ذاك هو

الحب حالة شعورية تجمع العديد من المتناقضات
تتألم برضا تتذوق العسل مراً تتنعم بعذاب
قمة الإحساس بالكرامة وقمة الإحساس بنسيانها تمتلك العالم وتتنازل عنه لمن تحب

ماذا يمكن أن تسمي
عجز منطقك عن الإدراك ...عجز لسانك عن النطق ....عجز قلبك عن أن يتحمل خفقانه

ذاك هو الحب
ولكن .... لابد و أن يكون مظلل بشرع الله

Wednesday, June 20, 2007

بروتوكولات التدوين

حلوة بروتوكولات دي زي ما اكون هاتكلم عن
بروتوكولات حكماء صهيون يا جماعة
ما حدش يفكرني هارص بقى بروتوكولات لعالم التدوين وكدا
قلبكم ابيض
انا بس كل الحكاية بما اني جاهلة جدا وغير ملمة باداب التواجد في عالم التدوين
دا لاني دخلته كدا نتيجة حب التجربة
وبصراحة الجو عجبني جدا وانبهرت بالعالم ككل
لكن انا ما اعرفش ايه قواعد التعامل فيه
مش هاطول عليكم
انا بس عايزة اعرف؟
هو الواحد لما يكتب موضوع ويفتح مجال التعليقات عليه
مش طبيعي ان كل واحد يقول رايه
بكل ادب طبعا
ويا سلام بقى لو التعليقات اخدت شكل الحوار
يعني انت تعلق
وبعد يوم ولا حاجة تلاقي صاحب الموضوع رد على تعليقك براي
فانت دخلت تاني توضح وجهة نظرك
وكدا يعني
وهكذا دواليك
سؤالي هنا بقى
هل دا مش من بروتوكولات التدوين
هل لا يجوز انك تتابع الحوار او النقاش
وهل من حق صاحب الموضوع
انه يحذف تعليقك
ويقفل باب النقاش باخر تعليق هو شايفه موافق لارائه
هو طبعا كل واحد حر في مدونته
ما هو مش عاملها علشان حد يقرفه ويناكف فيه
ما علينا من كل دا
يمكن كل دا من البروتوكولات وانا ما اعرفش
ما انا جديدة في الجو دا
انا باتكلم جد
سؤالي الاهم
هل اي واحد لو دخل وعلق على موضوع
واكتشف ان تعليقه اتحذف
وحس انها رسالة من صاحب المدونة
ان العدد كومبليت
ومش محتاجين خلاص
هل هايدخل المدونة دي تاني ويعلق فيها عادي ومفيش مشاكل
على اساس ان دي حرية مطلقة لصلحب المدونة
يسيب من تعليقاتك اللي يعجبه ويحذف منهااللي ما يعجبوش
وعلى اساس انه كمان عادي يعني
بيغلق باب النقاش والموضوع مش عدم احترام لتعليقك ولا حاجة
انا باسال يعني
ولا الكرامة تاخده ويعتبر دا عدم احترام لآرائه من قبل صاحب المدونة
وبلاش يدخلها تاني وخلاص
او يدخلها عادي لو شايف انها مدونة كويسة بس بلاش يعلق فيها
ويحترم رغبة صاحب المدونة
يعني يا جماعة عرفوني ما هي اداب وبروتوكولات عالم التدوين

23 comments:

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ازيك يا ماعلينا يارب تكونى بخير

برتوكولات التدوين حلوة اوى على فكرة


بصى مفيش بروتوكولات معينة بس فى اعراف

واه طبعا من الجميل ان يتحول الحوار الى نقاش بيبقى جميل اوى


اه يجوز ومن حقةى برضة يحذف تعليقك

لان دة مكانة ببساطة بصى يعنى انتى مثلا لو دخلك حد هنا بيناقشك فى ان ربنا موجود من الطبيعى ان فى حد هاتوقفى معاه النقاش انا مقصدش المقارنة انا

بقصد نفس الايدلوجويا وبس بس فى حاجة

سعات مثلا بيبقى فى حد عامل مودريشان على التعليقات زيي كدة فى مدونتى الثانية

بتاعت مصر يا اما التعليق بيغيب على ما يظهر لحد ما اخش فهمانى بتحصل كتير ...



ومفيش حد ممكن يفهمك حاجة عقلك بس هوا الى هايحط قواعد ليها..

