ذاك هو

الحب حالة شعورية تجمع العديد من المتناقضات
تتألم برضا تتذوق العسل مراً تتنعم بعذاب
قمة الإحساس بالكرامة وقمة الإحساس بنسيانها تمتلك العالم وتتنازل عنه لمن تحب

ماذا يمكن أن تسمي
عجز منطقك عن الإدراك ...عجز لسانك عن النطق ....عجز قلبك عن أن يتحمل خفقانه

ذاك هو الحب
ولكن .... لابد و أن يكون مظلل بشرع الله

Thursday, November 15, 2007

معروض للتصويت






بصراحة انا قلت احنا عندنا حرمان تصويت

مفيش حاجة من اللي مفروض اننا نصوت بلاش نصوت

لان هالاقي الف من يقولي احنا بنصوت عمال على بطال من اللي بيجرى فينا

اللي مفروض اننا ندلي بصوتنا لحسم الامر بخصوصها بنتمتع بحكاية التصويت دي عليها



لا انتخابات مجلس شعب

ولا مجلس شورى

ولا مجلس محلي

ولا مجلس عربي متنجد كدا على الارض



المهم انا قلت اطرح موضوع للتصويت

واستفتيكم

ايه رأيكم

ارفع قضية على مديرية الامن عندنا

لانه قد تم منعي من دخولها لانني منتقبة

والباشا اللي على البوابة قالي

ترفعي النقاب من اول ما تدخلي من البوابة وطول ما انت جوا

الى ان تخرجي منها



لا واخويا متصور انه لما يقوله دي اختى وبطاقتي اهي

قال يعني هو هايستذوق ويعتبر دا ضمان اني مش داخلة اغتال مدير الامن

ولا احد كبار السادة قيادي الامن بالمحافظة



مش حتى يقولي ارفعي النقاب علشان اتأكد

او يجيب لي موظفة ماهي المديرية مليئة بالموظفات النساء

لأ لازم اخدها كدا من شرقها لغربها لحد ما اخرج منها





طبعا ما دخلتش

وسبحان الله ربنا يسر لي ماكنت متوجهه للمديرية من اجله

من مكان اخر تابع للمديرية

دون ان اتحدث مع احد حتى وليس ان ارفع نقابي



قولولي بقى ارفع القضية ولا الطيب احسن



باب التصويت مفتوح

وباب الترشيح ايضا مفتوح للي عايز يكون المحامي

ويتولى القضية ويصرف عليا



80 comments:

mohand said...

السلام عليكم

ارفعي

بس مش هتكسبيها

هيقولولك دي دواعي امنية

يبقي الطيب احسن ليكي انتي

ههههههههههههههههههههه

بس بجد ربنا هيقف معاكي متقلقيش

تحياتي

ما علينا said...

mohand


كدا من اولها جاي تكسر مجاديفي
وتثبط عزيمتي

اهئ اهئ اهئ

وحلوة دواعي امنية دي

ما احنا المحافظ بتاعنا اول ما جيه

ما تفهمش زي مايكون بينه وبين الاشجار
عداوة قديمة

وهوب
تم تقطيع كل الاشجار
من كل مراكز المحافظة
من الشوارع والمصالح الحكومية
ومن اما المساكن

ويقولك دواعي امنية


وبعدين مين قال ان انا
اللي هارفع قضية

دا المحامين اللي هايترشحوا
ويتحملوا المصاريف

انا مالي يا عم مهند

الطيب احسن لي طبعا

kafrawy said...

ازيك ماعلينا

بلاش دى نصيحة ليكى

مش استسلام

بس انا خايف الموضوع يكبر و يوسع

و بدل مايبقى ف المديرية

يبقى ف ...........

انتى عارفة


سلام بقى

رينـــــــــــا said...

السلام عليكم
طيب انتى كنتى رايحه مديريه الامن
انا كنت رايحه اخد كورس كمبيوتر icdl
ومنعوا دخولى علشان منتقبه
قالى عايزة تدخلى ترفعى نقاابك طول ما انتى فى المبنى
طبعا اخد اللى فالنصيب :D
وقولتله مش عايزة الكورس بتاعكوا خالص
عادى يا حبيبتى يبقى انت اكيد اكيد فى مصر
ربنا يرحمنا

Unknown said...

أختي العزيزة ما علينا

مش عارف أقول ايه
يصراحة انا كنت جاي عشان
الأسئلة اللي عندي في المدونة

كنت جاي أشكرك و اقولك ان من الجميل ان يشعر الانسان ان هناك من يهتم لأمره ويسأل عليه

أنا يخير

شوية ظروف ملخبطة
لكن دعينا من هذا


موضوع التصويت

زي مت الخوجات بيقولوا
controvertial

يعني متعدد الأراء ومثير للجدل والنقاش

وانا بصراحة وصلت لقناعة في الأيام الماضية اني لا أصلح أن أنصح

لذلك اعتبري رأيي ليس نصيحة

لو كنت مكانك


كنت هاتعفرت واتخانق وابهدل الدنيا
واطلب مقابلة مدير الأمن

وبعدين هاروح حاسس بالقهر والظلم

وأنــــــــــــــاااااااام

truelove said...

