ذاك هو

الحب حالة شعورية تجمع العديد من المتناقضات
تتألم برضا تتذوق العسل مراً تتنعم بعذاب
قمة الإحساس بالكرامة وقمة الإحساس بنسيانها تمتلك العالم وتتنازل عنه لمن تحب

ماذا يمكن أن تسمي
عجز منطقك عن الإدراك ...عجز لسانك عن النطق ....عجز قلبك عن أن يتحمل خفقانه

ذاك هو الحب
ولكن .... لابد و أن يكون مظلل بشرع الله

Tuesday, October 23, 2007

بوست هدية

مش هدية مني لكم طبعا
ربنا انعم على برغبتي في كتابته
ودي نعمة كبيرة اني بقى عندي حاجة قادرة اسيطر عليها في دماغي
واقرر اني اكتب عنها حاجة كدا يبقى لها راس ورجلين تتشاف وتتفهم ويبقى لها معنى
بعيدا عن محتويات رأسي من افكار غريبة يجدها الكثيرون أفكار شاذة
يا خبر اديني هاسرح بيكم واشت ندخل في الموضوع
هو موقف بسيط جدا حصل معايا النهارده انا مش مستغرباه
لكن سعيدة بيه جدا وبيحصل امثلة منه كتير معايا وقدامي
فقلت موقف ينصف البشر ويثبت ان لسه في شهامة ونخوة وذوق ورجولة
خاصة عند الشباب ربنا يسدد خطاهم جميعا ان شاء الله
وطلعت في دماغي اني لازم اكتبه برغم انه مش غريب ولا حاجة
وابدأ بقى احسن ما تبداوا تقفلوا الصفحة من كتر رغيي
دا للي لسه ما قفلهاش طبعا
حضرتي
واقفة على الطريق عند مدخل قرية صغيرة تابعة لبلدتي الصغيرة ايضا منتظرة ميكروباص
وطبعا سيادتي تحت اي ظرف مش باركب ورا نهائي
دايما متأرننة وواخدة الكرسي اللي قدام كدا ملاكي
ولا باركب جنبي بنات ولا رجالة
لكن في موقف زي دا وكنا خلاص الساعة خمسة قبل المغرب
وعلى طريق يعني العربيات اساسا بتعدي محملة
لا املك خيار ولا فاقوس
المهم وقف ميكروباص فيه مكان واحد بس فاضي في الكنبة الاخيرة
طبعا كلكم فرحانين في مفيش داعي للشماتة
ارحموا عزيز قوم ذل من قدام خالص لورا خالص
المهم
الكنبة فيها اتنين رجالة
اللي ناحية جوا ما شوفتش وشه كبير ولا صغير
الأولاني بقى راجل كبير في الخمسين تقريبا قاعد بقى مش بيتحرك
فباقوله لو سمحت تيجي كدا على أساس اني مش اقعد بينهم
يقوم موسع لي و رايح جنب الشباك
وسعوا لي المكان اللي في النص
قبل ما يكون لي اي رد فعل
كنت طبعا هاكرر عليه طلبي على اساس اني احرجه
وماكانش هايحرج طبعالانه لو ناوي على احراج كان احرج من البداية
ماعلينا
لقيت شاب من الكنبة اللي قدامهم قالي طيب حضرتك تعالي هنا ورجع هو وسطهم
قلتله متشكرة جدا وقعدت
اد ايه كنت سعيدة بيه وبذوقه وبسرعة رد فعله
حسيت انه تعامل معايا كاني حد يهمه زي ما الفروض يحصل بين الناس
استنوا بقى
ما حدش يقول يمكن عاوز يقعد ورايا لغرض في نفس يعقوب
ولا بيلفت النظر والكلام دا كله
لاني اولا هدومي مجرجرة وخماري لحد ركبتي تقريبا
ونقابي مغطي عينيا كمان يعني الدنيا ضلمة ضلمة
هو انسان محترم وعنده شهامة وذوق زيه زي شباب كتير
وعن خبره في المواصلات الشباب بيكونوا اكثر احتراما
وحياءعن كتير من الرجالة الكبار اللي لو قلت لواحد لو سمحت
توسع شوية تسمع وصلة من البستفة
والله مرة واحد كبير
كنت قاعدة قدام كنت لسه متواضعة شوية وممكن اركب حد جنبي
والعربية دخلت الموقف وانا بقى كنت راكباها من برا الموقف بمسافة علشان ما اتبهدلش في الزحمة
واللي جنبي بينزل في الموقف وقبل ما انشن على بنوتة اركبها جنبي
لقيت حاجة كدا
طول بعرض وشلة اكياس طماطم على كنافة على فاكهة كنا في رمضان
وركب قدام وحط اكياسه تحت رجليه وهو بقى ايه شلولح تخيلوا انتم بقى
انا وقفت ابص للحتة اللي باقية من الكرسي اللي المفترض انا هاقعد عليه
كان الاحسن اقعد في الشباك وادلدل رجليا
وبكل هدوء
لو سمحت يا عم الحاج شوية علشان اعرف اقعد
وططاطا
وش احمر
وعيون مبرقة
صايم بقى واحنا العصر
ما اهووو هو دا مش هاياخدك هو انا هاكلك
هو في ايه
يا سنة سودة على القنزحة يا ولاد
هو احنا ما خلفناش
دا احنا عندنا بنات تحل من على حبل المشنقة
دا انا وانا
وانا بقى
يا عم الحاج ما تعليش صوتك
ولاحظ اني محترمة سنك وبلاش تضطرني اغلط فيك
المهم السواق تدخل وشده ناحيته شوية وانا ركبت
ايه دا هو انا ايه خلاني احكي الموضوع دا
ومنه كتير جدا
علشان كدا بقيت اخد الكرسي وبارضوا باسمع اللي فيه النصيب
المهم زي ما في دا في نماذج ممتازة وغالبيتها بيكون من الشباب الصغير
يللا بقى كفاية كدا علشان اللي بيطالبوني اكتب يحرموا
وما حدش يزهق كلكم عارفين ان اهتمامي الاول الناس وتصرفاتهم
يللا سلام يا بشر

70 comments:

abo salah said...

بعد السلام عليكم

سبحان الله .. برضه أول تعليق .. غريبة والله

شكلك كده فيكي شئ لله

أنا في الطبيعي دايما بزور المدونات متأخر بحكم انشغالي شوية

لكن انتي دايما ما يحللكيش الكتابة الا في الساعة اللي أنا قاعد فيها وبتابع الجديد للمدونين

شكلي كده واخدها وضع يد
تعرفي ده هي كده طبيعي والله .. مش برنامج تنظيم قراءة المدونات يعني

يالا مايغلاش عليكي ياستي

أيه الرغي ده .. ادخل بقي في البوست اللي جه بعد غياب ده

دايما اقول أن أي مكان في الدنيا حتي لو متر في متر هتلاقي فيه الكويس و هتلاقي فيه الوحش

مهما طال الزمن وزادت المطامع و المساوئ هيظل الخير موجود و قائم

والله عمل الخير ده بيزرع جوه الواحد راحة غريبة جدا .. وكفاية فرحة البني ادم اللي انتا ساعدته بيك

لما ساعات ببقي راكب المترو و تعبان ولقيت كرسي وقعدت عليه .. و تيجي واحدة ست كبيرة و اقوم عشان هيا تقعد .. مش باحس بالتعب خالص ولا باشعر به .. و سعادة كده بتغمرني بأن لسه في خير جوايا .. وأني لسه قادر اعمله

ساعات كتير اوي باحس من تصرفات الناس بالغرابة و التناقض .. يعني مثلا عايز اسأل سؤال بخصوص موقف الراجل الكبير ده

ياتري
لو بنته كانت مكانك كان يقبلها كده؟

بالنسبة للشاب
لسه كتير جدا والله يا ماعلينا .. لسه شباب كتير عندهم مبادئ وأخلاق و بيحفظوا عليها

وأن كانت الناس شايفة أن القطاع الاكبر منهم بايظ و غير مسئول .. الا أن ده مش هيغطي علي الشباب اللي من فئة الشاب الشهم ده

أد أيه البني أدم ممكن يعمل موقف جميل صغير مش هيكلفه اي تعب .. ولكنه يجبر كل الناس علي احترامه

تحياتي ليكي
ومتنسياش تبقي تتابعي ردودي علي تعليقات البوست الاخير

ياسر مدني ...دينامو الإخوان said...

