ذاك هو

الحب حالة شعورية تجمع العديد من المتناقضات
تتألم برضا تتذوق العسل مراً تتنعم بعذاب
قمة الإحساس بالكرامة وقمة الإحساس بنسيانها تمتلك العالم وتتنازل عنه لمن تحب

ماذا يمكن أن تسمي
عجز منطقك عن الإدراك ...عجز لسانك عن النطق ....عجز قلبك عن أن يتحمل خفقانه

ذاك هو الحب
ولكن .... لابد و أن يكون مظلل بشرع الله

Sunday, January 17, 2010

ما أنت يا بيه قلت كل واحد يشوف موبايله

موقف حصل من مدة قبل ما ارجع للتدوين مش بكتير
حاصل بقى له شهرين ونص تقريبا
احنا عندنا الدراسة تبدأ من هنا والمعاناة تبدأ معاها
بالنسبة للناس اللى بتسافر لمدينة كفر الشيخ بشكل يومى
لأن الدراسة يعنى الجامعات يعنى طلبة الجامعات ولكم أن تتخيلوا
انك تعرف تركب الميكروباص الصبح دا انجاز وعمل بطولي
ويابخت بقى اللى يبقى له سواق معرفة يبقى الوالدين راضيين عنه
وبما إن حضرتى خبرة فى السفر سنوات كتير لأن شغلى فى مدينة كفر الشيخ
وليس في مدينتى فأنا بقى مش باروح الموقف لكن باركب قبل الموقف بمسافة كبيرة جدا
بأقف فى مدخل بلدنا منتظرة الميكروباص وهو راجع من الدور اللى طلع بيه الصبح
المهم رغيت كتير زى زمان نقول بقى المفيد
فى يوم انا واخويا وقفنا فى المكان وجيه الميكروباص نزلوا ناس وركبنا وتمام التمام
ودخلنا بقى الموقف وطول المسافة من مكان ما ركبنا للموقف ناس بتنزل وناس بتركب
المهم وصلنا الموقف وكالعادة هجوم وطحن طحن يعنى
وانا قاعدة جوة جنب الشباك واخويا جنبي
ما انا من ساعة ما اخويا بقى يسافر معايا مش بيفرق عندى انى اركب قدام
واخد الكرسيين لوحدى انا اركب وهو جنبي ومش فارق معايا اى حاجة
المهم زى كل يوم باقعد اتفرج على الناس وهى بتتزاحم واستغرب
هيجرى ايه لو وقفوا بنظام وصبروا
وفى اثناء متابعتى لمحت المعلم وسط الزحمة
ومالوش دعوة خالص بهدف الجميع اللى هو الركوب
وانا بصراحة عندى ردادر للجماعه دول
جيت زغدة الواد اخويا أبو عمر قلت له بص قال ايه
قلت له الحق الواد دا بيقلب حد مش جاى يركب للحظات ما اقتنعش
وعيب دا أنا ليا نظرة ...الأخ رجع ورا ومشي خطوات هادية لكن متعجلة
مربع ايديه على صدره لمحنا في ايده موبايل
المهم انا عيني متابعاه واخويا
يا جماعه كل واحد يشوف جيوبه وموبايله ولا هم هنا
يا خلق هو الواد اللى هانك دا كان بيسرق حد فيكم
اهو هناك اهو ومين الكابتن نط فى توك توك وواحد كمان ظهر فجأة نط جنبه
واخويا هينفجر وهيطق اهو كل واحد يفتش جيوبه هيهرب
المهم مفيش اهتمام ولا انتباه وكل واحد قال موبايلي معايا
واخويا هيطق منهم وانا اهديه اقوله يمكن مالحقش يسرق
يقولى لاء ما يمشيش كدا ويهرب الا اذا كان اخد حاجة
المهم قطعنا نص المسافة والأجرة يا جماعة
الأجرة بتتجمع وراجل من ورا صوته بدأ يظهر كان فى اخر كنبة واحنا قدامه
ايه يا حاج مالك يا عم الراجل مش بيرد عمال يفتش سيالته اللى هى جيب فى الجلاليب البلدى
مالك يا عم كله بيسأل
كان معايا ألف جنيه ومش لاقيه والراجل يا عيني وشه بقى دم وعينيه لمعت بالدموع
وهو شكله غلبان جدا
دور يا حاج شوف تانى
وطبعا لا أخفيكم سرا
أخويا حسيت أنه داخله احساس بالنصر بسبب غيظه منهم
لكن تراجع وبدأ يهدى الراجل
يمكن نسيتهم فى البيت يا حاج
ازاى دا انا ما كانش معايا غيرهم وجنيه فكة ولما نزلت وقفت احاسب التوك توك
طلعتهم اخدت الجنيه من قلبهم وحطيتهم فى السيالة تانى
دول مش بتوعى دا نصهم فلوس الجمعية _ الجمعية الزراعية تقريبا-والنص التانى مش فاكرة قال بتوع ايه
هنا بقى اخويا ما سكتش
كل سنة وانت طيب يا حاج
كمان كنت مطلعهم وانت بتحاسب التوك توك
دا يبقى الواد كان جاى وراك مخصوص
ومش قلنا فى حرامى ما دورتش ليه ساعتها وتممت على فلوسك لما انت فى جيبك الف جنيه
على الأقل اتأكد بما انك سمعت ان فى حرامى كان فى الزحمة
وبكل _ مش عارفة اقول طيبة ولا سذاجة ولا سلبية _ رد وقاله ما انت يا بيه قلت كل واحد يشوف موبايله
اخويا بقى اتفرس اوى وقاله المفروض كنت افتش جيوبكم بالنيابة عنكم
ولا هو الحرامى يعنى كان جاى محدد الموبايل ولو لقى فلوس هيقول لاء
طبعا رغى كتييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير
بس تعتقدوا دى سلبية ولا عبط ولا سذاجة ولا ايه
يعنى اتسرق وفلوسه ضاعت نتيجة لامبالاته
ولازم يدور على شماعه تانية
وهى ان البيه اللى صوته اتنبح فيهم ان فى حرامى
قال كل واحد يشوف موبايله وماقالوش بالخصوص شوف الألف جنيه اللى فى سيالتك
اللى كنت مطلعها فى قلب الموقف تحاسب منها التوك توك
دى حاجة تفرس
ادى البشر اللى في البلد
اللى المفروض يقفوا ويقولوا لاء للأوضاع الغلط
بالذمة دول فى منهم رجاااااااااا
كفاية عليكم يا بشر دا للى هيقرا يعنى