بصي ملكيش حق الراجل مش فارض سوء النية هو اكيد عنده عريس ولا حاجة يا ستي وعاوز يشوفك رؤية شرعية في وسط اخواتنك ظلمتيهم وملكيش حق سلامي ليك وربنا يهدي بتفكريني باختي والمشاكل الي لقتها في الشغل لما ارتدت نقابها

عصفور المدينة said...

الحقيقة لا أحبذ أن تقومي بهذه الخطوة

ومن الناحية الفيزيائية هو طبعا لهم حق يتحججوا بالدواعي الأمنية لمنع المنقبات
فاصبري واحتسبي واستعيني ببعض الدهاء والحكمة

ما علينا said...

كفراوى


ازيك يا دكتور


ما انا باقول كدا بارضوا

انا طبعا مش ناوية ارفع قضية ولا حاجة

بس اهي فرصة لممارسة التصويت الحر

ما علينا said...

رينـــــــــــا

اولا نورتي الدنيا كلها

ثانيا
فعلا يغوروا بالكورس بتاعهم

انا بقى كنت رايحة اعمل بطاقة الرقم القومي
ولاني باطلعها بدل فاقد

لازم حضرة الضابط المحترم يمضي على الورق بتاعي
وطبعا حضرة الضابط المحترم بتاع مركز الشرطة خاصتنا
مش معروف له ايام ثابته يجي فيها

وحضرتي مش فاضية اروح انتظره كل يوم

اتوصفت لي المدرية كحل بديل
وكانت دي النتيجة

وقلت لحضرة الباشا اللى على البوابة

سلاموعليكو
مش عايزة ارقام لا قومية ولا دولية


ربنا موجود


شرفتيني

ما علينا said...

أنونيمس


الدنيا نورت
بس مش قوي
محتاجة منك تزود الفولت شوية
يعني تبقى في مود احسن شوية
علشان النور يبقى ملعلع

وبعدين احنا اخوات
وربنا يعلم
انا فعلا قلقت من غيابك عن المتابعة
يارب تكون بخير فعلا


انا ممكن فعلا اتعفرت وابهدل الدنيا
بس ما كنتش هاطلب مقابلة مدير الامن
لاني كنت هابقى مضطرة ارفع البيشة

الا اذا كان بقى هايطلعلي برة
دا لو كان جدع بقى


ومش انت لوحدك اللي
لما بتحس انك مقهور ومظلوم
ومضايق
وكان جواك كلام كتير عايز تقوله
وشايف انك كنت المفروض تقوله
وماتعملش حساب لاي نتايج

بتروح تناااااااااام


انا عن نفسي كدا
ومش معنى اننا
نمر بمرحلة تذبذب او عدم ثبات

يبقى غير جديرين بابداء النصح

منتظرة عودتك
اخي العزيز

ما علينا said...

truelove


فاتتني ازاي دي
ياخسارة

وكنت ناسبت الحكومة
وبقينا حبايب
حبايب حبايب

بس دي كانت هاتبقى رؤية جماعية
مش رؤية شرعية

ربنا يثبتنا انا واختك وجميع المسلمين يارب


نورتيني

ما علينا said...

عصفور المدينة


الاستاذ الكبير

طبعا انا مش هاقوم بتلك الخطوة
انا انما اردت

ممارسة حق التصويت
الذي حرمنا منه

ولكن
انا اعتقد لدي بعض العقل
يمنعني من ان افتح مثل هذا
الباب على نفسي وعلى اسرتي


في حد يروح يهبش في الغولة في عقر دارها؟

سفير جهنم said...

سيدتى الفاضلة هما فين الرجال اما حضرتك تذهبى الى مديرية الامن وترفعى


انتى منتقبة مش هتدخلى مهما تعترضى


دى سياسة البلد انا مش ضدك بس انتا عارفا الى فيها

على العموم لو عاوزة تكملى ربنا يوقفك

abo salah said...