يا رييت يا باشا تشوف التفاصيل البواقي بتاعخ مسابقه رمضان عشان انت الفايز التالت يا عم الباشا وربنا كده يكرمك ..هي الجايزه تكون صغيره إن شاء الله بس بعون الله..تفرح بيها وتنفعك

ta5areef said...

هو البوست ده هدية لمين يا جميلة؟؟

ع العموم يا ستي كلنا عارفين ان فعلا الخير لسه موجود فى قلوب الناس حتى لو حتة خير صغيرة بس اهو موجود الحمد لله

وعارفة بقي ده كله علشان الحاجة بتدعيلك وتقولك
ربنا يوقف لك ولاد الحلال

هه؟؟

عصفور المدينة said...

ربنا يكرمك ويعينك
طبعا الشهامة موجودة بس الحياء يقل في الكبار شيئا ما لأنهم أصبح لهم ذمتين ذمة أبوية وذمة رجولية

بمناسبة البنات اللي يحلوا من على حبل المشنقة
خدي الهدية دي
من يوميات سقراط

Nani said...

السلام عليكم
ربنا يفرح قلبك
هدية حلوة انه لسا في شباب محترم في الوطن العربي
هم كتار بس مابيبانوش
الا وقت الزنقة
اللهم احفظ من حفظ عرضك يا رب

دكتور كسلان said...

انا خايف اعلق عندك

عشان هتقوليلى دا تعليق قصير

وانت لسه عاملالى محضر من يومين عند ابو سويلم

قلت اكتب كلمتين كده بسرعة

وان شاء الله

استنى منى تعليق طويل

سلااااااااااااااااااااااااااااااااااااام

mohand said...

السلام عليكم

الدنيا لسه بخير يا ولاد

ههههههههههههه

بس والله في ناس محترمين قوي قوي بلدنا لسه برضه محتفظة بشوية

بس والله جدعه انك بتركبي من قدام وتاخدي الكرسين

ناصحه بجد


ومرحبا بعودتك وتجيلك هدايا تاني قريب ان شاء الله وتكتبيلنا

أبوسويلم said...

قال نحرم قال
ده انا ما صدقتش نفسى لما لقيت البوست
وما صدقتش نفسى تانى لما لقيت البوست متوسط الطول او اقل من المتوسط كمان
ما علينا
انت عارفة الموقف يتاع الشاب الجدع اللى حصل معاك ده فكرنى بموقف شهامة من مواقف الشهامة الكتيرة اوى اوى اللى انا باعملها
وطبعا لله مش علشان يتقال اى حاجة
المهم
فى يوم كنت واقف وعاوز اعدى الطريق بالعرض والعربيات سريعةومش بتهدى
خالص
المهم جت انسة جميلة ومعاها اختها الصغيرة ووقفوا جنبى علشان يعدوا الطريق
وفجأةالبنت الصغيرة سابت ايد اختها الحلوة ونزلت من على الرصيف وجريت نا حية الطريق
طبعا اختها الحلوة من غير تفكير جريت وراها علشان تنقذها
وفى نفس اللحظة بابص لقيت عربية جاية بسرعة شديدة عليهم
قام العبد لله نازل من على الرصيف وجريت بسرعة مهولة ومسكت البنت الصغيرة بايدى اليمين واختها الحلوة بايدى الشمال
وطبعا ضميتهم جامد علشان ما يفلتوش من ايدى
والحمد لله ساعتها السواق اخد باله والعربية وقفت
واول ما العربية وقفت لقيت اخويا بيقولى
اصحى يا ابنى بقى
مش كفاية عليك نايم طول الطريق
تمت
شكرا
بس بجد
انت طالما عاوزة تعفى نفسك وتبعدى عن الشبهات
اكيد ربنا هيساعدك ويسيرلك اللى يساعدك زى الشاب الجدع ده
وبعدين انا ما اتصورش ان الشاب ده كان ممكمن يعمل نفس الحركة مع واحدة مدلعةنفسها فى اللبس
ولا ايه؟
علشان تصدقينى لما ابقى اقولك
اننا كنا رجالةولسة رجالة
احنا عاوزين نخدم بس
ياريت بس ما تقعديش على حس البوست ده شهرين تلاتة
ايه رايك
تعليق طويل لم يسبق له مثيل
سلام يا غالية

دكتور كسلان said...

الصراحة لما شفت تعليق ابو سويلم

خفت اكتر

وقلت مش هاقدر اكتب كلام كتير وحلو زى كلامه

ربنا يعينى واعرف اكتب تعليق طويل

اللى اقدر اقوله لك

رجالة وطول عمر ولادك يا بلدنا يا رجالة

اكيد لسه فيه شهامة ورجولة

الرسول عليه الصلاة والسلام قال

الخير فى وفى امتى الى يوم الدين

وقال فى اهل مصر

هم فى رباط وذمة

صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم


انا مبحبش اتكلم عن نفسى كتير

واقولك انى شهم والكلام ده

بس بجد عايز احكيلك على موقف زى اللى حصللك

وضايقنى راجل كبير زى اللى قابلتيه

كنت رايح اركب عربية من الموقف

ولقيت واحدة زميلتى من ايام الثانوية

راكبة وجنبها مكان فاضى

مرضيتشى اركب جنبها عشان تركب هى براحتها

وركبت انا فى مكان ضيق

المهم

لقيت راجل كبير فى الاربعينات

قعد جنبها وزاحمها

انا زعلت جدا وحسيت ان هى كمان زعلت

قلت لنفسى ياريتنى ركبت انا جنبها

مش عشان حاجة والله

بس حسيت ان هيا اختى وكنت عايز احميها


بعيد عن الموقف ده

الخير لسه موجود فينا فعلا

وان كل يوم بشوف مواقف زى دى

انا فاكر ايام الكلية

كنت فى القاهرة

كنت بقابل مواقف كتير زى دى

فى المترو واتوبيسات النقل العام والميكروباصات


نسيت اقول لك

مبروك ع النقاب

ربنا يحميكى

ويزيدك رجاحة عقل وتدين

ويهدينا جميعا


بيتهيالى ان ده تعليق طويل

ولا انت شايفة ايه


سلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام

قطوف said...

سلامو عليكو
فعلا الدنيا لسه بخير
النماذج دى موجوده لسه
اللى عجبنى انت استثرتى كل واحد انه يذكر مواقف الشهامه الى عملها فعلا الدنيا لسه بخير
بس انا كان نفسى اذكر شهامتى بس لا الوقت ولا المساحه هتسعفنى
بس انى الموقف معاكى كان شهامه ميه فى الميه انما صدقينى لو حده تانيه من بنات اليومين دول يعنى مثلا اللبس
مش ولابد صدقينى الشاب هيقوم بس مش شهامه منظره وجذب انتباه يعنى اللبس والاحترام بفرق
وبعدين بالرجال لما يكبرم بخنقم اسألينى انا تخنقت وكرهت نفسى بس أعمل ايه والدى هى كده النظريه الى انا وصلتلها انا ودكتور كسلان الطفل من 4 الى 8 سنيس والرجال بعد الستين حاجه لاتطاق
وبالنسبه للكرسى اللى قدام فكرتنى بمره راكب قدام وكان فيه زحمه ولقيت
واحد جاى يفتح الباب شاورت بطرف صبعى وقولتله مخصوص
لقيته فتح الباب وقال لى عاوز تتمنظر انزل خد تاكسى وكان منظرى وحش

بس بوست حلو والى احلى زى ماقولت قبل كده مواقف الشهامه اللى عملها الرجاله
انا أيام الدراسه فى القاهره كنت مقضيها شهامه فى المترو بس بصراحه مع الناس كبيره عشان محدش يقول منظره

وبهنيكى على النقاب
وسلام

قطوف said...

