ذاك هو

الحب حالة شعورية تجمع العديد من المتناقضات
تتألم برضا تتذوق العسل مراً تتنعم بعذاب
قمة الإحساس بالكرامة وقمة الإحساس بنسيانها تمتلك العالم وتتنازل عنه لمن تحب

ماذا يمكن أن تسمي
عجز منطقك عن الإدراك ...عجز لسانك عن النطق ....عجز قلبك عن أن يتحمل خفقانه

ذاك هو الحب
ولكن .... لابد و أن يكون مظلل بشرع الله

Wednesday, August 1, 2007

بجد ادوني رأيكم

مش عارفة اللي هاعمله دا صح ولا غلط
انا من وقت ما كتبت البوست السابق وانا داخلة طالعة
اقرا في الاسئلة واحاول اعرف نفسي من خلالها
وبعدين قلت انا هاعتبرها تاج واجاوب عليها كتابةً
علشان اقدر في النهاية اقرأ اجاباتي يمكن اطلع منها بحاجة
وبعدين قررت انشره في المدونة
القرار كان صعب جدا لكنه ايضا كان ملح جدا
انا طول عمري باحب اشارك في جلسات مشابهه للي انا عملته دا
يعني كنت دايما اقترح على زملائي واصدقائي لما يقترحوا
ان كل واحد فينا يقول العيوب اللي شايفها في الباقيين
ان كل واحد يقول العيوب اللي هو حاسسها في نفسه
والمجموعة اما تاكد رايه او تنفيه
ولاننا اصدقاء كنا بنراعي الصراحة جدا مع بعض
لكن في مرة في دكتور حضر الموقف دا معانا
هو طبيب بشري لكن عاشق لعلم النفس وقارئ فيه ودارسه بشكل فظيع
لدرجة انه كان قادر على تحليل شخصياتنا ببراعة بعد وقت قصير جدا من معرفته بينا
المهم هو نصحني بعدم تكرار الموضوع دا
لانه متعب نفسيا جدا
ومعاه حق انا كنت بعد القعدات دي باكون مجهدة نفسيا جدا
طبيعي لاني مش تعريت قدام نفسي وبس بل قدام الناس
وان اكثر ما يؤلم انك تجد من يلتقط منك الخيط ويقولك فعلا انت فيك الصفة دي
وانت من جواك بتبقى تتمنى انهم ينفوا كلامك ويقولولك لا انت مش كدا
بس احنا بنبقى متفقين على المواجهة الصريحة
صحيح الموضوع بيتعب نفسيا جدا جدا
لكن انا كنت بعدها باحس احساس جميل
كنت باحس اني زي الكتاب المفتوح للي قدامي
وكمان انا باعتبر ان العيوب هي نقاط ضعف
فاحب اني انا اجي واضغط على نفسى واقولها
لان دا كان بيحسسني بقوة ويساعدني اني اتغلب عليها
الاعتراف الشخصي بالنواقص او العيوب اعتقد انه بيدي احساس بالقوة
زي ما بيقولوا بيدي لا بيد عمرو
طبعا اكيد كل حالة لها ملابستها وكل تركيبة ولها معاييرها
لكن انا قصدي ان الاعتراف في حد ذاته بيكون اول خطوة في طريق التخلص من العيب الموجود
ولعلي مخطئة
اتمنى تشاركوني اراءكم

حقيقي عايزة اعرف
لان في اصدقاء قالولي اني فلسفتي شاذة وغير سوية
وانا مش مستبعدة صحة رايهم
هم ادلوا برايهم بناء على اراء لي في مواضيع مختلفة
وانا عايزة اعرف رايكم في فكرتي المطروحة باعلى
هل انزل البوست ام لا ؟


51 comments:

S H A H said...

و جون و جون و جوووووووووون
حجزنا المقصورة

مبدايا ده دليل انك انسانة واضحة و صريحة و جواكي جميل و مش خايفة منه

انا رايي بصراحة تنزلي البوست

و احنا كلنا هنقيمك و نشوف اجاباتك

انا اشيف انه هيبقى احلى تاج اتعمل في تاريخ المدونات

ده رأيي و احترم رايك

وسلام مؤقت

بهلوله said...

