي ، الظاهر أنك بتعمللها تشطيبات علي أعلي مستوي ، وبتحضرلها حفلة أفتتاح

عامة ألف مبروك وعقبال المدونة المليون ، ويلا بقي أفتتحيها بسرعة عشان عايزين نشوفها

وبعدين يابنتي أنتي أيه حكايتك بالظبط؟
أنتي دايما كده مفيش فى دماغك أسم معين؟

تحياتي
وكل سنة وأنتي طيبة

el_assel said...

كنت مبسوط جدا لما قريت الكومن بتاع عندي
انا عندي اسم ليكي ممكن يكون كويس
سمي البلوج
بنت صريحة جدا
اتمني ان نكون اصدقاء
كل سنة وانتي طيبة

البِـئرُ والظمّأْ said...

سلام الله عليكي
اجابتك على اتاج كانت حلوه قوي
و انت عسوله جدا
عجبتني قوي على فكره صورة ايس اللي على جنب
دي قطتك ؟؟
انا بحب القطط قوي
يالله تعيشي و تجاوبي على التيجان
كان تاج لزيز قوي فعلا
لاني جاوبت عليه برضه
تحياتي ليكي
.
زيزي

ما علينا said...

el_assel

اهلا بيك في اول زيارة
وتفطر وتتسحر كمان
تاخد التاج تجاوبه

ايه رايك بقى


وان شاء الله نكون اصدقاء واخوات

وبعدين هي فين الصراحة دي بس

ما اقدرش اقول على نفسي صريحة جدا

ما علينا said...

abo salah

ربنا يخليك
يا ابو حميد دايما كدا رافع معنوياتي

بس الموضيع تيجي وانا اكبها هنا على طول

ويا عم المدونة دي انا كنت عاملاها
للبروفات والتجارب والذي منه

بس قلت لا بقى
طلبات ابو صلاح اوامر
قال افتحها يبقى افتحها

شوفت طققتها في دماغي

اصل المدونة هنا مش ملاحقة المواضيع اللي عندي


وبعدين اعمل ايه بس يا ابو صلاح

اختك دماغها دايما فاضية مش لاقية اسامي

انا باحب كدا اسيبهم من غير شهادات ميلاد

ساقط كيك يعني

بس انت الومين دول ايه
عيني عليك باردة
ما شاء الله

ردود على الشخص اياه دا
تمام التمام
ربنا يكرمك ويعزك دايما

ما علينا said...

Meekness

نورتيني
يا سكر

والله انتي اللي عسولة جدا
واجاباتك على التاج رائعة

ويا ستي صورة ايس ما تغلاش عليكي
اتفضلي خديها

انا كانت علاقتي بالقطط عادي

لحد ما مرات اخويا جابت ايس
بقيت باموت فيهم

وكل سنة وانت طيبة

Nani said...

السلام عليكم
ارجو زيارة مدونتي للتعليق على الموضوع الاخير شكرا

مدحت محمد said...

البقاء لله

حسام مراد said...

السلامو عليكو

اجاباتك جميله

وفي حاجه جميله اوى فيها كان نفسك فى قهوه
شغاله وعجبانى مش عشان القهوه عشان السبب

تحياتى

Hadota ... حدوتة said...

تعيشى وتتاجى يا ما علينا
لذيذة اوى ردودك

بس التاج طويل اوى
وبالتالى انا مش عارفة هقدر اجاوب على كده دا ولا لاء

مقدرش اوعدك
بس اشكرك على تمرير التاج

ورمضان كريم
:)

abo salah said...

بعد السلام عليكم

ياست الكل ربنا يخليكي و يفرحك دايما

وأوامر أيه دي .. الأمر لله وحده

يعني فتحتيها بعدما أنا قولت .. أيه الكرم ده كله

لا بجد كده كتير والله

وأوعي أكون سربعتك علي فتحها و تكوني مخلصتيش التشطيبات النهائية

عامة مسافة السكة وهكون هناك

وهأكمل تعليقي هناك بقي

تحياتي
وكل سنة وأنتي طيبة

el_assel said...

ايييييييييييييييييييييه ؟؟
تاج
واجاوبه
ليه كده
هو انا عملتلك حاجة وحشة
لنا لسه عارفك من وقت قصير
انتي متاكده من اللي انتي بتقوليه ده
اكيد ولا لسه في كلام

الأستاذ said...