على فكره انت اكيد كويسه
عشان كده ربنا يوقفلك ولاد الحلال

Anonymous said...

الشعب المصري طول عمره جدع ومية ميةوبلاش اقولك الجدعنة دي بتظهر بصفة خاصة لما بنكون في المترو وبنوتة تقوم لراجل مسن واتلشباب قاعدين محافظين على نفسهم من اي مضيقات

Unknown said...

شوفي با ستي

بما انك محاسبة قد الدنيا

الحياة عبارة عن معادلة ضخمة و معقدة جداً جداً
.
.
لكن التحكم في مخرجاتها يكون عن طريق واحد فقط ليس له بديل
.
.
هو المدخلات
.
.
هي دي الخلاصة وكما تقول الآية

وما تقدموا لأنفسكم تجدوه
.
.
ربنا يكرمك ويوقفلك ولاد الحلال دايماً
.
.
رجااااء خاااااص

متتأخريش علينا كتير

الراقـــص مع الذئـــــاب said...

السلاك عليكم
ازيك يا ما عليما
طبعا الشهامة في الشباب علي طول... احم

والمجدعة المصرية هتلاقيها موجودة
يمكن ديه حاجة من الحجات الجميلة اللي لسا متخلناش عنها
وهي الشهامة والمجدعة

الموضوع جميل
جزاكي الله خيرا يا ماعلينا

ما علينا said...

abo salah

مش باقولك اكيد انت واخدها ايجار قديم
وعموما يا ابوصلاح المقصورة دايما منورة ومتشرفة بيك


وانا معاك
ان كل مكان وكل زمان فيه الحلو وفيه الوحش

وانا عندي قناعة ناتجة من تجارب وخبره شخصية
ان الشباب اكثر حياء وشهامة ونخوة من الرجالة الكبار

ووالله العظيم يا ابو صلاح
فعلا اد ايه الواحد بيفرح لما يعمل
حاجة خير ويكتشف ان جواه في جزئية كويسة بتحب الناس وتحب تسعدهم

ويا عم انا رحت قريت الرد من غير ما تقول
وبلاش بقى الابداعات الجامدة دي
علشان دخلت الناس مود مش حلو
يعني انت تفن وتبدع واحنا نتنكد


سلام يا ابو صلاح

ما علينا said...

ياسر مدني ...دينامو الإخوان

مش عارفة ليه يا اخ ياسر
انت مصر اني شاب

والله العظيم
انا ختك

وبدل ما تقولي يا عم
قولي يا عمة بفتح العين مش بكسرها

كل سنة وانت طيب

ما علينا said...

تخاريف دكتور


مش لك يا تخاريف

وبعدين يا سيدي عارفة طبعا ان الحاجة بتدعيلي

ومالك كدا انت عاوزها تدعيلك انت ولا ايه

راضي الحاجة اللي عندك
وما تزعلهاش وهي تدعيلك
وترضى عنك

دي شاكية لي منك مر الشكوى


ماشي

هه؟

ما علينا said...

عصفور المدينة

ربنا يكرمك ويعزك ايما ان شاء الله

فعلا اصبح شيء ملحوظ جدا
ان كبار السن
ومش كبار السن اوي
الرجال بداية من الاربعين تقريبا
او فوق الثلاثين

تلاقيهم كدا حياءهم
راح فين مش عارفة
طبعا مش الكل
لكن شريحة كبيرة منهم


وبصراحة
يوميات سقراط
خير مثال ودليل
وحلوة اوي
ان بنته راجل دي
ولا ابن عمه اللي متجوز راجل


شرفتني حضرتك جدا بالتعليق
ربنا يعزك دايما ان شاء الله

ما علينا said...

Nani

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ربنا يبهج قلبك ويبشرك بما يسرك ان شاء الله

ربنا يجازيكي خير على دعائك الجميل

وفعلا الشباب المحترم موجود
وبيظهروا في الموقف فعلا

ربنا يحفظنا ويسترنا جميعا ان شاء الله

ما علينا said...

دكتور كسلان


يا دكتور
قبل كدا قلت لك
انت براحتك خالص
وبعدين احنا متفقين ان العبرة مش بطول التعليق

العبرة بمحتواه
يعني براحتك خالص
انا يهمني تكتب الرأي اللي بيكون في بالك
بعد ما تقرأ البوست
حتى لو كلمتين بس

على حسب البوست ما يستحق وبس
ومش لازم البوست عندي يستحق تعليق طويل

زي بوست عند حد تاني

يا دكتور انا احيانا باكتب تعليقات في مدونات

اطول من البوستات اللي انا باكتبها

وفي مدونات بيكون تعليقي فيها
قصير


فهمتني يا باشا

انا بس باغتت عليك
ومش هابطل اعملك محاضر
حتى لو علقت تعليق طويل عندي
خلاص بقى ما انت بقيت مسجل
تعليقات

ما علينا said...

mohand



الكل يبارك للاخ مهند يا جماعة
على الخطوبة السعيدة
الف مبروك يا اخ مهند



اضحك يا عم براحتك

وطبعا البلد مليانة رجالة بجد لسه

وناصحة دي بجد ولا تريقة

ما هو الواحد لما بيبقى خبرة مواصلات
وبيسافر بشكل يومي


وحفظت نمر الميكروباصات اللي على الخط
وباقف انتظرهم دايما وهم داخلين الموقف يحملوا

بانتظرهم في اماكن الناس بتقف فيها

بس انا متفوقة بحفظ النمر
علشان كدا باعرف عربيات الخط من بعيد
وقبل ما البس النقاب بقى


كان كل سواقين الخط حافظين شكلي وعارفين اني باخد الكرسي لوحدي

ودا طبعا بيبسطهم
اجرة نفر وزنه بيخف من العربية

ويحجزولي
تعبت شوية بعد النقاب
لكن تخيل مع الوقت عرفوني
من مكاني اللي باقف فيه
ومكان نزولي

والمشكلة اتحلت
ورجعت تاني
اركب بعيد عن الزحمة
ولو في زحمة

المكان بيتحجز لي لحد الدنيا ما تروق وادخل اركب في هدوء

وطول الطريق
اسمع وصلات عن الذوق والزحمة
وليه يعني
وما تاخدلها عربية مخصوص
وهو في كدا ومش كدا


بيقولوا لمين دول
وانا مالي


وبعدين اكتب ايه بس

مش كفاية التعليقات
انا باشطب بنزين فيها خالص

لاني بارغي كتير


مبروك مرة تانية

ما علينا said...

أبو سويلم


الغالي


المهم ي الموضوع كله ان اختها الحلوة
جريت راها بدون تفكير مما دفعك
انت كمان للجري وراهم بدون تفكير

طيب يا عم كنت اجري ورا الصغيرة بدون تفكير

ولا انت ما كنتش واخد بالك ان البت نزلت جري للطريق
ما انت كنت بقى مركز مع الحلوة

بس قصة حلوة


وبعدين طبعا طول عمركم رجالة وبتقفوا وقفة رجالة

وانا عند رأي طبعا ان الشاب دا وزيه كتير محترمين جدا

وممكن لبسي طبعا ومظهري له دخل كبير في تصرفه

لكن للاسف لبسي واحتشامي ونقابي
ما بمنعش نماذج موجودة من انها ممكن تتعرض لي بالمعاكسة
اللفظية او التلميحات

قولي انت بقى المظهر المحترم
كان ايه تأثيره



وان شاء الله هاحاول ما اغيبش
ربك يسهل ويرزقنا
بهدية تانية كدا
اللهم امين


وشكرا على التعليق الوصاية

ما علينا said...