بس هافنكر واقولك...تحياتى..

وسعيد ان القصة عجبتك

ta5areef said...

بتحصل فى احسن المدونات

وبلاش نظلم الناس

هه؟؟

Anonymous said...

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:.
ايه النور دا
الغزالي مرة واحدة عندي

متشكرة جدا على توضيحك
وطبعا انا فاهمة
ان المثال لمجرد التوضيح
بس المفروض اني يا اما ارفض من البداية او طالما بدات النقاش اكمل
انا اتعودت على كدا
واكثر شيء مش باتقبله
سياسة طيب خلاص
يعني اه تناقشني ولما ما تقدرش تقنعني تقفل على
دا العرف اللي انا متعودة عليه في النقاشات
اني استمر في النقاش حتى النهاية
ونهايته اما باقتناع احد الطرفين براي الاخر
او اننا نوصل الى ان انها وجهات نظر وكل واحد يحتفظ بوجهة نظره

بس عموما انا زي ما قلت جديدة في وسطكم
وحبيت اعرف اعرافكم
وجميل جدا ان اول من يستجيب لطلبي
استاذي الغزالي

القصة جميلة جدا
وبعدين انا دايما اقرا الروايات اكثر من مرة
لاني عارفة اني هاشوف فيها زوايا جديدة انا ما شفتهاش
يعني راجعة تاني اشارك اسامة رحلته

Anonymous said...

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:.
اسفة نسيت ارد السلام
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

وعلى فكرة الموضوع بعيد جدا عن الموديرشن بتاع التعليقات
لان دا انا فاهماه كويس

صدقني الموقف كان
شكل من اشكال غلق باب الحوار
بس بدون اي مقدمات

Anonymous said...

تخاريف دكتور

صح يا دكتور بتحصل في احسن المدونات
انا مش معترضة
ومش باظلم حد
بدليل اني عرضت الموضوع عليكم
علشان افهم ايه النظام
ولما احكم على الموقف
يكون حكمي حيادي وموضوعي جدا
ما انت عارفني
انا مش بكبر المواضيع
هابقى احكيلك على الموقف
بالتفصيل وانت تحكم
انا حبيت افهم بس
لاني اعتقدت
ان المدونات
ينطبق عليها
اداب النقاش التي تنطبق في اي مكان


تصدق
تعليقاتك نظام
كلمتين وبس دي

هي صغنتتة اد كدا
بس انا بابقى فاهمة
الصفحات اللي وراها
يا دكتور
وانت بقى مش تايه عني
رغاية

ومنه لله
اللي دلني على سكة المدونات
قرف عالم التدوين بي

ربنا يسامحه بقى

وبعدين انت فينك
شكلي كدا مش هاكلمك
الا بعد الامتحانات

محمود على said...

ديه قله ذوق
وعدم قدره علي الرد
لانه كده هو مبيملكش القدره علي اقناع الي قدامه بوجهه نظره
سيبك منه ومتدخليش مدونته تاني

ما علينا said...

محمود علي
منورني والله
انا مش عايزة اخد قرار متسرع بناء على انفعال لحظي
نابع من ثورتي وغضبي الشخصي
انا عايزة قراري يكون موضوعي وعقلاني
وزي انا ما وضحت في البوست السابق لده
اني باحب احط نفسي مكان اللي قدامي
وافكر بطريقته
علشان اقدر افهم مبرراته ايه
يمكن اعذره

وعلشان كدا قلت استعين باراء المدونين
وهم يساعدوني في تقييم الموقف
لان دا عالم جديد انا بادخله
وكل مكان او مجتمع بيكون له اساسيات في التعامل
المفروض الواحد يعرفها مبدئيا
علشان يفهم الجو صح
ويبدأ يعرف هو التفاصيل و دقائق الامور لوحده

وهاقولك حاجة هو حتى لو قليل الذوق
دا مش هايمنعني
اني ادخل اقرا موضوعاته طالما بيعرض موضوعات كويسة

لكن مش هاعلق عليها
طالما هو مش متقبل تعليقاتي للنهاية

Unknown said...