إجابات حلوة والتاج عامل شغل كبير أوي, بس أنا كان نفس أعرف مين (عمر مصطفى صاحب بلوج تجربه " اسباب وجيهه للفرح" ) علشان تقريباً محدش قرا الديوان ده مش أكتر من إنه جهل مني لو معرفوش لو هو معروف
بس أنا لو كنت أختار أعيش في عصر الاحتلال الانجليزي وأيام الملك فاروق علشان أعمل الدور بتاعه في المسلسل زي تيم حسن
شكراً

klmat said...

كل سنه وانت طيبه
وكل امانيك واحلامك تتحقق بأذن الله
زى ماعودتنا دايما اجابات
بتدل على شخصيه متزنه ورائعه
وميرسى جدا على التاج وبأذن الله
ارد عليه
تحيات لك

el_assel said...

حجاوبه بقي وامري لله
مستني تعليقك عليه

زوجه مفروسه said...

السلام عليكم
أنا قولت آجي أزورك
فتحت لقيت تاج
ردودك حلوه

بس ايه موضوع التاجات دي؟؟معلش مانا لسه جديده في الشغلانه

kafrawy said...

اية


الاجابات الجامدة دى

ما علينا said...

Nani

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

قمنا بالزيارة والتعليق

نورتي المكان
=============================


******
MOSLIM
******

جزاك الله كل خير
شكرا على المرور
============================


*******
حسام مراد
********

شاكرة جدا على الاطراء

وبصراحة انا مدمنة بشر
باحب اوي اتابعهم واراقب تصرفاتهم
علشان اقدر افهمهم

نورت قهوتي
===========================



*******
Hadota .. حدوتة
*******


ايه يا توتة
هو ايه دا اللي طويل
مهما يكون طويل يا ست توتة

انت ادها وادود

ييجي فين دا في بوستاتك

لا انا متمسكة بالحق المدني

انا باقولك اهو
=============================


******
abo salah
*******

طبعا يا ابو صلاح
طلبات الاخوات اوامر
وبعدين يا عم دا انا افتح لك 100 مدونة

وادينا نشطب فيها واحنا جواها

ودايما تنور هنا وهناك
==============================



******
el_assel
********

ايوا تاج

وبعدين هو انا كدا مؤذية طول عمري وباحب اغلس على المخاليق
قدرك بقى

مش انت قلت نبقى اصدقاء
دي ضريبة الصداقة معايا

وبعدين دي البداية

وطبعا دا اخر كلام
انا كلمتي واحدة

وعلى فكرة انا رحت امبارح وكنت باقرأ فيه وهاعلق

النت فصل عندي

وان شاء الله من هنا
على هناك على طول
================================



*********
الأستاذ
*******

متشكرة على الكلام الجميل

وموضوع الديوان دا
اطمن الغالبية العظمى لم تقراه
هو ديوان منشور في كتاب
في دار للنشر اسمها ملامح
وموجود منه مقاطع بسيطة في مدونة الشاعر
مدونة تجربة
http://tagreba.wordpress.com

او في مدونة حد تاني مش فاكرة
بس هي دي مدونة الشاعر

اصل انا برضوا الموضوع دا استفزني
قلت اعمل بحث في الجوجل عنه

واعتقد ان الموضوع ما هو الا محاولة عمل دعاية
للديوان
علشان نشتريه
بـ15 جنيه

نورت يا استاذ
=================================



********
klmat
********

الدنيا كلها منورة
وحششاني جدا جدا
ووحشاني دخلتك عندي
ربنا يكرمك ويعزك يا رب

والتاج براحتك خالص
لما تروقي وتفضي له خالص


كل سنة وانت طيبة يا حبيبة قلبي
=============================



********
زوجه مفروسه
***********

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

منورة المدونة ونورة التدوين كله

ومتشكرة جدا على كلامك لجميل

والتاج يا باشا هو مجموعة الاسئلة اللي انا مجاوبة عليها دي

بيتم تمريرها بين المدونين

يعني انا جاوبته
ومررته لاصدقائي في عالم التدوين
فياخدوا الاسئلة ويجاوبوها
عندهم


وبكدا نتعرف على شخصيات بعض بشكل اكبر قدر الامكان


منورة يا جميل
===============================



********
كفراوى
********

وايييييييييييييه





التعليق الجامد دا

كل سنة وانت طيب
ويكفيني مرورك

مش باقولك العزوة حلوة

قطوف said...

عاوزين جديد وفيه تعلبق عشانك فى المدونه عندى

el_assel said...

مـــــاشي
ما كنتش اعرف ان انتي قاسية كده علي اصدقائك
انا ما كنتش ناوي اجاوبه
وانا كلمتي ما تنزلش الارض ابدا
بس خلاص
حتنزل المرة دي

سلامـــــاتي

الأستاذ said...

