ذاك هو

الحب حالة شعورية تجمع العديد من المتناقضات
تتألم برضا تتذوق العسل مراً تتنعم بعذاب
قمة الإحساس بالكرامة وقمة الإحساس بنسيانها تمتلك العالم وتتنازل عنه لمن تحب

ماذا يمكن أن تسمي
عجز منطقك عن الإدراك ...عجز لسانك عن النطق ....عجز قلبك عن أن يتحمل خفقانه

ذاك هو الحب
ولكن .... لابد و أن يكون مظلل بشرع الله

Monday, November 10, 2008

تاااااج تااااانى لالالالالالالا قصدى تاج تالت



والتاج دا بقى وصاية من الحاج الدكتور الصديق والاخ العزيز الداااااكتور انونيمس
اولا اسفة على التأخير يا دكتور بس انت عارف الاسباب
اعتذار اخر حديث على التاخير الشديد يا دكتور
ندخل بقى على التاج


لو مكنتش مصري بس عربي كانت هتبقى إيه نظرتك للمصريين واللي بيحصل في مصر دلوقتي؟

يمكن لو الاسئلة دي وردت لى من كام سنة كدا ما كنتش واجهت اي صعوبة في الاجابة
وقتها كان الخيال خصب ومسعف بكثير من التصورات والخيالات
لكن اعتقد ان العرب بينظروا للمصريين نظرتهم للخدم او العبيد اكيد ليس الكل
ولكن الوضع العام والنظرة الغالبة هي نظرة صاحب المال لطالب المال
لكن كنظرة للي بيحصل في مصر اعتقد هاشوف ان اللي بيحصل في مصر
حاصل في كل الدول العربية بشكل او بآخر
السؤال يحتمل اوجه كثيره جدا للاجابة لان على رايك يا دكتور تفرق هاكون من اي عرب


لوكنت أوروبي أو غير مسلم هتبقي إيه نظرتك للعرب والمسلمين؟
النظرة العامة المبنية على الشائع عن العرب والمسلمين هاقول دول همج
ولو انا بقى زي ما الاعلام بتاعنا دايما يردد عن الاوروبيين وثقافتهم وعقلانيتهم
اكيد مش هتكون نظرتي جامدة ولا هاخلط الامور ببعضها
لو قالوا لك إنت بقيت رئيس جمهورية هتعمل إيه؟
مش هاصــــــــــــــــــدق

لوسمح لك برؤية الرسول عليه الصلاة والسلام وإنك تقوله كلمة واحدة ؟
ســـامحــــــــــــــــنى

لو كنا في عصر ازدهار الأندلس كنت تتخيل نفسك إزاي؟
مش هاتخيل بس هاقول انى كنت اتمنى اكون طالبة علم

لو خطبت واحدة أو اتخطبتي لواحد وأثناء الخطبة اكتشفت أو اكتشفتي إن الطرف الآخرغير قادر على الإنجاب؟
الاسئلة دي ماينفعش اجاوب فيها بناء على الافتراض لازم اعيش الموقف فعلا علشان اعرف هيكون موقفى ايه
لو طلعت القمر هتكتب عليه ايه؟
هاكتب فعلا لو اطلعنا على الغيب لرضينا بالواقع

تمرر التاج لمين ؟

يا سلاااااااااااام زمان كنت بحب اكون شريرة ماعلينا

طبعا التاج انا اكتشفت انى كتبته وحفظته في المسودات منذ ما يقرب السنة
قبل فترة انقطاعى وكان قد مرره لى الصديق العزيز
انونيمس
و قد مرت فترة طويلة انقطعت فيها عن التدوين والمتابعة ولا اعلم من قد يكون قد وصله هذا التاج
ولذلك فانا امرره لمن لم يصله
واعلم منهم مجموعة بوابين بوابة الحلوانى
ابو سويلم و دكتور كسلان و سي السيد
و تخاريف دكتور اللي قفلها بالضبة والمفتاح و بتاع الجاز
وخصصتهم بالذكر لانى لاحظت انقطاعهم ايضا عن التدوين منذ فترة
وايضا الى صديقتي العزيزة جدا بس خلاص صاحبة مدونة وااااالا يهمك لانها مدونة جديدة
ودا هيكون اول تاج لها غلبانة يعنى وكمان بلدياااتى
وامرره الى كل اصدقائي الذين لم يصلهم هذا التاج

36 comments:

AHMED SAMIR said...

ياااااااااااااااااااه
تاج قديم جداااا
بس اجابات جميلة
تحياتي

دكتور كسلان said...

اولا انا اسف انى ما علقتش ع البوست للى فات
بس والله انا تعبا ن وعندى برد
وكنت ناوى اعلق امبارح بس ما قدرتش

ثانيا اسف برده
لانى مش هقدر اعلق ع التاج دلوقتى

ثالثا هدية مقبولة
وان شاء الله لازم اجاوب التاج ده

سلام

إيمان قنديل said...