دكتور كسلان


يا عم احكي وقول
انا نفسي كل شاب عمل موقف كويس مشابه يحكيه
علشان الناس معنوياتها ترتفع

وبعدين هو مفيش شهامة غير في دمياط ولا ايه



وهو اللي انت بتحكيه دا اللي انا اقصده يا دكتور

شايف انت زعلت ازي على زميلتك وحسيتها اختك
ونددمت انك ما قعدتش انت جنبها
لانك اولا ما كنتش هاتزاحمها
بل كنت هاتبقى حريص على انك تكون موفرلها انها تكون مرتاحة في مكانها
ودا انا جربته كتير
مع زملا ومع شباب ما اعرفهمش
ا اعرفش

باحسهم بيتكسفوا
يمكن بيخاف البنت تحرجه بكلمة ولا حاجة


ومان كان زمانك جنبتها غلاسة الراجل الكبير
اللي قاعد بقى ولا في دماغه ان دي
بنت ولها حرمتها وكدا

يا عم باقولك الراجل بستفني
وكان فاضله شوية ويضربني
ا وما كنتش منتقبة


عارف لوقت وانا بالنقاب
على فكرة النقاب مش جديد
دا انا منتقبة من زمان الحمد لله

المهم لو حد جنبي ولسه بس هادير او ابص اقول حاجة
او اتأفف

تلاقيهم هجوم
وكانهم بقى وجدوا فريسة
هو انتم كدا
هو احنا هاناكلكم
وووووو


وشكرا يا عم على التعليق الطويل

واي خدمة
ردين طوال اهم

ما علينا said...

سى السيد


طيب ليه كدا بس
انا كنت عاوزة اشوف باقي شهامة دمياط
ليه تبخل علينا

واي خدمة شباب بلدكم رافعين راسكم اهو

وانا معاك في موضوع اللبس
بس ممكن تلاقي ناس ولا بتحترم مظهر ولا غيره

وفي ناس محترمه وبتعمل اللي شايفاه صح بغض النظر عن اي حاجة تانية

يعني حتى لو واحدة مدلعة نفسها ممكن الشاب يعمل نفس الموقفمن غير ما يقص المنظرة ولا حاجة



لا معلش بقى ما تاخذنيش في موضوع الكرسي دا

يقولك خدلك تاكسي وما اعرفش ايه
وانت نزلت

والنعمة انا بيتقالي اكتر من كدا
ولا كاني سامعة

في مرة
جيه
راجل كبير برضوا موظف في الخمسين تقريبا
والعربية واقفة في الموقف وفاضية خالص من ورا
وقالي حد جنبك يا ابلة

هزيت دماغي بالايجاب
يقوم يقولي مين
طيب وانت مالك

ما رديتش
وجيه واقف بطريقة سخيفة جنب الباب
وقال يب انا بقى هاستنى اشوف مين اللي هايركب هنا دا

السواق كان رال كبير وعارفه
فقالي ركبيه وخلاص يا ابلة معلش علشان خاطري

وانا بقى
لا ياعم سيد ماهوش راكب
وانا بقى واخدة الكرسي احط فيه شنطة ايدي
وبس

هو بقى واقف دمه محروق
معتقد اني بانقي حد يركب جنبي

وجات بنت سالتني حد معاكي قلت له خالص

وانتظر العربية حملت وركب زيادة ورفض يدفع الاجرة
وقال العربي 14
والسواق معاه 1 اجرة
شوفت تباتة اكتر من كا
وطول السكة دروس في الذوق والاخلاق
ويغلط السواق
يقوله المفروض انت تقول مفيش حجز في العربية

وفي من دا كتير
وانقح وانقح


يا باشا انا كنت في عبود
وسيبت العربية اللي بتحمل
وربت اللي وراها علشان اخد الكرسي اللي قام لوحدي
سفر ساعتين بقى

المهم السواق اللي قبل العربية شد مع الراكب اللي قدام
كان عاوز ينزله ويناديلي اركب طالما هاخد الكرسيين

حظه المهبب انه طلع ظابط داخلية
واتفرج بقى على الظابط وانتكته
السواق طبعا قلة ذوق منه انه كان عاوز ينزله خاصة اني خلاص ركبت عربية تانية

السواقين كلهم عارفين الباشا ما عدا السواق تعيس الحظ دا

المهم بعد ما هزأه
حلف ما هو راكب معاه ونزل
وبعت لي سواق دا الظابط
ينزلني اركب انا مكانه في الكرسيين علشان هو يركب العربي اللي انا فيها

والسواقين بقى يا عم
جولي ويا استاذه واحنا بنحل مشكلة

قلت لهم انا مش نازلة انا لما باركب في عربية مش بانزل منها
دا اولا

ثانيا يا جماعة
هو طالما حطه في دماغه يبقى خلاص

راحوا قالوله مش راضية تنزل
جيه متعفرت
و يحرق موقف اليكروباص على اللي فيه
وشتيمة ظباطي بقى


وانا كنت متحفزة قلت خليه ييجي
وكنت ناوية امسح بكرامته الارض
لكن فوت على الفرصة


يا خبر كل دا

وربنا يبارك فيك
النقاب من زمان
بس انتم ما تعرفوش اني منتقبة

وكله على راي تخاريف
بركة دعا الحاجة
ربنا يخليها

ما علينا said...

قلوب حائرة


اكيد الشعب المصري
فيه وفيه

مش كله حلو ومش كله وحش

ومرة تلاقي البنوتة جدعة
والف مرة تلاقي الشباب جدعان

القياس مش على موقف واحد

انا لما كتبت البوست
كتبته كمثال

لمواقف حصلت معايا مشابهه كتير وقدامي

وفي مواقف مستفزة

بس خلينا مع المواقف الحلوة


هو ايبقى كله
مساوئ مساوئ
مفيش محاسن خلاص

ما علينا said...

أنونيمس


ايا يا سيدي

وبما اني محاسبة
تحت التكوين لسه
دا انا فاضلي سنة بحالها

لكن خبرة مع البشر


فانا فاهمة المعادلة كويس جدا
والحمد لله على كل شيء


بس مش دايما المدخلات
بتكون متحكمة في المخرجات

لان دايما في شواذ
وفي نسب الخطأ المسموح بها


يعني احيانا بتلاقي المعادلة مع انك مظبط مدخلاتها وتمام التمام


الا ان المخرجات
بتيجي
غير متوقعة


لكن الحمد لله
دي
نسب بسيطة


وانا تحت امرك
ان شاء الله
ما اتاخرش


دا انا كنت ناوية اكتب لك بوست اعتذار رسمي هنا كمان

واهو يبقى منه اعتذار
واسكت الناس اللي طالبين
بوست جديد


باعتذر تاني اهو
لا مش تاني
كدا تالت باين

حط لي عنوانك وانا ابعتلك اعتذار في طرد

وانزلهولك كمان على مزيكا
وروتانا سينما

كله الا زعل الدكاترة
هو انا اد زعلكم


منورني دايما يا رب

ما علينا said...

الراقص مع الذئاب


وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
حمدا لله على السلامة

انت اجازة ولا ايه

نورت يا محمد والله

وطبعا شبابنا كله شهامة ورجولة
كفاية ان في امثالك
انت وباقي اخواني المدونين
اللي دايما منورني

يللا
اتغر براحتك بقى ولا يهمك

انا مياك تصريح
بس بعد كدا
عندك طابور ذنب

غلاسة يعني


ربنا يكرمك ويعزك دايما يا رب

جنـه said...