بعد السلام عليكم

عارفة ياماعلينا؟
دايما اقول ان سبب اللي احنا فيه
هوه صمتنا وخضوعنا وسكوتنا علي الظلم
وسلبيتنا كمان

بس اعتقد ان في حالتك
لو قولتلك بلاش ترفعي القضية
مش هابقي بكده سلبي
ولا أنتي كمان هتبقي كده سلبية

بس الصراحة انا قريت موضوعك ده من امبارح
وقولت افكر الاول قبل ماأرد لأنه انتابتني الحيرة
ياتري اقولك اتكلي علي الله وارفعي
ولا اقولك بلاش

لغاية مافكرت .. وحاطيت نفسي مكانك
ولقيت
انك لو رفعتي
غير انك هتفتحي النار عليكم
هتحتاجوا مصاريف كتيرة
لأن القضية مش بالساهل وهطول شوية
مع احتمالية انك ماتكسبهاش لوا
قالوا فعلا ان دي قوانينهم ولزوم الدواعي الامنية
ومنسياش ان سياسة البلد بتحارب النقاب
بس طبعا بطرق غير مباشرة
وقال ايه
بتعتبر كل من هوه ملتحي ومن هيا منتقبة
تحت الشبهات .. دا أن لم يكن ارهابي من وجهة نظرهم

حسبي الله ونعم الوكيل
دا اللي ممكن تقوليه

ولو اضمن ان المسألة تتحول لقضية رأي عام
زي ماحصل في المسلسل كده

كنت قولتلك مستنية ايه

تحياتي

أبوسويلم said...

انا رايى يا انك تشتكى
انت مواطنة صالحة وبتدفعى ضرايبك
ومن حقك اخذ جميع حقوقك كاملة
احنا فى بلد قانون ومؤسسات
فوت علينا بكره يا سيد
اقولك الحق
انت تشتكيهم لربنا
وربنا ان شاء الله يحرقهم
فى اغنية جميلة اول كام كلمة فيها بيعبروا عن مشكلتك
اشكيك لمين لكاظم الساهر
لكن ع العموم لو مصرة على انك تشتكيهم فاحب انك نعرفى انى وراك بكل ثقلى ومش هاسيبك لحظة ومستعد اخوض كل المخاطر علشان حقك يرجع
وكله علشان مصر
ليا سؤال اخير ولو فيه رذالة يا ابلة
انت اى واحدة فى الصورة؟
سلام يا غالية

ma 3lina said...

ربنا يجزيكي عني وعن كل مسلم كل خير

أيا كان قرارك فانتي وأخواتك المنتقبات قدوة لي ومثل أعلى لكل مسلم

اسأل الله لكن الثبات والجنة

klmat said...

ماعلينا
الطيب احسن مش استسلام
بس النتيجه معروفه
بس حلوه فكره التصويت دى
وحشتينى
سلااااااااااام

و القادم....أجمل said...

استغفر الله العظيم

و الله بجد حاجة تحرق الدم

حسبي الله و نعم الوكيل
مش عارفه اقولك ايه
بس بيغيظوني اوووووي

و مثلا دكاترة الشفوي
طيب متجيب دكتورة بتاع اي وحده
تتأكد

اوف اووووف و اووووف
حسبي الله


:(
مش هعرف اذاكر انا دلوقتي دمي محروووووق

:(

محمود على said...


جدعة
واللة العظيمة جدعه وبميت راجل كمان

ولا ترفعي قضية ولا حاجة
عشان هتخسريها
ولو كسبتيها مش هنفذي الحكم

سيبك انتي
اهم حاجة انك اتمسكتي بموقفك
ربنا معاكي دايما ويحرسك ويسهلك كل مشواريك مع الدولة الي احنا عايشين فيها ديه

challenging_sam said...

ماعلينا ... انا بس كمنت حابب أسأل .. هو انتي أصلا منقبة ليه؟

ديه واحدة و ثانيا ليا عتاب عندك من ندرة زيارتك في الفترة الأخيرة

ثالثا ... مش المصلحة اتقضت قوللي الحمد لله و ادعي للبلد و الراجل بالهداية ..."و الكاظمين الغيظ و العافين عن الناس"

و احتسبي عند الله الأجر و الثواب

أما لو كنت من القوة و الجلد و الصبر أن تجاهدي في سبيل الله في ذلك الشأن لمنع ممارسات أشد خطورة في تلك المسألة فأنا أحيي اقدامك و تمسكك بأن تكوني من المؤمنين الأقوياء و ليس من ضعافهم

الإختيار لكي و لا املك إلا النصيحة ليس بالمصادرة على المستقبل و القول بعدم فائدة ما ستقومين به ... بل بمحاولة مراجعة الأسباب و الدوافع التي دفعتك للتنقب في الأساس وإن وجدت أن لا تراجع و لا استسلام فالحمد لله من قبل و من بعد

ما علينا said...

