ذاك هو

الحب حالة شعورية تجمع العديد من المتناقضات
تتألم برضا تتذوق العسل مراً تتنعم بعذاب
قمة الإحساس بالكرامة وقمة الإحساس بنسيانها تمتلك العالم وتتنازل عنه لمن تحب

ماذا يمكن أن تسمي
عجز منطقك عن الإدراك ...عجز لسانك عن النطق ....عجز قلبك عن أن يتحمل خفقانه

ذاك هو الحب
ولكن .... لابد و أن يكون مظلل بشرع الله

Saturday, October 11, 2008

مش عارفة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مش عارفة اكتب ايه

مش عارفة اقول ايه

ولا اعتذر ازاي

اعتقدر مهما اعتذر اعتذارى هيكون عديم المعنى






عايزة ارجع من زمان بس مش قادرة

عايزة اكتب من زمان بس مش عارفة اصيغ اللي جوايا



متواصلة مع كل اللي حواليا



لكن انتم لانكم بتمثلوا شق كبير من تواصلى مع نفسي

مش عارفة اتواصل تانى في التدوين

لانى مش قادرة اتواصل مع نفسي



حصل بينا فجوة كبيرة اوووووووووووووي


انتظرت كتير انى اقدر اتواصل مع نفسي زي الاول
لكن مش قادرة او مش عارفة
النتيجة واحدة

بجد نفسي ارجع بس مش عارفة
اصبحت منهكة من شدة الصراعات الداخلية

يمكن دي الخطوة الاولى


ياريت تدعوا لي


حقيقي مفتقداااااااااااااااااااكم جداااااااااااااااااا




كل سنة وانتم جميعاااااااا بالف خير


وياريت اللي لسه بيدخلوا هنا دا لو في حد لسه بيدخل

يبلغ سلامى لكل اصداقئي المدونين

وتمنياتى لهم بالخير


ويارب ارجع تانى اكون بينكم

15 comments:

kafrawy said...

غاليه



كل سنه و انتى طيبه و بالف صحه

ياريت ترجعى من تانى

Bella said...

انا كمان حاسة اني بعيدة

رغم اني باتابع الجميع تقريبا

لكن لاني بقالي فترة ماكتبتش تدوينة جديدة

وحتى لما باكتب بتكون على فترات متباعدة جدا

بس حاسة بالفجوة دي

حاولي تكسريها باي حاجة

وياريت تحاولي وتحاولي كتير

ماتسيبيش نفسك للكسل

ربنا يهون عليكي وترجعي بسرعة

تحياتي

العاشق....محمد على said...

الاخت الكريمة

اسعد الله اوقاتك بكل الخير

اظاهر ان موضوع العقم التدوينى بقى ظاهرة فى الجو اليومين دول

انا بقالى حوالى 8 شهور منقطع عن التدوين
وكل شوية افتح المدون واتفرج عليها

ومش عارف اكتب زى الاول خالص

يبدوان الحكومة وضعت نوع معين من العقاقير المخفضة للرغبة فى التدوين
واكيد حطت العقار ده فى العيش المدعم

(ابو شلن)


عموما حاول تحسمى الصراع فى اقرب فرصة

وترجعى لمدونتك ولااخوتك المدونين

على خير نلتقى........والله ولى التوفيق

الراقـــص مع الذئـــــاب said...

السلام عليكم

طبعاً عشان انا غرقان لشوشتي ومش فاضي دخلت بس اسلم عليكي
اما العتاب بقي علي غيابك دا عاوز قاعدة طويلة اوي
يكفي ما سببتيه لينا من قلق عليكي ولا كأن في ناس بتسأل عليكي
طب ادخلي حتي قولي انك كويسة ومتكتبيش حاجة

مش وقته العتاب زي نا قلت
المهم حمد الله علي السلامة
وبجد بجد بجد كانت مفجأة جميلة اوي اني ارجع اشوف تعليقك الجميل في مدونتي
والاجمل هو رجوعك للتدوين....حتي لو في فجوة
انتي قدها
معلش يا اختي الكريمة الوقت فعلا قصير ومش عارف ارغي معاكي واشخط فيكي وازعق عشان غيابك الطويل دا

الاجازة اللي جاية إن شاء الله هنتحاسب....واستعدي من دلوقتي



سلام

klmat said...

اهلا بك نورتى المدونه وحشتينى اوى
وسعيده برجوعك وان شاء الله تقدرى تتواصلى وتكتبى انتى انسانه جميله
ربنا يهدى سرك ويريح قلبك
وحشتينى فوق ماتتصورى. عرفت برجوعك من مدونه بس خلاص
ربنا يديم المحبه بينكم وانا سعدت بمرورهاعندى جدا لانها مشاعرها جميله وشرفتنى بزيارتها واكتشفت عودتك الف حمد لله على السلامه
ربنا يفرح قلبك يااااااااارب

خيرالدين said...