13 comments:

نور الدين (محمد الجيزاوى) said...

هههههههه
طب مهو عنده حق اخوكى هو اللى مش محدد
كان المفروض يكون عامل تنظيم شوية
يعنى ياجماعة كل واحد يشوف موبايله دة بالنسبة للموبايلات يجى على اليمين والفلوس يجى شمال ولو حد مهرب اثار يقف فى النص
والحرامى اكيد هيستنى لحد ما نعمل الفرز اللى عم الحج كان عايزه
.......
شوفى يا اختى الكريمة مش عهارف هو شعبنا طيب فى الحقيقة ولا عبيط ولا بيستهبل
اصل انا بشوف عينات من دى كتير اى امين شرطة ميسواش رباط .... ولا ما علينا
تلاقيه موقف مجموعة شباب زى الفل وهمه يقولو والله يباشا معرفش ايه
فيضرب ويتنطط وهمه واقفين كألواح الخشب
فى اى مصلحة حكومية الموظف يتنطط ومحدش يقوله بم
وطبعااااااااا فى المهازل السياسية الكل بيتفرج ويقول فرجه قريب ميعرفوش ان السنماء لا تمطر ذهبا ولا فضة

على رأيك : عموماً ماااا علينا
معلش طولت عليكى انا عارف
اعمق تحياتى
.............

نورالدين محمود

fairy said...

لا فعلا واضح انك خبرة سابقة بس كة كدة مكنش حد هيلحق الحرامى حتى لو الراجل خد بالة ان فلوسة اتسرقت

رفقة عمر said...

عجبنى قوى كلامك عن الحب
كل اللى قولتيه صح ميه فى الميه
عودا حميدا للتدوين مرة اخرى

S H A H said...

عم كورومبو
جبتيه ازاي ده بس؟؟ و اضفتيلي النهاردة مصطلح السيالة الحقيقة

عودا حميدا للتدوين, انا فوجئت بثيمات و اشكال و حركات جديدة

اجمل من زمان

و لنا لقاء

نور الدين (محمد الجيزاوى) said...