إجابات حلوه ومقنعة


إلا إنني لوكنت مكانك عند رؤيتي للرسول(ص) حا اقول له أدعى لأمتك يارسول الله


فما الم بنا كثير

بس خلاص ... said...

شكرا على التاج بس حاسه انه واسع على دماغى شويه .. مفيش عندك ايى حاجه اظبطه بيها ..عموما ماعلينا
لما قريت تعليقك عند كحيان افندى اكتشفت ان انتى كمان كان عندك مازنجر فى ابتدائى ..دى اخر حاجة كنت اتصورها ... وانا عماله محتاره جابت الجبروت ده منين اتاريه من مازنجر الفول والطعمية... طيب بذمتك قليلى هو كان وسيم وحليوه زى مازنجر اللىهبط علينا فجأه ده... مش عارفاه اللى بالى بالك
ياربى هو انا كل مامشى فى حته الاقى مازنجر حتى عند اصحابى
قلت اهرب واروح المدونات الاقى مازنجر ..طيب اروح فين تانى من المازنجرات اللى بقت علامه من علامات حياتى

ما علينا said...

A.SAMIR

ما انا عارفة يا عم انه قديييييييييييم


لازم تحبطنى كدا يعنى وتقولها في وشي

زيارتك هي الاجمل صدقنى
اتمنى تدوم تنور المكان

ما علينا said...

دكتور كسلان


الف سلامة عليك يا دكتور
المهم يا عم صحتك

والتعليق لااااااااازم هتعلق
ان شاء الله

والتاج
لاااااااااااازم هتجاوبه
ان شاء الله


المهم انت خد بالك من صحتك

كله الا انت يا كسلان
دا انت كسلان واحد مفيش غيرك

يارب دايما كدا منورنى
وعاملى حس

ما علينا said...

كباريه

هي يمكن الاجابات انا وانت شايفينها مقنعه

لكن اكيد في غيرنا كتير يخالفنا الراي


وانا عن نفسي لما فكرت في سؤال
هاقول كلمة ايه للمصطفى عليه افضل الصلاة والسلام

كل اللي سيطر على احساس بالخجل
وعدم القدرة على المواجهة

فاين نحن
ولاتحدث عن نفسي
اين انا من تعاليمه وسنته
كيف وانا
لا اتبع هديه كما ينبغى اتجرأ واطلب منه الدعاء

استشعرت ان على اولا ان اطلب السماح


نورتى المكان يا ست الكل

ما علينا said...

بس خلاص


بس هس
ما تفكرنيش مش كفاية كحيان
قلب على المواجع عنده

جاية انت كمان تفكريني هنا

قطيعة كل المازنجرات اللي في الدنيا
يا اوختشي

وسيبك انت
مازنجر بتاع دلوقت مفيش زيه
بس انت عارفة اختك بقى بعد مازنجر ابتدائي خلاص تجبرت وافتريت

ومازنجر دلوقت بيجر لي ناعم
لوحة التحكم بتاعة مازنجر في ايدي

وشايف فيا الملاذ وقت هجوم كل الكارهين


بالذمة هي الحياة تبقى ايه بس من غير
مازنجرات

بسببهم طقينا ولجأنا للتدوين
علشان نفرغ الكبت والترسبات النفسية

يا سيكوباتية
ياللي ما بتعرفيش حاجة
يا بتاعة الجوافة

حد يدفع رشوة جوافة

منورة يا احلى
بس خلاااااص

وبس خلاص بقى
هو في الشغل وهعنا

kafrawy said...

هههههههههههههههههههههه

حمد الله على السلامه اهو كدة الشغل

بس تنسينى ف التاج
امال لو كنا مش زى بعضينا فى الكفراويه
ههههههههههههههههه

تحياتى

ما علينا said...

kafrawy


حلو الشغل يعنى
عجبك يا ابن بلدى


انا اقدر انساك
ما انت عارف مبدئي

احنا عزوة

بس خفت يكون مر عليك

وانا من هنا الزمك بالتاج طالما لم يصلك قبل ذلك

بس خلاص ... said...

ماعلينا
بصى بقا.. انا عرفت الحقيقة شهرزاد جنبك ولاحاجة..لانك لوكنتى مكانها كان شهرزاد هيمشى فى الشارع يقول ..ياماناولى يانا...كان المفروض بدل ماسافر واتعب نفسى اسأل الاستاذه الذكيه ..الجبارة ..جبروت الثقة والجمال ماعلينا....
وبعدين انا واخده كارت جرين من حبيبتى ماعلينا وقالتلى روحى فى اى حته وووووووولايهمك

غمض عينيك said...