من غير عتاب بقى
انا عاوز اعمل ريفريش الاقيك نزلتى بوست جديد

DR.HAMAS said...

ربنا ينور لك عقلك

و يهديكى للخير

و احنا فى انتظار





د.حماس

ما علينا said...

kafrawy

ربنا يكرمك ويعزك يارب

والله انت اللي غالى

صحيح ابن بلدى

كل سنة وانت بالف خير

وان شاء الله ارجع

ما علينا said...

Bella


طيب يلل معايا
نكسر الفجوة دي سوا
وننفض عن نفسينا الغبار

يارب يخرجك انت كمان ويرجعك لتدوينك

سعدت جدا بزيارتك

ما علينا said...

العاشق....محمد على


هو الحمد لله ان شاء الله مش عقم اوي

الحالة مش هوبليس كيس

وانا مقتنعة برايك وحكاية العقار دا

بس اكيد مش في العيش
لاننا بنخبز في البيت

يبقى اكيد في الدقيق اللي بنشتريه

لا لا كلامك صح
اه فعلا فضلنا مدة طويلة كدا
نشترى عيش من الفرن
العيش المدعم ابو شلن دا

بعد حمى مشاريع الافران ما انتشرت

رغم اننا بلد ريفي وفجأة لقيت في افران كتير اوي

واكتشفت بقى الفولة

انه مشروع مربح جدااااااااااااا
فلوس من الهوا

شوال الدقيق مدعم تقريبا للافران بـ 8.5
حصة كل فرن تقريبا في اليوم 20 شوال

بيخبزوا النص ويبيعوا النص

بكام بقى

الشوال وصل 120 جنيه
وبياخدوه اصحاب مزارع السمك


ايه دا ايه اللي دخلنا هنا كدا

واضح ان مفعول العقار بدأ يروح علشان بطلنا ناكل عيش الافران


سعدت بزيارتك جدا ايها العاشق

ما علينا said...

الراقـــص مع الذئـــــاب

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

طيب اديني الامان

انا حاسة انى سامعة
سلام سلاح
وهتاخدوا الرتب منى

وربنا مظلومة كنت بادخل كلما اتيحت لى الفرصة اتجول واطمئن

لكن حقيقي غصب عنى كنت عاجزة انى
اكتب واقول انى كويسة
لانى فعلا ما كنتش حاسة كدا

وزي ما قلت في اعتذارى
انتم ما اقدرش اكدب عليكم

لانكم بتمثلوا مجابهة النفس

انا بالتقى بنفسي بينكم ومعاكم

هاكدب ازاي عليكم

ولما قدرت رجعت

وانا منتظرة الاحكام العسكرية
علما بانى على ثقة في كرم اخى
وترأفه باخته


ربي يسدد خطاك يا محمد
ويحفظك من كل سوء يارب

ما علينا said...

klmat


قلب الام
الذي استحى ان ارفع نظرى اليها حتى لمجرد الاعتذار

يغمرنى احساس فظيع بالخجل وانا ارد على كلماتك الرقيقة

التى كلها حنو وحب


ربي يعلم
كم مرة دخلت قرأت كلماتك وعشت بين سطورها

وتمنيت لو استطعت ان تواتيني القدرة
لاسطر تعليقاتى كسابق عهدى

فكانت تجمد يداى
كما اخبرت محمد

لا استطيع ان اسطر كلمات لمجرد ان اترك تعليق

اما والان قد استعدت قدرتى

فقد حان ان ارد حقوقكم على

حفظك الله اجمل وارق ام

واوصيكي خيرا
بالصديقة بس خلاص

هي سيدة جميلة الروح جدا
وام عظيمة ايضا
تتفانى في سبيل سعادة ابناءها وتميزهم

هي نعم المرأة


لا تتخيلي
كم او ان احتضنك وارتمى بين ذراعيك
لا ادرى ولكن هذا شعورى


دمتى دائما تشعى نورا وحبا بين تعليقاتى

ما علينا said...

e7na


احمد

فين معسكر الاعداد

بس ما تقلقش

حالا ان شاء الله

هانزل بحاجة تيك اواي كدا
على السريع

وكله بعد تشجيعكم ياريس

منورنى دايما

ما علينا said...

DR.HAMAS


جزاك الله كل الخير على جميل دعاءك

حقا انا في امس الحاجة اليه
الى دعاءكم

وقبل اي شيء
انا في حاجة الى رضا ربي
وانعامه على بالهداية ونور العقل

جزيت عنى خيرا

WiLdBiRd said...

مش معقول
انا مش مصدقة انك رجعتى تانى
بجد سعيدة جدا
من كتر مادخلت على المدونة وكنت مش بلاقى منك جديدا
عامة اللى عديتى بيه مريت بيه برضه
وبنمر بيه من وقت للتانى
المهم انك هنا واننا معاكى من جديد
ياجميلة