هما الكبار بس تلاقيهم شايلين من دماغهم ان ممكن بنت تخاق علي نفسها منهم
يعني هيقولوا زي الراجل ده ده انتي زي بنتي فمش بيحاول يثبت انه مش هيعاكس
لانه شايف ان الناس المفروض شايفه ده
اما الشباب فعايزين يثبتوا حسن النيه
بالمواقف اللي بتذكريها
وفعلا البلد دي غريبه قوي
كل ما نقرب نكرهها
تحصل حاجه تاكدلنا اننا ماينفعش نكره الناس الطيبه دي
كل سنه وانتي طيبه ولو انها متاخر بعد العيد باسبوعين :)

الأستاذ said...

آه تتعدد المواقف بين الناس و"نحن" الناس أيضاً
ولكنها دائماً تكون مخلتفة ولكن تبدو متشابهة جداً
أنا مش هخاف م المصير ولا خايف م القدر
ومخوفتش من ماضيا لكن بخاف م البشر
مع أطيب تمنياتي تركبي في عربية لوحدك إن شاء الله علشان ترتاحي من الناس دي أو تركبي مترو بقى
مستني زيارة للبوست الجديد
تحياتي

Unknown said...

بعد السلالم عليكم الشهامه موجوده و هتفضل موجوده بس انا ليا ملاحظه
لسيه محدش يقعد جنبك و لو بنت ؟؟؟
انا ليا وجهه نظر اقعدي و ادفعي نفرين و لو لقيتي بنت مفيش مانغ تقعد جنبك
انا فعلا بقيتع اضايق من الموضه دي الاقي الراجل واخد الكرسي و رافض حد جنبه و البنت كذلك فكر ان في حد عاوز يروح زيك و مش لاقي وسيله مواصلات و خصوصا الموضه دي انتشرت مع الولاد خصوصا البهوات ؟( امناء الشرطه سابقا )

ياسر مدني ...دينامو الإخوان said...

بقولك ايه يا أختي متغيريش الموضوع حضرتك كسبتي في فوازير رمضان اللي أنا كنت عاملها..ولو سمحتي كلميني عشان أعرف إزاي حبعتلك الجايزه وعلي العموم أنا اسف يا ستي أصدي يا عمتي

ما علينا said...

جنـه


انا معاكي
لكن لو بنته بقى وواحد في سنه مغلس عليها كدا
هيقولها دي زي ابوكي
وفي مقامي

ولا هايمسكه يهزأه

هم كدا بيكيلوا بمكيالين


وطبعا البلد دي مليانة حاجات جميلة وناس اجمل


دايما يا رب تنوريني بزيارتك

ما علينا said...

الأستاذ


يا باشا ومين قالك اني مش باركب المترو
انا بانزل القاهرة كتير جدا
وتنقلاتي فيها
اما بالمترو او بالتاكسيات
وباشوف العجب في المترو

وحالا اخلص ردود واثبت حضور عندك يا استاذ

ما علينا said...

Mohamed_sobhy84


اولا منور يا سيدي

والاستفسار دا انا كنت متوقعاه

وهاسألك سؤال

ايه يكون رد فعلك لما تلاقي بني ادم زيه زيك
بيتعامل معاك على انه اكثر احتراما
وكأنه بيقولك صراحة كدا
لا معلش انا ما اقبلش دا على نفسي


هاوضح اكتر
انا كوني باخ الكرسي دا ما جاش من فراغ

انا الاول كنت عادي باركب جنب اي حد
لكن وجدت اني بابقى متأذية جدا وانا راكب جنبي راجل واخد راحته على الاخر
ومش مراعي ان في بنت جنبه ولو اعترضت
ابقي قليلة الذوق ومتأنتكة

وبقيت ما اركبش رجالة جنبي
ولو رحت لقيت عربية فيها راكب واحد بس قدام ويكون راجل مش باركب واروح اركب اللي بعدها

لو بالاقي بنت عادي باركب جنبها بتنزل وتقولي تدخلي جوا
عادي باقولها عادي
خاصة واني اعرف كل سواقين الخط وانهم ناس غاية في الاحترام والادب

المهم
بدأت بقى اخد الكرسي ولما الاقي بنت جاية وتسألني
حد معاكي اقولها لأ
واجي انزل علشان اركبها
ودا طبيعي ان اللي بيكون موجود الاول بيختار المكان اللي يريحه

الاقي البنت من دول تقولي لالالالالالا
ادخلي انت جوا
فالكلام يضايقني
واقولها معلش انا مش بارتاح جوا
تقولي خلاص وبعد ما تنزلني
تيجي رايحة راكبة ورا

الموقف دا بقى حصل كتير جدا
قولي بقى انت
ايه وجه نظرهم
والله العظيم في بنات
تقف وتقولي ادخلي جوا وكانها بتؤمرني
جط نفسك مكاني
ولما ارفض تيجي راجعة راكبة ورا
وممكن تلاقيها تتحشر في وسط رجالة

الموقف دا كان بضايقني جدا واقول
دي واحدة مش هي الفيصل
بقى بيتكرر بقى

وبالتالي
اخدت قراري النهائي
اني باخد الكرسي
ولا اركب دول ولا دول

لانها حاجة تحرق الدم
لما الاقي واحدة
تقولي ما تدخلي انت جوا
ليه يعني ؟
هي خايفة على نفسها من ايه
وفي نفس الوقت اللي خايفة على نفسها منه
بترتضيه لي انا ليه

غير انه قلة ذوق لان المكان من البداية مكاني

انا عمري ما رحت على واحدة راكبة قدام واقولها ادخلي انت جوا


واديني بطلت
وممن افوت كذا عربية
لحد ما تيجي عربية فاضية خالص واركب

والفرق شاسع جدا بين تصرفي وبين
البشوات امناءء الشرطة

ما علينا said...

ياسر مدني ...دينامو الإخوان


حاضر
وبعدين ولا اسف ولا حاجة يا سيدي

وشاكرة جدا على الاهتمام

خيرالدين said...

موضوعاتك عن سلوكيات الشارع جميله قوى يا جميله

شوفى يا ستى فعلا الشهامه دى ساعات بتتفهم غلط على اساس انها استعراض ومحاوله لكسب البنت دى وده انت فاهمه الحاجات دى طبعا

وانا عن نفسى هى اوقات نادره جدا للى ممكن اقوم فيها لبنت تقعد مكانى ككنت بأعمل كده لحد ماشفت مواقف قدامى من ناس
يلا
ان الله حليم ستير

سيبك مفيش احلى من المشى

قطوف said...

فيه حاجه تلزمك عندى فى الكومنت

klmat said...

بيعجبنى جدا اسلوبك الجميل فى السرد
الحمد لله لسه الدنيا بخير
والجميل ان الشاب هو اللى اتصرف
بذوق .لو كل واحد فينا اتصرف
ان اللى راكبه دى ممكن
تكون اخته او خطيبته او اى حد يهمه
الدنيا حاتختلف
موقف بسيط بس مؤثر
الدنيا بتكون اجمل لما نراعى
بعض .بس للأسف الناس
اللى من نوع الشاب ده مش كتير
ربنا يكرمه
عارفه من فتره ركبت ترام الستات
من اول الخط
قعدت جنب طفل عنده حوالى 6 سنوات
ومامته واخته امامى
وطلعت ست كبيره شكلها مرهق
قلت اكيد الست اللى امامى
حاتقوم حد من اولادها ابدا
كنت لفيت فى الاسواق ومرهقه
قلت يمكن المحطه الجايه ابدا
اللى بعدها مافيش الولد
زهق وطلب من مامته يقف جنب الشباك
مالت عليه وقالت له لأ
اللى واقفه حا تاخد مكانك
قمت للست ودعت ليا من قلبها
مامت الولد بصت ليا من فوق لتحت
وبصت من الشباك
كنت متضايقه منه جدا
كان نفسى اقولها الست اللى واقفه
فى مقام مامتك بس
شكلها كان شلأ
فى ناس حلوه بس مش كتير
افتقدنا القدوه الحسنه
ربنا يصلح حالنا جميعا
انا بحبك وبحب مدونتك وبحب تعليقاتك
فى المدونات
ماشاء الله عليكى
تحياتى وسلامى

البِـئرُ والظمّأْ said...