سفير جهنم


سيدي الفاضل

انا كنت بصحبة اخي
ولكن ذهابي كان لضرورة
وهي استخراج بدل فاقد لبطاقة الرقم القومي

التي سرقت مني ضمن محتويات حقيبة يدي على بعد امتار من نقطة الشرطة بالقاهرة

اعتقد الرجال الذين هم اولياء امرى
لا يجدي ذهابهم دوني لاستخراج البطاقة
التي اصر الموظفون على ان يوقع عليها ضابط الشرط المسئول


وانا لما عرضت الموضوع
عرضته من قبيل السخرية


انا مدركة تماما انني
لا اتحمل لا انا ولا اسرتي
توابع مثل هذا التصرف
وهو مقاضاة الداخلية


نورتني

ما علينا said...

abo salah

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اهلا بالصديق اللي مصر يغيظني ويفرسني

يا احمد طبعا انا مدركة كل اللي انت بتقوله

وطبعا مش هارفع قضية
انا وكيلي ووكيلنا كلنا ربنا


انا بس حبيت استطلع الاراء

يعني انا هاروح ابيع الميه في حارة السقايين

اروح اقاضي
الجهة التنفيذية
للاحكام القضائية

دا يبقى عيب حتى ياراجل


ومتفقة معاك ان دا مش سلبية


منتظرة يومك كامل
ماشييييييييي

ما علينا said...

أبو سويلم


ايوا كدا اظهروا

اخيرا المحرضين على الفساد بدأوا يظهروا

انتم بقى اللي بتحرضوا الناس على الدولة متمثلة في اجهزتها

اخيرا البوست حقق هدفه
وكشف الخونة والعملاء


ايه يا غالي
ضرايب ايه بس

دي حقوق بلدنا اللي كبرتنا وعلمتنا
وبتشربنا مياه نظيفة لا تسبب الفشل الكلوي

وتطعمنا محاصيل نقية وجيدة غير مسرطنة

ونمارس فيها حرياتنا


وتقولي ورايا
ولا ورايا ولا قدامي يا اخويا


ومن غير رزالة

الابلة مش في الصورة خالص

دي صورة من على النت

ما علينا said...

ma_3alina


اولا سعيدة جدا بزيارة حضرتك

ثانيا انا اقل بكثير جدا
عن اني اكون قدوة لغيري
انها لصفة كبيرة على جدا

جزاك الله كل خير على جميل دعاءك

ربنا يعافينا جميعا ويهدينا الخير
ويلهمنا الصواب

ما علينا said...

klmat

انت والله وحشاني جدا

وانت من مجموعة من الناس انا احببتهم في الله دونما اي معرفة
انا
متابعة موضوعاتك
ولكن الجهاز يخونني ويغدر بى تارةً
والنت تارةً اخرى

لذلك انا مقصرة في التعليقات لدى العديد من اصدقائي


وبالنسبة لموضوع التصويت

انا كان هدفي التصوويت فقط
لمجرد ممارسة التصويت واستطلاع الاراء

وطبعا الطيب احسن
لاني عارفة النتيجة

ما علينا said...

ولـاء

يا خبر ابيض

طيب وبعدين
اشيل البوست دا خالص
واكتب واحد تاني

واعتبري دا كان تهيؤات

كله الا حرقة دمك يا جميل وانت في الامتحانات


انا عايزة بالك رايق خالص


وان شاء الله

بكرة ايه

بكرة اكيد القادم اجمل

صح يا قمر

ما علينا said...

محمود علي


ازيك يا محمود

منور الدنيا كلها

مش علشان البوقين الجامدين
اللي انت قايلهم فيا دول


لكن علشان
انا مبسوطة بيك اوي اوي
عايزة اقرأ اخبار حلوة قريب عندك


وربنا يخليك يارب
كلامك دا كبير عليا اوي يا عم

هو انا ممكن تقول بمليون راجل


بانتش طبعا
حد عنده اعتراض


ربنا يستر جميع المسلمين يارب
نساء ورجال

انت عارف
بقى ما بقاش حد بيترحم
لا ست ولا راجل


ربنا يوفقك ويسعدك يارب

MAKSOFA said...

علي فكره ماتزعليش من الموضوعة ده أنا عايشف في دوله عربيه فيها الكثير من المنقبات ،أصدرت الدوله قرارات في معظم الأماكن أن ترفع المنقبه نقابها في العمل لدواعي امنيه وخوفا من دخول نساء بلا من نساء اخريات وهكذا

ما علينا said...

The Last Samurai

مرحبا بالصديق الغالي


اولا
انا ليه منتقبة اصلا
دي اوعدك ان شاء الله اجاوبك عليها
في بوست

لانه بالنسبة لي كي اذكر اسبابي
لابد لي من الاستفاضة
وليس مجالها الان

لاني في سباق مع اتصال النت
والوصلات الكهربائية بجهازي
فهما في حالة تربص كي يفصل احدهما