مممممممم
تأخر جديدك
ارجو ان يكون قلمك بكل خير
لو عايزة انا ممكن ابعتلك دستة اقلام
بس لا تحرمى قرائك من الكتابة
لكن ابقى قوليلى بتكتبى بجاف ولا رصاص
اعمق تحياتى

دكتور كسلان said...

كويس ان لحقتك قبل ما تردى على حد

لا لا لا ابو عمر مالوش حق
المفروض كان يقول كل واحد يشوف موبايله
وفلوسه وصيغته وبالمرة كان هو يدور بنفسه معاهم

ما تضايقش نفسك ولا حاجة
انتو عملتم اللى عليكم
بس ياريت حد يتعلم ويبطل سلبية
وربنا يعوض ع الراجل ده

سلااااااااااااااام

ما علينا said...

نور الدين
========
مش كدا بذمتك يا نور

والله الراجل قالها اكتر من مرة
واخويا كان هينفعل عليه لولا قلت له حرام عليك كفاية اللى هو فيه

فعلا منظره كان مآساة
وكمان لما واحد من بلده حاول يحاسب له وهو يحاول يرفض
وواحد تانى طلع فلوس وأصر يديهاله
وهو يقول انا رايح اقبض ومش عايز ياخد
والدمعه واقفة على طرف جفنه
يخليك رغم سلبيته الفظيعة
تتعاطف معاه جدا


وكله الا المهازل السياسية دى

وبعدين يا عم مالكش دعوة بموظفين الحكومة
انا موظفة حكومة
ودايما اتنطط واعمل مشاكل بس مع
المدير وبس واعتقد هاتفصل قريب
هو فى زى موظفين الحكومة عمرى ما شفتهم مأخرين مصلحة لحد أبتاً أبتاً
خليها في سرك دى ههههههههههههههههه


منورنى دايما يا نور الدين

ما علينا said...

fairy
======

ياترى تقصدى اى خبرة يا فيرى

عموما ما علينا

ولاء كان ممكن اوى يتمسك
لأننا كنا عمالين نقول فيهم وهو لسه متحرك ناحية التوك توك

وكان ممكن جدا نطلع بالعربية ورا التوك توك لأن البلد فى الوقت دا
بتكون فيها حركة جامدة يعنى الطرق زحمة ومش هيعرف يجرى بالتوك توك
كان في خمسين طريقة

بس هى السلبية بتاعتنا والاتكالية


شرفتى المكان يافيري

ما علينا said...

رفقة عمر
========


الكلام وصاحبة الكلام تحت أمرك حبيبتى

الحب عالم لا يحكمه قانون ولا عقل
وكل شيئ فيه متوقع


ربنا يعزك يارب
وأتمنى يستديم رجوعى للتدوين لأنى فعلا افتقدتكم

لا تحرميني زيارتك

ما علينا said...

S H A H
=========

مش معقول الكينج حتة واحدة

وبعدين ان ما كنتش انا اجيبه مين يجيبه بس يا عم شاه

على فكرة دا مش أول موقف ألاحظ فيه نشال أثناء تأدية عمله

هى حاجة من اتنين
اما انى عندى استعداد للمهنة دى وموهبة فطرية

انما ان اللى باقفشهم دول فشلة وساقطين نشل


واى خدمة مصطلح جديد اخر حاجة اهو

والعود احمد لك أيضا يا لورد

ما علينا said...

نور الدين
=========

ربنا يكرمك ويعزك

خليتنى لى قراء كدا حتة واحدة

أنا انما ما اكتبه ما هو الا بوح او نوع من الفضفضة

قابل للتأخير والتأجيل عندى
ولكن ماليس قابل للتأجيل هو متابعة الأقلام الجادة القوية مثلك

حقا أخي أنا طوال جلوسي أمام الجهاز
أتفقد مدونتك
لمتابعة جديدك وجديد التعليقات لديك

فالنقاشات لديك غنية جدا
وأستفيد منها الكثير


ولو على الأقلام والله مش هاقولك لاء
أنا مفتونة بتجميع الأقلام

وزى ما تحب رصاص او جاف كله ماشي

نورت صفحاك يا نور

ما علينا said...