ههههههههههه بتحصل كتييييييييير
ده الواحد بيشوف اشكال رمامه من دي كتير بجد
بقوك ايه شكلك فتحتي الموضوع و هحكي
احكي؟
لا بلاش


.
زيــزي

Unknown said...

طبعا انا مبشبهكيش بالبشوات دول ملهمش زي

شكلك متوقعه الكلمه دي بس انا فعلا بقولها عادي

بس بجد متخديش الكل بذنب كام واحده و ممكن بكل بساطه اللي تقولك معاكي حد تردي و تقولي هتقعدي جوه ؟ قالت ماشي انزلي ليها مرضتش تروح تركب وسط الرجاله
انا في اوقات فعلا ببقى متغاظ من كده الاقي الكرسي اللي قدام قاعد فيه واحده بس و يقولي السواق مشغول طب ما واحده من اللي ورا تقعد قدام بدل ما انا بقف استنى كتييييييييييييييير الميكروباصات و مبلاقيش

ما علينا said...

e7na


ايه النور دا

حل اوي سلوكيات الشارع دي
عجبتني جدا بصراحة


طبعا يا عم اا فاهمة
بس بقى لو قعدنا نقول الناس
هتقول منظرة وما اعرفش ايه
يبقى مش هانخلص

احنا نعمل اللي مقتنعين بيه وخلاص


ومشي مين يا عم

كان زمان بقى ايام الصحة
لكن دلوقت العضمة كبرت والصحة راحت


وما اخبيش عليك
كنت الاول بامشي كتير جدا
لكن من ساعة التكاتك
ما انتشرت زي الوباء
والوا جاله كساح

وهاين على اركب توك توك
في كل مشوار


خليك فاكرنا دايما يا باشا

ما علينا said...

سى السيد

على فكرة

انا مش هاهرج عندك تاني في المدونة

يا عم انا قبل كدا قلت لك باحب اغلس بس

احرجتني جدا والله
بردك على كلامي

اخجلتم تواضعنا يا سي السيد
وبما اني الملكة

اامرلك
بعشرة اكياس من الدنانير الذهبية
والفتاه امينة
يتم تزويجها لك
ويتم زفافها من بيت ابيها
الى بيتك الذي سيتم
اعداده على نفقتنا الخاصة
وكذلك زفافك


يللا اي خدمة
مهيصاك اهو
اظن ملكة اخر جدعنه

ما علينا said...

klmat


ربنا يخليكي يا رب
ويديم على زياراتك الجميلة
بتغمريني بجد بذوقك ورقتك
ربنا يديم المحبة بينا ان شاء الله


وفعلا اكتر حاجة فرحتني بالموقف
انه صادر من شاب صغير

اللي كل الناس ظلماهم
ودايما جايين عليهم


الموقف اللي حصل معاكي مستفز جدا
وفعلا انت لو كنت نطقتي معاها بحرف واحد
ما كنتيش خلصتي

وبرغم انه موقف مستفز جدا
الا اي مش مستغربة
لاني باشوف زيه كتير في المترو
لما اكون في القاهرة

قريب والله
شفت موقف مشابه
واحدة قاعدة
وجنبها ابنها
وقصادها
بنتين اطفال عمر 7 سنوات كدا
انا دخلت
العيال قاعدين
وجنبهم شنطة
المهم قلت لهم يوسعوا شوية
وسعولي ايه حاجة كدا لا تكر المهم قعدت لاني كنت ميته من المشاوير وخلاص متوجه لعبود علشان اسافر واروح

بعد محطة دخلت ست متوسطة العمر
فقالت لهم وسعوا بلطف
فبنت منهم قامت راحت عند مامتها

وبصي بقى
في ايه قمتي ليه يا بت
ووش مكشر
فالست قالت لها تعالي يا حبيبتي وكانت بتقوم تاني والله

بس هي احرجت لما لقت الست بتقوم قالت لها خلاص

اللي يخنقك ان بنتها قعدت جنبها


يللا هانعمل ايه

ربنا يهدي البشر


وربنا يديم المحبة بينا دايما يا رب

ما علينا said...

Meekness !!!


ليه بس كدا يا زيزي

دا انا قعدت وربعت رجلي
الاقيكي تقولي لا مش هاحكي



دي المواقف دي عاوزة تتنقش على الحجر
واهو منها كتير

وفي برضوا كتير من الكويس


نورتيني

ما علينا said...

Mohamed_sobhy84


شوف يا محمد

انا كنت متوقعة الاستفسار يتقالي عامة
وكنت متوقعة الكلمة دي منك انت خاصة
لاني عارفة خنقتك من امناء الشرطة
وعارفة والله انك ما تقصدش تشبهني بيهم
انا قصدت
التصرف في حد ذاته


واللى انت بتقوله دا
هو دا اللي انا عملته
وهاقولك حاجة
احنا مركز صغير
مواصلتي اللي باركبها دي
بتوديني عاصمة المحافظة
اللي عاوزة اقوله

اني باركب من الموقف والعربيات عندنا
كتير جدا ومش بتبقى لاقية ركاب
هو بيكون في زحمة ايام الدراسة ولمدة معينة
مش طول السنة الدراسية
يعني الركاب تقريبا الى حد ما ثابتين وعارفين وشوش بعض

وانا مش باظلم الكل نتيجة تصرف كام واحدة

انا فضلت على المنوال دا ييجي سنة
ولما فاض بي واتخنقت قررت انه خلاص
والبنات هم هم
وهم نفسهم دلوقت لما ييجوا يركبوا
ويلاقوني
اوتوماتيك يرجعوا ورا
احنا كركاب خط معظمنا عارفين بعض
وحافظين الوشوش


طيب انا هاضحكك

راكب عادي قدام
انا منتقبة ومن بعيد جاية واحدة منتقب

فالسواق قالها اركبي مع الابلة قدام
هو بقى مش عاوزها تركب ورا وتقوله ما تركبش رابع والافلام دي فعاوز يريح دماغه كل دا انا ساكتة

هي بقى من قبل اي حاجة تقوله
ما هي مش هاترضى تدخل جوا
هو مش سامعها
يقولها تعالي قدام يا ابلة

تقوله هي مش هاترضى طب قولها كدا تدخل جوا

انا بقى ساعتها اتنقطت
فبيسألني
قلت له هنا خالص


وانا بصراحة جملة هاتدخلي جوا دا
كانت بتضايقني لما تتقالي
فماحبش اقولها لحد

مع اني كنت باركب جوا عادي
هو السواق هايكلني يعني

خاصة ان تكون جنبي واحد فهكون واخدة جنبها اكتر


والله
انا كنت بابقى محرجة جدا
بس هاعمل ايه

عارف لما بتيجي بنت
تقولي ممكن تدخليني جوا
هي عبارة مستخدمة بارضوا عندنا
يعني انزل واركبها
تلقائي كدا

باجي انا داخلة جوا ومركباها
طالما هي اصلا
عاوزة تروح وخلاص
ومش شايفة انها اعف واطهر مني


ويا عم ابقى تعالى اركب من عندنا
وانا ابقى انزلك خالص

محمود على said...