ثانيا
انا لم انقطع عن زيارتك

وقرأت بوستك الاخير يوم ان قمت بنشره
وانت تعلم جيدا

ان موضوعاتك ليست بتلك الموضوعات
التى يمكن التعليق عليها

وانا في عجلة وخوف من
غدر وتربص العدوين اللدودين
النت وجهازي

وهكذا يتم تعديل العتاب
من عتاب على ندرة الزيارة

الى عتاب على تأخر التعليق
وهذا لي عذر فيه

فانا حقا مقصرة مع كثيرين
ولكن دونما تعمد مني


ثالثا
انا موضوعي هذا
كان لمجرد استطلاع الرأي
او لطرح الموضوع للمناقشة
ولكني لم افكر نهائيا في رفع قضية

لانني اعلم جيدا النتائج
وذلك حتى دون ان اكون في حاجة لمراجعة الاسباب والدوافع

ولكن لانني اعلم النتائج

ومهما كانت دوافعي واسبابي
فانها في وقتنا هذا

تجعلنى لا افكر في تلك
التهلكة

لاني اعتبر مثل هذا

شكل من اشكال التهلكة
التى امرنا الا نرمي بانفسنا اليها

واصبح بعد ان كنت ممتعضة
على مطالبة رفع نقابي

اصبح مجبرة على تجرع مذلة ومهانة اعمق
بكثير

لي ولاهلي



لن اخفي عليك
اني قرأت بين سطورك
تساؤلات واتهامات واستهجانات

هادئة اللهجة

ولكن دائما يسعدني النقاش معك

ايها الساموراي

وقريبا ان شاء الله

حينما يتراف بي غريماي

ارسل لك تعليقي على مقالك

الذي يجمعنا

واقوم بكتابة اسباب انتقابي

ما علينا said...

MAKSOFA


عزيزتي في مثل هذه الحالة

لم اكن لانتقب
لماذا انتقب وانا باي مصلحة حكومية
سارفع نقابي لمئات البشر

اعتقد في هذه الحالة يبقى مالوش لازمة

لكن انا
رايحة اعمل مصلحة خاصة بي
واخي معي
وقدم اثبات شخصيته

وانا لم امتنع
ان ياتوا بسيدة
لتتأكد من هويتي
وتقارن بين شكلي
واثبات شخصيتي الذي كان بحوذتي

مالفارق بين ان ادخل بعد ان يتأكدوا من هويتي
وانا اضع نقابي على وجهي
وان ارفعه

ماالفارق بالنسبة لهم
ما العائد عليهم


لكن لا املك سوى ان اقول

حسبي الله ونعم الوكيل

Doba said...

ربنا يثبتك على ما فيه الخير والصلاح

تحياتى
هبة

البِـئرُ والظمّأْ said...

ما علينا يا قمر
ازيك اولا


اقولك ايه بس
اقولك اتحسبني و خلاص اسكتي

البلد كلها بايظه و عايزة اللي يرفع دعوه عليها


بصي
قولي ورايا
حسبي الله و نعم الوكيل



زيزي

البرديــــــة المصرية said...

لو تنازلتى مرة ستكونى ذرعتى بيديك بذرة ستأتى بعد ذلك بمحصول وافر من التنازلات

الموضوع لا يتطلب استفتاء
بل يتطلب قرار منك
فهى قضيتك
بيدك تخسريها أو تكسبيها

Unknown said...

انا بقول الطيب احسن
مش خوف
بس عشان مفيش فايده

السندباد المصرى said...

الاخي العزيزة ما علينا
بعد التحية
اولا احب ان اتقدم الى حضرتك باسمى معانى الشكر والتقدير وذللك نظرا لحرصك على مبادئك وحفاظا منك على حجابك
وثانيا اقول لسيادتك كلمة واحدة
الا وهى انك اذا اردت ان ترفعى قضية فنحن جميعا معك حتى النهاية
اما بخصوص المحامى فلى صديق عزيز يعرض عليك خدماته
(ان شاء الله تأبيدة
هههههههههههههههههه
ايه الكلام اللى بقوله ده
اسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسف
والله برافو عليكى
سلااااااااااااام يا غاليه

ما علينا said...

Doba


واياكي ان شاء الله اختي هبة


جزاك الله خيرا

ما علينا said...

Meekness !!!


ربنا يخليكي يا زيزي
ازيك انت

طيب استني
ارفع البيشة واقول وراكي


حسبي الله ونعم الوكيل


نورتيني

ما علينا said...

البرديــــــة المصرية


اخي لا ادري ما قصدك من التنازل
هل تقصد بتقديم التنازل بان ارفع نقابي
ان كان ذلك
الحمد لله

انا لم اتنازل عن موقفي

وان كنت تقصد موضوع القضية
فانا لم انتوي
ان ارفع قضية فعلا

بل فقط اردت طرح الموضوع للمناقشة


ولكن اخبرني اخي

سافترض جدلا انني سارفع
قضية

كيف بيدي ان اخسرها او اكسبها

على اي اساس
مقولتك تلك


ارجو الافادة والتوضيح

دكتور كسلان said...