كل واحد بيبقي شايف المدونة دي عالمه الخاص وانه بيسمح للناس تدخل تشاركه في حاجة خاصة بيه
وده مش غلط
أنا شايفة انه لو لغي بعض التعليقات ده من حقه بصرف النظر اني أكون موافقاه أو مش موافقه
بس ممكن يكون مش موافق علي اللفاظ أو الطريقة اللي اتكتب بيها التعليق
انما بخلاف كده يعني لو حد حذف تعليق عشان مخالف ليه في الرأي
هو ده بقا اللي لا يمكن أوافق عليه وتبقي دكتاتورية مالهاش لزمة
ويبقي يقفل مدونته أحسن بقا
أو يعملها من غير كومينتات أحسن
تحياتي

خيرالدين said...

تقبل اراء الناس اللى بتدخل امر ضوروى ولا فعلا هيبقى عالم الانترنت انعزال عن الواقع
المشاركه
المشاركه
اجمل شىء

Sally said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا أول مرة أزور مدونتك
التصميم تحفه
انا قرئت الموضوعات كلها
بجد روووووووعه

وعن بروتوكولات التدوين
انا شايفه ان من عوامل نجح المدونات أن صحابها يتفاعل مع الزوار والعلاقة تكون متبادلة يعني ممكن يزور مدونتة ويتفاعل معاه الناس بتحب اللي يقدر افكارهم واللي يضفلهم مش بس يأخد منهم

أعرف حد من أصحابي مبيردش علي الزوار اللي بيجوله وعل الرغم من ان اصحابه كتير إلا أن بالتدريج الردود عنده قلت خااااااالص

أما عن حالة الحوار فدي أجمل حاله الردود ممكن توصلها

وعن مسح الردود يعني ممكن لو الحوار فقد ادب النقاش او لو مسحه هيكون أفضل من وجودة

سعيدة جدا بمروري عندك
:D

AbdElRaHmaN Ayyash said...

مممممممم
مفيش حد يقدر يحدد بروتوكولات عامه
لكن فعلا في حاجات تعارفنا عليها
يعني مثلا في اتفاق جديد على الا يكون في المدونات بذاءات مثلا
و مكن حقك كمدونة انك تحذفي اي شتيمه اوحاجه زيها من مدونتك
بس المهم لماكل واحد يحدد البروتوكلات بتاعته ما يبقاش مجحف فيها بشكل او اخر بدون ظلم للمعلقين عنده
عموما .,.كلواحد وحر في بروتوكلاته
سلااااام

Anonymous said...

fanan fa2eer
يعملها من غير كومينتات أحسن

دكتورة بصحيح
جبتي من الاخر

دا قصدي
طالما مش متقبل الآراء الاخرى والمخالفة
يبقى يلغي التعليقات
ويخلي مدونته كانها اجندة خاصة بيه هو
ممنوع ان اي حد يكتب فيها
وتبقى
Read Only

مشرط دكتور بصحيح
دايما مشرفاني يا دكتورة
بتعليقاتك الحاسمة

e7na

المشاركة اجمل حاجة فعلا هي المشاركة
والا يبقى مالوش لازمة كل اللي احنا بنعمله


مجرد مرورك عندي
له معنى كبير جدا
انت او انتم
من خلالكم
عرفت يعني ايه تدوين

احترامي الشديد لكم

Anonymous said...

بالله المستعان

اولا شرفتيني بمرورك عندي
وزادني الشرف بتعليقك
وانا سعيدة جدا اننا كلنا متفقين على اهمية التفاعل والمشاركة

وسعيدة جدا ان التصميم عجبك والموضوعات كمان

وانتي الاروع والله
يا رب تنوريني دايما

واول ما اخلص من امتحاناتي هازور مدونتك ان شاء الله
لانه يشرفني طبعا


AbdElRaHmaN Ayyash

مممممممم

عموما .,.كلواحد وحر في بروتوكلاته
فعلا معاك حق

لان في النهاية ما حدش يقدر يجبر حد على كيفية ادارة المساحة الخاصة بيه


سعيدة جدا بمرورك
وبتعليقك
الموضوعي جدا
الواقعي جدا

سلام يا اخ عبد الرحمن
واتمنى تشرفني دايما

رفقة عمر said...

اولا مبروك المدونه مع انها متاخره شويه سماح
بالنسبه للتعليق بصراحه لو صاحب المدونه مسح تعليقى او حتى مش رد عليه اكيد ازعل واكيد اقاطع مدونته
لانه كدة بيقولى مش تيجى عندى تانى
زى لو جالك ضيف وجاب ليكى هديه وبعدين اكتشف انك رميتى هديته فى الزباله تفتكرى مش ككدة تبقى كسرتى بخاطره
مع تحياتى
اتمنى لك التوفيق

خيرالدين said...