مصر لسه بخير
لسه في دين واحترام وادب وذوق واخلاق
هما صحيح مش بينين
بس لو قدرنا نربي اولادنا عليهم
لازم يجي يوم ويبانوا

challenging_sam said...

ما علينــــــــــأ
أنا جيت اهو أول ما فضيت على طول
أنا حبيت أعلق على موضوعك داه بما أني و الحمدلله من المقتنعين بفكر فك زنقة الناس من غير أي سبب سوى أني أود أن لو كنت مكانهم حد يعمل معايا كده

فعلا و حصلت بنات كتير بيحصلها زي مانتي بتقولي و بنقوم و نحامي و كل ده
عادي جدا
بس هيا بقى القصة ... إحنا بناخد منكم ايه؟
يعني بنديكوا أماكنا و بندافع عنكم كمان و في الأخر ايه؟
يعني قلما نلاقي البنت اللي ممكن تقوم لست كبيرة مثلا موجودين بس مش كثير

و في الآخر الرجالة الجدعان بيعانوا و يقعدوا من غير حواز و تلاقي المنتهزين اللي عمرهم ما هتلاقيهم يقفوا عشان بنت تقعد مكانهم و لو كانت قريبتهم هما اللي بيتظبطوا

من فترة كدة قرأت مقال لفتاة عن مسلسل باب الحارة تنعي فيه الرجولة و قيم الشهامة و غيره و عن انها تتوق اليها و لا تجدها

أكدت نظريتي فعلا ... ان البنات عندهم قصر نظر شديد في كل شيء و هذه طبيعتهم
بمعنى قد يكون من تبحثين عنه قريب جدا منكي و ترينه كل يوم و يريدك أيضا و لكنك في النهاية تتزوجي من شخص بكرش و معدي ال 29 30 سنة بس معاه شقة و عربية
هتقوليلي مش كل البنات كده هقولك عشان مش كل البنات لاقية

هحكيلك قصة تبينلك قصدي ايه بالرجولة

صحبي أنتيمي يعني بيحب جارته بس يعني ماكانش فيه بينهم ساعتها الا شات عالنت بس ... المهم البت كان فيه واحد بيكلمها على الموبايل نمرة غلط و كده و مش عارفة مين
و في يوم عرفت انه عارف مكان شغلها
المهم خافت و كلمت صحبي داه

عمل ايه الباشا أولا
راحلها بعربية والده و ركبها تاكسي و فضل ماشي وراها بالعربية طول السكة لغاية أما وصلت البيت و بعدين قالها تسيب الشغل و تغير نمرة الموبايل ... في الآخر كلمته و قالتله انت أرجل راجل عرفته في حياتي
المهم أن هذا الشخص بالذات لو اتقدم لأي واحدة دلوقتي محدش هيقبلوا مع انه عندو 26 سنة بس البت طلعت جدعة و ضغطت على أهلها شوية بس مش عارف هتصمد لغاية امتى

و داه يرجعني للنقطة اللي انتي قولتيها عن الجيل الكبير دلوقتي
و بوظان أخلاقهم و مبادئهم اللي هما أبهاتنا أصلا بس هما عندهم مشكلة خطيرة في منظومة القيم بتاعتهم بقوا ماديين جدا و القيم الأصيللة بقت في نظرهم مثاليات و التدين تشدد و حاجات عجيبة أظن كل الشباب الملتزم بيعانوا منها

و كفاية عليكي كده
سلام

Abeer said...

بعد السلاااام

بحكم اني اكتر واحدة بتركب مواصلات
سفر رايح جاي يوميا
قابلت انواع كتير
اللي عنده زوق ويقوم يقعدك
واللي معندوش زوق
وعادي يعني
يا بنتي كنت راكبة على كرسي
المفروض بياخد 3
والسواق راسه والف سيف يجيب رابع جمبنا
وانا راسي والف سيف مفيش رابع
مشي بالعربيه
وطلع بره البلد خالص
والاقيه وقف وجايب واحد طول بعرض يقعده جمبي
طيب بالله عليكي يتقاله ايه
قلتله لا طبعا
قاللي مش عاجبك انزلي
قلتله نزلني مكان ما ركبتني
قاللي طيب
ودخل في دور عند ..
طبعا باقي الرجاله - اللي اعذريني هقول عليهم كدا مجازا-
يادي دلع البنات
هو ايه اللي مطلعهم من بيوتهم اصلا
يا سبحان الله .. ما كل واحد يحط مراته ولا بنته مكاني
وغيره كتيييييييير
في مواقف كتير بس مش هطول عليكي باة
:)

ما علينا said...

محمود علي


طبعا بخير وهاتفضل طول عمرها بخير
يا عم محمود

ودايما متفقين
اننا لو ربينا ولادنا صح
يبقى ان شاء الله نضمن
مجتمع قوي وسليم


يارب نفضل دايما كدا على بالك
منور يا عم الثائر

ما علينا said...

The Last Samurai

منور وكان الله في العون

وطبعا اللي بيفرج على الناس ربنا ان شاء الله بيوقف له اللي يساعده


لكن انت طرحت تساؤل غريب جدا
بتقولي بناخد منكم ايه

انت عاوز مقابل لشهامتك ورجولتك
اللي هي المفروض جزء لا يتجزأ
من شخصية اي رجل او اي انسان عموما

لو لها مقابل تبقى مش شهامة ولا رجولة
تبقى خدمة مدفوعة الاجر

ولعلمك بقى في بنات كتير جدا
بتعمل حركات جدعنة مع الناس الكبيرة

لكن انت بس مركز مع رصد النماذج السيئة
هذا بالاضافة لموقفك من البنات عموما
وفكرتك السائدة عنهم
ككائنات سطحية تافهة مادية
لاتحمل اي قيم او مبادئ او افكار بداخلها
الا قليلات جدا منهم

حتى لو هم كدا
المفترض ان الشاب او الرجل
طبيعي يكون شهم وعنده مخوة

وفي بنات كتير جدا
بترتبط بشباب يدوب لسه في اول الطريق
وبترفض المادة
والعريس اللوكس

في وفي
البنت اللي انت قلت عليها مش حالة نادرة

في بنات كتير جدا بتصمد وتصبر لكن الشاب هو اللي بيبقى نفسه قصير
وينسحب ويتخلى عنها

البشر فيهم الكويس وفيهم الوحش
لكن ما تقدرش تقول كل الشباب بيفكروا بطريقة واحدة

ولا كل البنات بتفكر بطريقة واحدة

مما ينفعش تعمم رأي كونته بناء على
كام تجربة او موقف حصلوا معاك او قدامك

الرأي علشان يتعمم على مجتمع باكمله

يبقى لازم يكون ناتج عن مراقبة جميع الشرائح والبقات
والمناطق والنوعيات والثقافات


وكفاية ليه بس
انت بقيت بتيجي كل فين وفين

ربنا يوفقك يا رب

ما علينا said...

بيرو

ازيك يا عبير
فينك المدة دي كلها

والله يا عبير انا كمان باركب المواصلات
يوميا سفر رايح جاي
وباتعامل مع كل النماذج

واللي انتي بتحكيه دا
حصل معايا كتير جدا جدا
علشان كدا ريحت نفسي وبطلت اركب ورا

لكن طلع لي
الناس اللي مش عاجبهم اني اخد الكرسي لوحدي

المهم سيبك
في ناس ذوق بارضوا واخر شهامة


واهم من كل دا
انك رجعت تاني

ياريت ما تغيبيش كدا تاني

Unknown said...

عادي متقلش أيه أدتنا مصر

Unknown said...

النهارده جيت اركب في الكرسي اللي قدام لقيت اللي قاعد جوه قالي ده خلاص
مش بقولك بقت موضه مش عارف ليه افتكرتك
بس الحمد لله كان الموقف خدت اللي وراه على طول

ما علينا said...

mazlomen


لا انا مش باقول ادتنا ايه مصر؟

ما علينا said...