والله مش عارف اقولك ايه

لو قولتلك ارفعيها وكلنا هنوقف معاكى

خايف اقف معاكى

تكسلى وما ترفعيهاش
هههههههههه

مش عارف الناس دى عايزين مننا ايه

مش كفاية خنقونا بالروتين بتاعهم

والدمغات وختم النسر

والكلام الفاضى ده


عايزين كمان نتنازل عن تديننا

بيضيقونا حتى فى الدين

بس الواحد لازم يتوقع منهم اى حاجة

دى حصلت انهم يقفلوا الجوامع ساعة الصلاة

انا برده اتعرضت لموقف مع الامن ايام الكلية

كنا قاعدين فى مسجد الكلية بعد الصلاة

وجه الظابط وقالنا ممنوع حد يقعد فى الجامع

يلا لو سمحتوا اطلعوا بره

ما تتخيليش انا عملت ايه ساعتها اول ما سمعت كده

قلتله حاضر يافندم ورحت خارج علطول

بس انا مش عايزك تعملى زيى

انا عايزك تتمسكى بحقك

بجد لو عايزة ترفعى قضية ارفعيها

وانا اول واحد هيوقف معاكى ومتخافيش مش هاجرى


سلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام

Abeer said...

اولا بعتذر جدا للتاخير .. بس الامتحانات
ربنا يرحمنا منها على خير

ثانيا .. انا لو مكانك
كنت هعمل حاجة من الاتنين
يا هدور على واسطة .. ان شالله حتى مخبر
يا هزعق وابهدل الدنيا
وانا من جوايا عارفة ان مفيش فايدة
بس علشان اريح نفسي

لكن فكرة اني ارفع قضية وبتاع .. نهايتها معروفة قبل ما تبتدي

ودمتم بخير

ما علينا said...

Mohamed_sobhy84


ودا رايي انا كمان

ان مفيش فايدة

يبقى مالوش لازمة

ما علينا said...

السندباد المصرى


طيب عايزة اعرف
التأبيدة مع الاشغال الشاقة
ولا تأبيدة وخلاص

تفرق معايا

وربك هو المعين

سلام يا غالي

ما علينا said...

دكتور كسلان


انت اللي فاهمني فعلا
انا كل اللي منعني اني كسلت
الموال طويل بقى وعايز مشاورير

ورايحة جاية
دوخة يا عم هجيب نشاط لكل دا منين


والناس بقى
بيدوروا على الدواعي الامنية



انا عارفة انك مش هاتجري
لانك هاتكسل تجري

ما علينا said...

Abeer


اولا لاداعي ابدا للاعتذار
كان الله في عونك وعون كل الناس
اللي واقعين تحت طائلة الامتحانات


ثانيا
اعتقد ان الحل الاول هو الافيد
اني ادور على واسطة

لكن الحمد لله
كان عندي بدائل اخرى
وهي ان مصلحتى امكن اتمامها من مكان اخر


وطبعا النتيجة معروفة

el_assel said...

عارفة
لو كنا في أي بلد غير مصر
كنت قولتلك بكل قلبي

أرفعي قضية
وباذن الله حتكسبيها
علشان الكاثن ده
تعدي علي حقوقك كانسان
كمواطن ليه حقوق

بس للأسف احنا في مصر
يعني رفعتي زي ما رفعتيش
مش حتاخدي حقك
ده بالعكس
ده انتي لو رفعتي قضية
غير ان انتي حتخسريها
حتلاقي نفسك في ناس مصطقصداكي
وكده
الكوسة بقي

بس اقولك
ارفعي قضية
علشان نحس ان احنا بني ادمين
نحس ان احنا صحاب البلد دي
مش جايين ضيوف تقال علي حكومة من المفروض ان احنا اللي مختارينها
ارفعيها واحنا كلنا معاكي




سلامـــــــاتي

Nani said...

السلام عليكم
شوفي لو احنا متحضرين محدش اله دعوة انت لابسة شو
بس للاسف احنا مش هيك
فلا تعبي حالك
لانهم رح يقول
من الاخوان وبدها تعمل قصة
وممكن تكبر براس حد وتصير عليها ميمعه
بس لو انا مكانك برجع لعند نفس الشرطي وبساله لو اختك الي فايته برضك كنت رح تسمح لحد يحكيلها اكشفي عن وجهك
ليكون الحرم المكي غيرو مكانه وخلوه عندكم؟

بتاع الجاز said...

انا نصيحتى ليكى

انك لاترفعى قضيه ولا ترفعى النقاب

ارفعى شعار

تحيا الحريه

والسلام

قطوف said...

أستاذه معالينا
أحييك عى موقفك
نصيحه ارفع قضيه
وانا معاكى وهنجمع توقيعات ونبعت وفد لسيادة الرئيس حبيب الجميع بالتوقيعات وهو راجل متفاهم وهيسمع كلامنا وينفذ كل طلبتنا ومش بعيد
يجيب لنا تعويض وبالمره وانا هناك اكلم حبيب قلبى سيادة الرئيس على وظيفه لى

بتاع العسل said...