ماعلينا

تاج قديم
بس ماعلينا

:P:P:P

اجاباتك حلوة بس انا حبيت اعلق على اجابة السؤال اللأول لأن مش كل العرب اللي بيبصول لمصر النظرة الدونية دي
في منهم اللي بيحبها
وبيبصولها نظرة شفقة

مصر الحزينة

تحياتي
محمد سمير

دكتور كسلان said...

ربنا يقدرنى واعرف اكتب تعليق طويل
ما انا لو كتبت تعليق قصير
هتزعلى وتقولى انى ببخل عليكى بالتعليقات الطويلة
ولو ان التعليق مش بطوله وقصره
المهم المضمون والجوهر

ايه الكلام الكبير اللى انا بقوله ده

ما علينا

التاج حلو اوى
بجد اسئلة جميلة جدا
الاسئلة مش شخصية اوى
زى معظم التاجات

اكتر حاجة عجبتنى
هيا اجابتك للسؤال الاول
ويمكن اللى زود النظرة دى لينا
الناس للى بيحكمونا الله يخرب بيوتهم
هما اللى رخصونا
انا لوشايف حد مالوش كرامة فى بلده
انا هاعمله كرامة ليه
اذا كان احنا بنتعامل فى بلدنا
زى مايكون اليهود الملاعين بيعاملوا لفلسطنيين
يللا منهم لله

وشكرا يا ستى ع التاج
وان شاء الله هحاول اجاوبه
سلااااام

ذو النون المصري said...

اعجبني جدا جوابك عن السؤال اذا رايتي الرسول و اذا صرتي رئيسه للجمهوريه

بس خلاص ... said...

ماعلينا
انا متعوده على خدماتك لى واتعود ت دايما انى استغل صداقتنا لمصلحتى انتى عارفه طبعا انى واحده مصلحجيه وبالمناسبه دى بقا هستغلك فى انك تكونى واسطة بينى وبين كفراوى تخليه يشيل الصورة دى لانه جيت ادخل المدونه عنده كنت هموت من الخوف من الصورة ..بكلمك بجد والله الصورة اللى حاططها رمز للمدونه انا خفت منها جدا مش عارفه ليه اثارت بداخلى الرعب

يمكن انا معقده نفسيا ولاحاجة
ياما تعالجينى ياما يشيل الصورة لحد لما اروح ازورمدونته واروح

بس خلاص ... said...

ماعلينا
انا متعوده على خدماتك لى واتعود ت دايما انى استغل صداقتنا لمصلحتى انتى عارفه طبعا انى واحده مصلحجيه وبالمناسبه دى بقا هستغلك فى انك تكونى واسطة بينى وبين كفراوى تخليه يشيل الصورة دى لانه جيت ادخل المدونه عنده كنت هموت من الخوف من الصورة ..بكلمك بجد والله الصورة اللى حاططها رمز للمدونه انا خفت منها جدا مش عارفه ليه اثارت بداخلى الرعب

يمكن انا معقده نفسيا ولاحاجة
ياما تعالجينى ياما يشيل الصورة لحد لما اروح ازورمدونته واروح

Rania Lelah said...

الكل بيقول عليه تاج قديم
و بصراحة دى اول مرة اشوفه
و بجد عجبتنى اجابتك اوى اوى اوى


تحياتى

حاول تفتكرنى said...

واقعية

فعلا الأندلس كانت جنة للعلم

تحياتي

بس خلاص ... said...

ماعلينا .... مدير ايه ده اللى انتى بتتكلمى عنه ..خساره فيه انك تجيبى سيرته اصلا ..ده جه كده صدفه مع الكراكيب فى العفش وانشاء الله فى او ل حملة تطهير هيتأنتخ ..والكبير كبير ..انتى مش عارفه قيمة نفسك ولا ايه ياجامده هو شغلك ده يبقى حاجة من غيرك ولا ايه ماتخلينا ساكتين .. على فكرة فى حاجة حلوة جايه فى الشسكه هتعجبك ..ماتجرجرينيش فى الكلام اكتر من كده ..زاسكت يالسانى الحيطان لها ودان

الاخ الراقص مع الذئاب اسفة لان تعليقى مش فى الموضوع بس زى ماتقول كده دردشة انا وماعلينا لانى قابلتها عندك صدفه
تحيلتى ليك وليها

ما علينا said...