Mohamed_sobhy84


المهم تكون افتكرتني بالخير

مش لما اتغظت من اللي جوا
والضع اكيد مختلف

لاني انا لو واحد مش واحدة
ما كنتش هاخد الكرسي لوحدي
الا لأسباب صحية مثلا

والله اعلم بظروف كل واحد


والموضوع لو موضة
يبقى انا بداتها من زمان اوي اوي

Unknown said...

لأ مش صحي اصله كان تقثريبا خايف الجل يتبهدل

Anonymous said...

ما علينا
طيب السوال ميكونش كده المفروض انى الرجاله الكبار تكون اكثر خوفا على بنات الناس من منطلق انى عندهم الواد بنات مش العكس
فى ايه يا جدعان الى حصل معاكى العادى والى المفروض يحصل مع كل بنت ليه بقى الصح فى البلد دى بيثير العجب
عزيزتى انا واللهى مش قصدى على موقفك او موقف معين انا بتكلم على حال البلد
على فكره اختى كانت شرحه يا الكورسى الى قدام ملاكى يا شكرا انتى وهى شكلكم دفعه واحده

حلم الحرية said...

علي نفس النسق هاقتبسها منك

مفيش في دماغي تعليق معين

احم

انا بس حبيت اسجل اعجابي بمدونتك اصلها اول زيارة ليا هنا

يمكن اول حاجة جت علي بالي لما قريت البوست الجميل ده هو حديث الرسول - ص -الخير في وفي امتي الي يوم القيامة

الناس جواها خير كتير ..جواها كنز حقيقي ..احيانا بيغطيه بعض الغبار لكن خلينا واثقين ان تحت الغبار في كنز


تحياتي
دمتي بود

كلبوزة لكن سمباتيك said...

انا سعيدة بيكي لانك بتتباهي بخمارك و نقابك و ربنا يثبتك و يكثر من امثالك و يجعل عملك خالصا لوجهه
و يعينك تكوني قدوة لاخواتك


تحياتي

ما علينا said...

Mohamed_sobhy84


طيب من حقه بقى
يعني يرضيك
الجل يتبهدل؟

ما علينا said...

رئيس جمهوريه نفسى


انا في بداية البوست
قلت اني مش مستغربة والله
وقلت ان دا بيحصل كتير

وكتبت البوست
علشان اثبت ان في ناس
بتعمل الواجب والمفروض
وكلها ذوق وشهامة وان هو دا العادي

لكن موضوع الرجالة الكبار بقى
انا تفسيري انهم بيكونوا مش بيستحوا

لانه حتى بغض النظر كمان عن انه يعامل البنت كانها بنته

مش بيستحي انها تحرجه بكلمة وبيبقى محضر قصيدة في التربية والاخلاق
يبستفها بيها


والحمد لله لقيت ناس دفعتي


شرفت جمهوريتي الخاصة

ما علينا said...

حلم الحرية

واتمنى انها ما تكونش اخر زيارة
وسعيدة جدا ان
المدونة عجبتك دا شيء يسعدني ويشرفني


واكيد تحت الغبار كنوز
لازم احنا نكتشفها


جزاك الله كل خير

ما علينا said...

Sampateek


ربنا يكرمك ويعزك

انا فعلا باعتز بنقابي وخماري جدا
وسعيدة بيهم جدا جدا

وربنا يقدرنا ويثبتنا جميعا ان شاء الله

نورتيني
واسعدني تعليقك جدا جدا

WiLdBiRd said...

ما علينا
احب من موقعى هذا احب اشترك معاكى فى الهدية دى

واقولك ان لسه فعلا الخير موجود

وتحية عطرة لكل الشباب المحترم اللى لسه موجود فى بلدنا العزيزة

وربنا يمن على الباقيين بشوية ذوق

غمض عينيك said...

طبعا واضح جدا جدا اني جاي متاخر ع الاخر
بس عجبتيني
لا لا بجد عجبتيني
قاعدة تقولي الشباب والامل
وموقف كويس
والدنيا لسة بخير
وقبل ماتمشي كده ترمي طوبة علينا
مين الاخ بتاع الطماطم ده
كنتي جبتي من شنطته
وقعدتيه ع الشباك

بس يلا حصل خير
ماعلينا


جد بقا وكفايه هزار
اوك؟

كل حاجة في الدنيا فيها الحلو والوحش
بس يمكن الضغط اللي على الناس خلى الوحش هو اللي يكتر ويبان
عشان كده اتخيلنا ان الاخلاق والذوق والحاجات بتاعة زمان دي اتعدمت
بس والله الناس غلبانة اوي وفيهااللي مكفيها
طبعا في ناس رزلة باي ديفلت
العادي بتاعها يعني انها تخنق في عباد الله وترزل عليهم

بس هنعمل ايه
ادي الدنيا وادينا عايشنها

المهم بس انتي ابقى خدي بالك من نفسك
يلا كفايه عليكي كده انهارده

محمد سمير

غمض عينيك said...

ولا اقولك خدي بالك انتي من الناس
مايقدروش عليكي

ما علينا said...

WiLdBiRd


طبعا الخير دايما موجود
جوا ناس كتير

واشارك في التحية العطرة
لكل انسان لسه محتفظ بانسانيته وشهامته وذوقه


نورتي يا وايلد

ما علينا said...

غمض عينيك



ما انا لازم اوازن الامور يا عمنا
لازم بعد الكام بق الشكر والثناء والمديح

ادخل كدا شمال فيكم شوية
علشان يعني ما تتمرعوش علينا بعد كدا
والاقيك داخل تقولي
وشهد شاهد من اهلها
مش لازم اعرفكم

وبعدين الحاج ابو طماطم دا
بقولك شلولح
يعني لو كنت تعرضت لطمطماية واحدة

اعتقد كان زماني بقيت صلصة
هو حاجة كدا زي حسن حامد
وفريد شوقي في صحتهم


طيب كويس
قلبت جد بسرعة نفدت مني


دا اللي انا باقوله دايما يا محمد
ان الحلو والوحش موجود
وباقول ان الحلو اكتر بس محتاج
اننا نقدم السبت علشان نلاقي الاحد

يعني مش كل واحد يستني الناس هي اللي تبدا معاه بالخير

وطبعا الضغوط والظروف قارفة البشر
وبتأثر عليهم بالسلب
مش هم الدول اللي انا قصدتهم


انا قصدت الجماعة اللي الديفولت بتاعهم هو التباتة والغتاتة
وغاوية ترزل على مخاليق ربنا


وماتقلقش على الناس
انا مخلية بالي منهم

وباحاول اراعي ربنا فيهم
الدنيا متفاتة يا عم
وما حدش واخد منها حاجة


دا انت حتى اول واحد
لازم تقر وتشهد اني باعز الخير وعمل الخير


ولا ايه
؟؟؟؟؟؟

kafrawy said...

و اللة الشباب المحترم كتير


بس اللى يدور

وفى حكمة بمناسبة الحياء بتاع الرجالة

برنارد شو قال _
_الرجال اكثر حياء من النساء _


سلام

و القادم....أجمل said...

و الله انك سكر
و عندك حق
في دنيا البشر هتلاقي متناقضات كتيرة جدا
بنستغرب و نستعجب
بس اهي عايشنهااااااا

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

الموقف اللي بتقوليه دا
فعلا بيتكرر تاني
الواحد بيبأه يخاف يتكلم و الله
مش ضامن رد الفعل
و لو محدش اتبرع و حدد الموقف بسرعه
هتلاقيكي غصبن عنك بتاخدي انتي موقف

حد فهم حاجه
؟؟؟؟؟؟؟!!!!

سلااااااااااموز يا جميلة
و دعواااااااااتك في الامتحانات

:)