بعد السلام

نصيحه من انا
اوعى تضيعيها
تانى (البطاقة)يعنى وخبى الشنطه
تحت الخمار وانت ماشيه
طلما الحراميه
مش لاقين حد يلمهم
بس فيه سؤال صغنون كدا
الحقيبه كان فيها مبلغ كويس
ولا طلع نابه على شونه
....

وأنا أختى منتقبه
دا كانت بتحط اى صورة
على كارنيه الكليه بتاعها
فالحل الوحيد
ان تقولى (حسبى الله ونعم الوكيل)و
بعدين
بتهيالى انت عمرك ما هتلاقى محامى
يترافع ويتحمل المصاريف كمان
والله أعلى وأعلم


تحياتى

غمض عينيك said...

ما عليناااااااا

اولا ان بجد بجد بشكرك جدا على اهتمامك وسؤالك عني الفترة اللي غبت فيها
ربنا يخليكي ويكرمك يارب

ثانيا بقا
ايه حكاية التصويت دي
هنصوت يعني ولا ايه؟؟؟

انا رأيي ندعي ربنا ياخدهم
وبعد كده نصوت

نصوت عليهم بقا واحد واحد
سيبك منهم
انتي مش ربنا يسرهالك من مكان تاني
الحمد لله

هما بقا اخرتهم زي وشهم ان شاء الله

يلا حصل خير

سلام مؤقت
محمد سمير

البرديــــــة المصرية said...

للافادة

لم اقصد بالتنازل أن تتنازلى عن نقابك
بل قصدت أننا فى عصر من يتخلى فيه عن أحد مبادئه , يكون قد فتح الباب لهدم كل مبادئه .
فالتمسك بالمبدأ يعتبر فى حد ذاته مبدأ


وعن القضية
بالطبع لم اقصد أن تخوضى معركة قانونية فى بلد ليس بها قانون

لكن كنت اقصد بأن هذه المشكلة تعتبر مشكلة خاصة وحلها لا يكون بالاستفتاء ولا باتخاذ رأى أحد , أى انها مشكلتك أو قضيتك وعليك الدفاع عنها بكل ما تملكين من قوة .

وفى حدود ما قرأته فى تدويناتك أعتقد أنك لست من النوع الذى يخسر قضيته

تحياتى

Sally said...

طب ايه المشكله انك ترفعيه وانتي جوه اصلا ... عادي دي قواعد ... ممكن تحاولي تغطي جزع كبير من وشك ولما تخرجي تبقي تلبسي النقاب تاني

Yasmine Adel Fouad said...

بنت

بحكم عشرة العلم
جاية اعزمك على حفلة التوقيع بتاعة كتابى
هستناكى
انتى و انجى و منال و كده

التفاصيل عندى

صانعة الحرية said...

السلام عليكم
اولا اسمحى لى انى اغبطك
واغير منك
لانى اتمنى ارتداء النقاب
ولكن ليقضى الله امرا كان مفعولا
ادعى لى البسه
ولو وافق وربنا يسر
لكى هديه
(تخصيص الدعاء لك وحدك فى ختمه قران)ز
اما عن القضيه
فما علينا
انسى
فكك منها

و القادم....أجمل said...

جميلة ازيك
اخبارك ايه
طمنيني عليكي يا قمر
ربنا يحفظك دايما يارب
سلام

:)

شباب روش طحن said...

بصراحه علم ممله أعتقد أن التصووبت واللطم حق حق لكل مواطن

المشكله إن أنا ممكن أحلق دقني أو أشيل النقاب وأخش أغتال مدير الأمن
يعني المنقبه والملتحي لا يشكلوا خطر أساسا لأن ألي عايز يعمل حاجه مستحيل يكون منتقبه أو ملتحي

klmat said...

السلام عليكم
وحشتينا فينك من زمان
يااااااااااارب تكونى بخير
وعدم ظهورك يكون سببه انك مشغوله
بالمذاكره ربنا يوفقك
وينجحك وسحقق كل امااااانيك
سلااااااامى

السـيد شبـل said...

بصراحه انا ماكنتش اعرف ان المدونتين دول انت بتكتبى فيهم؟.........
اولا انا اسف لو كنتى حسيتى من تعليقاتى ف الدونة التانيه جراة ف الكلام او اختلااق للخصوصيات او شىء من هذا القبيل.....


ثانيا بالنسبه للموضوع الحالى انا احييكى تماما على موقفك ده....

وارى ان الدولة بعيدا عن الرؤية الدينية ليه حتى ما تشفش ان الموضوع حرية شخصية البنت اللى بتلبس لباس فاضح بتعدى....
فمش معقول البنت المحتشمة ما تعديش
خدوها حتى من باب الحرية

ahmed mefrh said...

