ذاك هو

الحب حالة شعورية تجمع العديد من المتناقضات
تتألم برضا تتذوق العسل مراً تتنعم بعذاب
قمة الإحساس بالكرامة وقمة الإحساس بنسيانها تمتلك العالم وتتنازل عنه لمن تحب

ماذا يمكن أن تسمي
عجز منطقك عن الإدراك ...عجز لسانك عن النطق ....عجز قلبك عن أن يتحمل خفقانه

ذاك هو الحب
ولكن .... لابد و أن يكون مظلل بشرع الله

Wednesday, June 6, 2007

لقمة هنية تكفي 100


مش دا مثل عندنا ودايما نقوله ان اي شيء مهما كان قليل طالما في تراضي والنفس مسامحة ممكن يكف من الحبايب الف

انا بقى اكتشفت ان المثل دا حقيقي جدا ويبتحقق واقعيا

انتم تسمعوا عن حاجة اسمها القوافل الطبية

زي المولد كدا للي يعرف الموالد دلوقت وزارة الصحة بتعمل المولد قصدي القوافل دي كل اسبوع كل محافظة بتعمل عندها في قراها

كشف مجاني وعلاج مجاني وتحاليل واشعات وايه العيادات بتروح لحد القرية من دول ويفرشوا في حتة تكون فاضية في البلد وبيبقى مولد

طبعا كل التخصصات متوفرة وتبص تحس ان كل البلد تعبانة ودا حقيقي

طبعا انا سخفت فين العلاقة بين كل دا والعنوان

بصوا بقى برغم تعدد التخصصات والتشخيصات والامراض

تندهش او عادي ممكن ما تندهش

تلاقي ان الصيدلية بتاعة القافلة الطبية مافيهاش غير 6 او 7 اصناف من الادوية

بس الحمد لله كله بيصرف منها

يعني اللي كاشف نفسية وعصبية واللي باطنة واللي اطفال واللي نسا وولادة والرمد والعظام

تلاقي كله بيتصرف له دواه من الـ 6 او الـ7 اصناف دول ما فيش حد بيطلع بايده فاضية

وعادي جدا تلاقي واحد كاشف عظام مصروف له قطرة ما هو دا الموجود والجودة بالموجود

يعني يطلع يلسن ويقول انا ما اخدتش علاج

والمطهر المعوي طبعا قاسم مشترك لكل المرضى ومالوا هو منه ضرر اهو يظبط الرمرمة شوية

المهم ان الكام صنف الموجودين الكل بيتراضى منها

تبقى البلد هاتعمل ايه اكتر من كدا

الخدمة الصحية والعلاج مجانا ولحد قريتك

حبة حبة نلاقي الخدمات بتوصل ديليفري لحد باب البيت ومجاني


طبعا مش هانبقى بجحين بقى ونبص للناس اللي تعبت في تنظيم القوافل دي ونقول هم استفادوا ايه

ربنا يبارك لهم كتر خيرهم انهم جمعونا في بوفيه الادوية والعلاج دا


المولد قصدي القوافل بيبقى يومين

لو اتعملوا عندكم بلاش تكسفوا البلد ابقوا روحوا وجابروا الزاد ومدوا ايديكم

واهي قطرة او شريط حبوب اكسباير مش هايضر بيبقى لسه باقي له شهر ولا حاجة

المهم المشاركة

8 comments:

Anonymous said...

المشكلة ان بيكون في ناس في الاماكن اللي القوافل بتروح فيها وغالباً بتكون في الارياف والناس اللي بيروحوا اغلبهم بيكون عندهم عدم وعي طبي وبياخدوا كل الادويه اللي بيصرفوها وبيكونوا طبعاً مروا على كل التخصصات
وبعض الادويه بيكون لها تفاعل مع بعضها وهما طبعا ما يعرفوش !!!!!!!!!!!!!!!!!

mlame7.blogspot.com

Anonymous said...

هى دى الطريقة الحديثة فى العلاج
وهو ده جزاء الناس انهم عايزين يتعاملوا معاكم بالطب الحديث ولا ايه
هه؟؟

Anonymous said...

mlame7
كلامك صح وحتى لو بعض الادوية مش متفاعلة مع بعضها
بعض الادوية بتكون فعلا خلاص باقي لها شهر وتكون اكسباير
ربنا معانا

تخاريف دكتور
ظلمناهم يا دكتور؟؟؟
معلش بقى جهل بعيد عنك
وانا كنت هاعرف منين ان هو دا الطب الحديث

بعيد عنك اخر معلوماتي عن الطب لما عمر ابن اخويا بيعمل دكتور ويقعد يقيس لي الضغط

عبده الميكانيكى said...

احمدى ربنا ان فيه قوافل طبيه بتمر عليكو اخواتكو فى الصومال مش لاقين ياكلو مش يكشفوا ؟؟ ايه الطمع ده ؟؟

Anonymous said...

عبده الميكانيكى

هو انا اعترضت
حد قالك على اني جاحدة
وولاد عمي اللي في الصومال
دول اساسا متبعين حمية غذائية
مش مسالة نقص طعام

روح يا عم شوف بتاع الجاز يابك وراح فين
انت اللي عندك نقص جاز

محمود على said...

انا مره رووحت معهد القلب الي في امبابه
شوفت الي انتي بتقوليه ده
وكمان عرفت ان في بعض الادويه بتكون الماده الفعاله الي فيها مش كبيره اوووي
بس هنعمل ايه
الغلابه كتيييييييير اوي

WiLdBiRd said...

القوافل الطبية اللى حضرتها

ماكنتش ابدا تبع وزارة الصحة

كانت اما تبع جمعيات او جهود ذاتية

اكيد بيكون فيه حاجات كده زى مابتقولى

بس المشكلة زى ماقولتى الناس كلها بتبقى عيانة

وماحدش عاوز يرجع البيت بايده فاضية
حتى لو شريط فيتامينات

انا اخر قافلة كانت فى بلدى

وانا اللى كنت مشرفة على الادوية

لكن اللى الدوا بتاعه مش موجود ومحتاجه فعلا ده كان بيتصرف له العلاج مجانا من صيدلية قريبة كنا متعاقدين معاها

واللى حالته احسن شوية

يتصرف له العلاج بتخفسض

وده برضوه عن طريق اتفاق مع الصيدلية

اما عن الادوية الاكسابير

فدى صعبة شوية

معظم الناس القائمة على القوافل الطبية

ده عمل خيرى لهم
ومنهم حتى الدكاترة مشكورين

مش معقول جايين يموتوا الناس

زائد ان فيه فرز مبدأى للادوية دى علشان الاكسابير زى مابتقولى

وبعد كده تصنفها علشان سهولة صرفها للى محتاجها وتنفعه

بس ياستى
دى كانت وجهة نظرى فى الموضوع

:)

ما علينا said...

WiLdBiRd

اولا انا سعيدة جدا بزيارتك
واهتمامك بالتعليق

وبالنسبة لموضوع القوافل
انا قصدي على قوافل وزارة الصحة
وباتكلم من ارض الواقع مش محض افتراء والله

انا عندي معلومات وواقع قدام عيني

ماعلينا من كل دا

انا اكتر حاجة اسعدتني
القوافل اللي انتي قلت عليها
وحقيقي باحسدك انك بتشاركي في شيء جميل ورائع كدا

ربنا يجعله في ميزان حسناتك انت ومن معك ان شاء الله