بس خلاص

عملتيني جبروت الثقة والجمال

اممممممممممممممممممممممممم

ياترى يا هل ترى عايزة منى ايه؟؟؟



وبعدين للدرجة دي مرعوبة من صورة كفراوي

فين القلب الجامد والقلب الميت
وبعدين دي حتى الصورة حلوة اووووووووي

دا انا حتى اخدت منها نسخة عندى بعد اذن كفراوي يعنى

شوفى
احنا نعالجك اسهل

ونبحث عن الترسبات النفساوية
التى اودت بك الى تلك الحالة


وعلى فكرة في حشرات مهما تقومى بحملات تطهير هي باقية

لان البيئة لازم تتنضف اولا

والافضل انها يتولع فيها
والعبرة بالقضاء على الرأس وليش الاذناب

والحاجة الحلوة انا عارفاها
بس يارب تكمل

اقلعى يختى راسك وقولى ياااااااااااارب

ما علينا said...

غمض عينيك


ايه يا محمد

حتى انت بتقولى في وشي كدا

تاج قديم


وبعدين انا اتكلمت عن النظرة الاعم
وهي دي الغالبة

وهم لو نظروها فعندهم حق

لان في نماذج كتير بتدى صورة زفت عننا

واغلب المصريين
بيروح الدول العربية وهو حاطط في دماغه انه هينصب على العرب ويقلبهم


المهم سيبك انت
وعايزاك تخف على اعصابك شوية

سلامى لفرح وام فرح

ما علينا said...

دكتور كسلان


يا دكتور انت تشكر
انك بتفتح الصفحة وتفتح التعليقات
وكمان تكتب
وتكتب الاكاونت

وكمان تكتب تعليق
وكمان انا عايزة تعليق طويل

ايه الافترا دا


وكلامك فعلا صح


احنا الا بنحدد الطريقة اللي الناس بتعاملنا بيها

تسلم ايديك يا دكتور

اقصوصه said...

مبروك التاج

اجابات جميله :)

klmat said...

اجاباتك جميله وده طبيعى
اعتذر عن التأخير وحشتينى اوى
خالص حبى وتحياتى

و القادم....أجمل said...

هييييه
أنا جيييييييييت
:D

عجبني إجابتك في موضوع
الخطوبة و الإنجاب

فعلا لازم نعيش الموقف
عشان نقدر نحكم عليه

إحترامي و حبي
يا سكر إنتي
:)

بس خلاص ... said...

كل سنه وانتى طيبه بمناسبة عيد اللحمة كفايه بقا مربى وليمون
دخلينا بقا على الدسم والفته .... ولو اننا عايشين فى الفته ليل ونهار ...
كل سنه وانتى بخير
اجمل تحيه من بتاعة الجوافة

بتاع العسل said...

بعد السلام


كل سنه وانتى طيب وبالصحه والسلامه

متكتريش من اللحمه



تحياتى

abo salah said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا عارف يا ماعلينا أنك زعلانة منى لأنى مش بسأل

بس بجد أنا أسف

إيقاع حياتى الفترة اللي فاتت مكنش مظبوط بس عامة أن خلاص بدأت أفوق واتظبط

كل سنة وأنتى طيبة وبألف صحة وسلامة أنتى وأسرتك جميعا

أن شاء الله السنةالجاية تكونى على عرفات بس مش تنسينى ساعتها بالدعاء

انا منتظر أنك تطمنينى عليكى وتقوليلي أنك مش زعلانة خلاص

خالص تحياتى واحترامى

بس خلاص ... said...

انتى فين ياحاجة ..مش عيدتى عليا اوف لاين ولا اون لاين ولا حتى لايف ..... يارب يكون المانع خير

أبوسويلم said...

ست الكل
طبعا انت مش محتاجة انى اعلق على اجاباتك او على ارائك
انت عارفة كويس انا رأيى أيه
لكن ارحع واقول
التقل صنعة
عامة انا شاكر جدا تمريرك التاج لشخصنا المتواضع
حلوة شخصنا مع المتواضع صح
وان شاء الله انزل التاج فى اقرب وقت
لكن انت عارفة الظروف
فانظرينى همسة حائرة
سلام يا ست الكل

ذو النون المصري said...

ياااااااااااااااااه
بقالك وقت طويل من غير تدوين

و القادم....أجمل said...

فيييييييييييينك
وحشااااااااااااااني
:(

عاشقة الشهاده. said...

السلام عليكم


سلمت يداكى تدزينتك رائعه


ان شاء الله ساكون من زوار مدونتك دائما

beautiful mind said...

ماشاء الله اجاباتك رائعه بجد
ربنا يوفقك اكتر في حياتك
وتقبلي مني خالص التحيات
واقبلي مني اضافة مدوننتك للمفضلات عندي

بنت القسام said...

بسم الله
السلام عليكي ورحمه الله
ماشاء الله مدونتك جميله وروحك اجمل
ربنا يوفقك ف حياتك وتحققي كل ما تتمنيه
---
كنت قرأت موضوع النقاب
عملتي ايه ؟؟
أختك

hend anwar said...

موضوع جميل
اتمنى الزيارة
http://hendfreedom.blogspot.com/