أديني عملت بوست الشيخ الفاسد أهو
مجيتيش تشوفيه ليه بقى؟
مستني تشريفك إن شاء الله

بهلوله said...

يلا كنت هاجاوب معاكى التاج لكن اسمى لا على اليمين ولا على الشمال ولا فوق ولا تحت
يلا الارزاق بالله
محدش بينام من غير عشا
المهم
ما علينا اجابتك جميله جدا جدا
وخاصه حكايه زمن الملك والاحتلال
لان الناس فعلا كانت ايد واحده
لكن
الله لايرجع ايام الاحتلال
المهم
وحشتينى جدا
على فكره انا لسه جايه امبارح من السفر

داليا عز said...

عزيزيتى : ما علينا

اجاباتك كانت جميلة جدا , لو كانت صريحة بنسبة 90% بس تبقى إنسانة نادرة فى الزمن ده

لكن فيه إجابة حسيت إنها مش مظبطة حبتين


ايه تانى بلد تتمنى تعيش فيها بعد
مصر؟
مصر هي اول بلد وتاني بلد واخر بلد اتمنى اعيش فيها



طبعا انا مش كارهه مصر ولا حاجة , بالعكس انا بحس أحيانا انها هيا اللى بنتى , مش أنا .. لكن متهيألى فى الظروف دى , الحياة برة تبقى أحسن كتير
خصوصا .. انها ها مش عايزانا

يارب ماتفهمنيش غلط


داليا عز .. بنت النيل

ما علينا said...

سى السيد
********

بعد رمضان بقى ان شاء الله
انت تؤمر

والرد قريته ورديت كمان
=================================


el_assel
********

يعني مش مكفيك انك بترتب لي تاج تفصيل
كمان بتتهمني بالقسوة

دا انا غلبااااااااااااااانة
مفيش اغلب مني ومنكسرة

حتى اسأل كل البلوجرز عني

ومنتظرة بقى اشوف اجاباتك
================================



الأستاذ
******8

علم يا افندم وتم التنفي

ما علينا said...

بهلوله
*****


بهلولتي حبيبتي فينك
وحشاني جدا

وبعدين يا باشا
ما ينفعش انك يتوجهلك التاج كدا

انت لازم اجيلك انا والحاشية
ونعملك حفلة تتويج عندك


الف حمدا لله على سلامتك

والتاج دا منتظرك وتحت امرك
=================================



داليا عز
********

اولا نورتي المدونة يا داليا
وسعيدة جدا بتعليقك

وما فهمتكيش غلط ولا حاجة
وانا رديت عليكي في مدونتك
في اول بوست عندك


ومرة تانية بقولك
ان مصر
بالنسبة لي مش
نظام واوضاع

مصر اهلي وناسي
وانا بصراحة ما اقدرش اتنفس من غيرهم


وربنا يعلم ان كل كلمة
قلتها حاولت اكون صريحة قدر امكاني


نورتي وسعدت جدا بزيارتك اتمنى تتكرر

truelove said...

ازيك ياغالية عاملة ايه مش قلنا بلاش تاجات في رمضان بتفطر بتفطر ياجماعة ههه سلامي ليكي وكل عام وانتي بخير

شقاوة شعب said...

لاول مرة بالاسكندرية : دعوة لكل مواطن ولكل مدون حر: لحضور
ملتقي الدفاع عن سجناء الراي وحقوق الانسان
بالإشتراك مع
تجمع المدونين الطامحين في وطن عربي بدون سجين رأي واحد
و بحضور نخبة من الصحفين والسياسين والمدونين
فرصه حقيقيه ليجتمع المدونين مع بعضهم البعض
ويعلنوا تضامنهم مع حرية الصحافه والكلمه في مصر

موعدنا : الخميس 18 / 10

الساعه 5 بنادي المحامين بجليم كورنيش البحر الاسكندرية


فضلا ارسلها لكل المدونين عندك

ما علينا said...

truelove


ايه النور دا

هاعمل ايه بس
مش بيقولوا ان جالك التاج خليه بجميلة

وبعدين ما كنتش اقدر اتأخر على اخويا

كل سنة وانت طيبة يا اغلى الغاليين
==================================




***********
شقاوة شعب
**********

ان شاء الله
ربنا يقدرني وانشرها

كل سنة وانت طيب

el_assel said...

طبعا انا عارف انك غلبانة ومنكسرة
هو اللي يعمل كده يبقي قاسي ازاي علي صحابه


لآ ده انا الغلطان
عيد سعيد ياباشا