شكرا على الكلام الجميل اللى انا مش قده ده
ومتغيبيش كتير كده
احمد

break said...

هيا فعلا قلة ذوق ان حد يمسح رد حد
ومعتقدش انى ممكن ادخل عنده تانى اصلا



بس تفكير بيجى ف بال ناس كتير
ربنا يلا يحطنا فى الموقف ده
تحياتى

Anonymous said...

رفقه عمر
الله يبارك فيكي
ولا متاخرة ولا حاجة
كفاية تشريفك لى

وفعلا انا ساعتها اتكسر بخاطري جامد
بس قلت اقهم برضوا
من اصحاب الخبرة

سعيدة جدا بمرورك عندي


e7na

لا شكر لى واجب
يا احمد

اسمك نور لي صفحة التعليقات
والكلام مش كتير عليك
انت تستحقه

دعواتك لى بس اخلص الامتحانات
وانا هاقرفكم


break

بس للاسف انا اتحطيت في الموقف
ربنا ما يكتبه على حد فيكم بقى
وانا باحاول التمس العذر
الله اعلم بدماغ كل واحد
بتفكر ازاي

و القادم....أجمل said...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

إزيك يا جميل

انا من رايء ان المدون يحذف رد

في حالة وحده لو تعدي الأدب

يعني ألفاظ مش كويسه

بس بعد كده

لا طبعا

الاختلاف في الرأي بيثري القضية

و يا تقنعني يا اقنعك

:))


تحياتي و حبي ليك يا جميل

nosha said...

فعلاً من حقنا أننا نعمل قوانين وقواعد وبروتوكولات لكل المدونات والمدونين بس لازم يكون فيه اتحاد بيننا وكل واحد يقبل النقد زي ما يقبل التحية والإشادة وبالشكل ده يبقى لينا نظام جميل نمشي عليه كلنا
NOSHA

ما علينا said...

nosha

الفكرة جميلة فعلا
لكنها صعبة التنفيذ
لاننا بنتعامل ضمن نطاق الخصوصية
وناس هربانة من الكبت والبيروقراطية

يعني اضعف الايمان كل واحد عايز يمارس حريته في مدونته بالشكل اللي يعجبه
واللي مش عاجبه ما يدخلش

مش الكل كدا طبعا
كل على طبيعته وطريقة تفكيره

لكن في النهاية
المدونة منطقة خاصة جدا
ويجب على اللي يدخلها
انه يحترم ما يفرضه صاحبها من قواعد

علشان كدا وبعد تفكير
قررت ما ازعلش لو علقت واكتشفت ان تعليقي تم حذفه
برغم ان تعليقاتي ممكن يكون وجه الاعتراض عليها ليس اخلاقيا

وانما ممكن تكون معارضة
يبقى صاحب المدونة حر
لا يريد لصوت ان يعلو على صوته
في مكانه ومنطقته

متشكرة جدا للاهتمام والتعليق

ما علينا said...

و القادم....أجمل

انا معاكي
ومع الاستاذ نوشا

بس زي ما قلت له
ما نقدرش نتغاضى عن احترام حرية المدون جوا مدونته
منطقته بقى
وكل واحد يلعب قدام بيتهم

والله
مجرد ما باشوف اسمك
باحس بطعم النعناع وريحته
وباشعر بانتعاشة
ربنا يخليكي لينا وتنعنعينا

WiLdBiRd said...

تما قولتى اللى انا عاوزة اقوله

المدونات اولا هى تبادل افكار ومعلومات وتجارب

يعنى ماينفعش تبقى زى المنتديات كده

انا مثلا اكتب موضوع يجى حد يعلق لى عليه ان الموضوع بتاعى لذيذ وكول خالص

لا طبعا امال فين هنفتح الحوار ونتبادل افكارنا

المكان ده علشان كده

تردى وارد عليكى مرة واتنين وتلاتة من غير رغى برضوه لما الموضوع يكون يستاهل الحوار والنقاش

ما علينا said...

WiLdBiRd

مش هاقولك
غير اني سعيدة جدا بان عقلية زيك
تدخل مدونتي
وتعلق فيها

سعيدة بيكي جدا
واتمنى تشرفيني دايما بزيارتك