دكتور كسلان
===========

شفت انا كنت مستنية لما انت تيجي

نورت يا دكتور ياللى عليك غرامة تأخير

أخبارك ايه يا دكتور

مش بتبان ليه اوعى يكون الجهاز عملها معاك

ولا انت خلاص خايف وقافل الخط ههههههههههههه

دا انت ليك عندى كام تذكار انما ايه

يودوا الجونينة طوالى ههههههههههه


انا مش مضايقة اد ما زعلت على الراجل يومها والله يا احمدبس هاقول ايه سلبيته عملت فيه كدا

بص حصلى الموقف دا مرتين قبل كدا
بس كنت لوحدى وقاعدة فى حتة اسمها الدوران مستنية اركب بقى علشان اروح اخر النهار
وكنا صابح وقفة عيد والموظفين كانوا قابضين المرتب في اليوم دا تقريبا

وواحد كل ما عربية تيجي الناس تجرى تتزاحم وهو يجري وسطهم

انا كالعادة قاعدة مركة مع الناس
ولاحظت ان الاخ لا بيركب ولا نيلة
ومش بيروح على العربيات الا لما الدنيا تتزحم

وشوفته والله وايديه فى جيوب الناس
وكذا واحد حس بيه
فى واحد مسك ايديه وشد فيه وكدا
والناس بقى سلكت والراجل نفسه مستعجل وعايز يمشي فسابه ودى سلبية باردوا
خلاص طالما ما سرقهوش سابه يسرق غيره

وكان معاه واحد بيقفل عليه

المهم زحمة تانية حاول باخد موبايل واد تباع والواد قفشه
ومسك فيه والركاب يللا مستعجلين ما اعرفش ايه نفس السيناريو

وانا قاعدة اتفرج


المهم جات عربية والناس اتزحمت
وصاحبنا دخل المهم ركب مع الركاب جوا الباب كدا وزحمة طحن

وجيه راجع ورا وشفت الموبايل في ايده
وواحد قابله على بعد ومشيو سوا

وانا فكرت تقريبا دقيقة
ما بين جبنى وخوفى وبين انى مش هاسامح نفسي ابدا

المهم قمت رحت على العربية
ولفيت ناحية الشباك اللى قاعد جنبه الراجل اللى اتسرق

وقلت له المهم فتش جيبه وقالى لاء موبايلي معايا قلتلهم خلاص

واستغربت وقلت يمكن كان موبايله
رجعت قعدت مكانى
دقيقتين وحصل كلام وهرج فى العربية

شاورولى رحت قالى موبايل بيج
قلت ايوة

اتارى الحاج كان معاه موبايل تانى

ويرنوا عليه اتقفل
انا شاورت له على الحرامى كان لسه ماشي بعيد بس مش اوى

نزل راح له وكان الحظ انها فى اشارة مرور ووقفوا عند عسكرى المرور

وللأمانة انا خفت استنى وييجوا عندى
لأن اللى كان معاه كان مشي بعيد

وانا كل يوم باركب من المكان دا
وانا بنت
وكمان ليا 3 اخوات صبيان مش عايزة اتسبب لهم فى اى قلق مع الأشكال المشبوهه دى

وانا لما حكيت لاخواتى والله قبل ما اقول انى نبهت الراجل

اخويا الكبير قالى حرام هتتحملى الوزر قلت له يا عم نبهتهم


يالهوى يا احمد

زمانك مكسل تقرا الرد دا
هههههههههههههههههههههه

اقراه على مراحل بقى

الراقـــص مع الذئـــــاب said...

السلام عليكم

حصل معايا نفس الموقف بس انا كنت الضحية...بس الحمد لله رب العالمين جبتهم...هيروحوا من الوحش فين...بس الموضوع تطور بعد تدخل الشرطة في خدمة الشعب واتمنيت اني ممسكش اللي سرقوا التلفون
الكلام دا كام في رمضان بتاع سنة2004
تقريباً ايام الكلية اللي كنت بكرهها
وكان في موقف زحمة اوي ادام الجامعة اللي كانت بالنسبالي ابشع من سجن ابو غريب
المشكلة ان الحرامي كان شاب ابن ناس اوي واهله ناس محترمة ووالده مدير مدرسة وعمل حاجة خلتني ازعل من نفسي اوي مع اني مليش ذنب
الراجل الكبير مسك ايدي وبسها عشان اتنازل عن المحضر

كان موقف صعب اوي حسسني بإهانة راجل كبير محترم خايف علي ابنه الفاسد

وتم التنازل عن المحضر بعد تغيير اقوالي في النيابة بعد يوم عجيب وبهدلة

معلش يا اختاه...انا اللي دخلت رغيت عندك بقي

بس الموقف دا مش هنساه طول عمري