السلام عليكم
يعنى انتى عايزه استشاره قانونيه يبقى اقولك عليها و بصفتى محامى القضيه اللى انتى عايزه ترفعيها قضيه خسرانه و ليه
لان مفيش قرار رسمى بمنع دخول المنقبات للاماكن العامه ، كانت عندنا مشكله زى حضرتك كده مع الجامعه الامريكيه و رفعنا قضيه فى القضاء الادارى و كسبناها فبرده رئيس الجماعه رفض قرار المحكمه و بعدين رفعنا جنحه مباشره فطبعا المحكمه مقدرتش تحكم ضد رئيس الجامعه الامريكيه بقرارات و ده طبعا لا يزعزع من ثقتك بنصر الله سبحانه وتعالى حتى تتغير الصوره و الله نسأل ان يتقبل منكم صالح الاعمال
تحياتى اليك
ابو مفراح

momken said...

ارفعلا امرك لله
وقولى حسبنا الله ونعم الوكيل

والحمد لله انك كنتى منتقبه فربما غدا سياتى من يريد كشف عوره بنات المسلمين من اجل ممارسه الحياه العاديه وممارسه حقوقه المشروعه

البوست بتاعك صرخه ىفى وجه الظلم

الا لعنه الله على الظالمين

تحياتى

el_assel said...

أنتي فين ؟؟؟؟؟؟؟
مش باينة ليه؟؟؟؟

حبة حاجات (ايمان) said...

ربنا معــــــــــــــــــــاكى


تحياتى
هههههههههه

Abeer said...

مختفية ليه
اكيد امتحانات
:(

Unknown said...

أيه .. فينك؟؟

غايبة بقالك كتييييييييييير

طمنينا عليكي

بعدين ليكي تاج عندي
:))

mohand said...

السلام عليكم

علك تكوني بخير

ايه هما قبضوا عليكي ولا ايه ؟

طمنينا عليكي يا شيخه
كل سنه وانتي طيبه

klmat said...

كل سنه وانت طيبه
وكل حبايبك بخير
فينك عايزه اطمئن عليكى
يارب تكونى بخير
سلااااااااااااااااااام

klmat said...

كل سنه وانت طيبه
وكل حبايبك بخير
فينك عايزه اطمئن عليكى
يارب تكونى بخير
سلااااااااااااااااااام

challenging_sam said...

كل سنة و أنت طيبة

kafrawy said...

كل سنة وانتى طيبة

سعادتك

و السنة الجاية احسن و احسن

الراقـــص مع الذئـــــاب said...

السلام عليكم
الاخت الغالية مااااااعلينا
كما لاحظت انك في إنقطاع عن مدونتك
لعل المانه خيرا إن شاء الله

تقبل الله منا ومنك وكل عام وانتي بخير

Abeer said...

كل سنة وانتي طيبة يا قمر
يارب تطمنينا عليكي

dr. Ahmed Sakr said...

لو رفعتى أو مرفعتيش مش فارقة معاهم حاجه اللى عاوزينه هيعملوه

بس أنتى رايحة المديرية ليه

لو هما اللى طلبوكى يبقى اللى عاوزنى يجينى أنا مبروحش لحد

ولا أيه

Future_Preacher said...

اختي الغالية
السلام عليكم
كل عام و انت الي الله اقرب
انا جيت مخصوص علشان اهنيكي بالعيد لاني مفتقداكي و مفتقدة التدوين و اعزائي المدونين
كل سنة و انت طيبة و عام سعيد ان شاء الله
و بالنسبة للموضوع حعلق عليه بس بعد ما اقرأه انا بس كنت عاوزة اهنيكي بالعيد
اراكي بخير دائما ان شاء الله

Anonymous said...

بعد السلام

كل سنه وانتى طيبه
وعيدك سعيد



سلااااااااام

و القادم....أجمل said...

السلام عليكم
كل سنة و إنتي طيبة
لعل الغياب دا خير يارب
كلنا بجد مفتقدينك
ان شاء الله خير

تحياتي

البِـئرُ والظمّأْ said...

سلام الله عليكي
ايه يا بنتي ايه الغيبه دي كلها




طمنينا عليكي



زيزي

klmat said...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
وحشتينى جدا جدا
وبلف المدونات ادور عليكى
عايزه اطمئن يارب تكونى واسرتك
بخير و فى انتظار ظهورك
كل سنه وانت طيبه وبصحه وعافيه
يااااارب

مهندس مصري بيحب مصر said...

شوفي محامين متطوعين و متفانين من أجل القضية
و ربنا يوفقك

غمض عينيك said...

انتي فين
وحشتينا يا ماعلينا
طمنينا عليكي

Almohands said...

اصبرى يا اختى فالنصر والتمكين قادمين