علشان اجاوب كان لازم اقراء البوست السابق
وقريته فلم اجد فيه فلسفه شاذه او غير سويه
توكلى على الله واعملى منه تاجين علشان القارىء ميملش
ومتبصيش لكلام حد
دى مدونه
بمعنى انى اخرج ما فى داخلى دون خوف او خجل
هذا رايى انا
وبهلوله خبرتها فى الحياه رزم رزم

**mlame7** said...

السلام عليكم

فكرة جميلة جدا

محاسبة النفس امر مهم جدالكي نرقى بأنفسنا ونزكيها

والتعرف على عيوبنا والاعتراف بهاخطوة هامه

وقال عمر بن الخطاب رضي الله عنه : رحم الله امرئ أهدى إلي عيوبي

والاعتراف بالعيوب ومجاهدة انفسنا لتلافيها يكسبنا القوة.

الفكرة رائعة يا جميله
وانت انسانه صريحه
وسويه جدا جدا جدا

ربنا يوفقك

محمود على said...


نزلي البوست طبعا
وكلامك طبعا صح

وشوفي اراء الناس ايه
ولو انتي شايفاها صح ومتوافقه مع وجهه نظرك

كملي

S H A H said...

وبعدين معاكي يا بوحريد

ايه التقليد الاعمى ده

مخدرات و قلنا ماشي

بانجو نمشيها

طوابع و مسكناكي البريد كله

بس كل ما اخوش بلوج و اعلق فيه الاقيكي الكومنت اللي بعدي على طول

و كاتبا نفس الكلام و مغيرالي كلمتين عشان قالي يعني يبقى بتاعك

يكونش تخاطر يعني مثلا

بطلوا بقى

و متنزليش التاج اللي بتقولي عليه مش عايزين فضايح بقى

و عقابا ليكي محرومة من حصتك النهاردة

و مفيش سلام مؤقت

يووووه

و ادي الحشيش هحرقه كله اهوووو اهوووو اهووو

ارتحتي

خيرالدين said...

مش شايف ان تقييمك لنفسك حاجه وحشه
بس ممكن واحد يعلق تعليق يضايقك
هو طبعا رايه بس انت هتتأثرى

لو عاوزه تفضفضى وترتاحى
اكتبى واقفلى التعليقات

ولو مش فارق التعليقات معاك
سيبيك التعليقات مفتوحه ممكن فيها راى يفيدك

ta5areef said...

السلام عليكم

انا لى وجهة نظر بقي فى الموضوع ده
هو فعلا معرفة نقاط الضعف والعيوب بتبقي بداية التخلص منها

بس بما ان انا دكتور ولو بيطرى حتى فانا اضم صوتى لصوت الدكتور اللى قالك انها بتتعب نفسيا فلو عايزة تعملى الكلام ده يبقي بينك وبين نفسك او اعز شخص عليكى ف الدنيا بس وكفاية

منك لله علمتينا الكلام الكتير كنا بنقول كلمتين ونمشي

ما علينا said...

S H A H

شفت حجزت لك المقصورة
ما انت ناسبت الحكومة بقى

سعيدة برايك جدا يا شاه
لاننا متفقين
لكن بما اننا اساسا ولاد كار واحد
لازم نعرف الاراء الاخرى
وبعدين انت هنا بتقولي ايوا قولي
وبعت لي واحد من رجالتك تهددني
اني ما جيبش سيرتك ولا اتكلم عن اي صفقة من صفقاتنا
ودي معقولة خلاص بقى
دا احنا بقى بينا مهر وشبكة

ما علينا said...

بهلوله

المدونة نورت والله يا بهلولة
واسفة اني تعبتك واضطريتي تقري البوست السابق
انا عارفة انه طويل

وانا متفقة معاكي ان هنا مكاني
اللي لازم اكون فيه صريحة جدا مع نفسي ومع الناس

واقتراح تقسيم البوست
انا فعلا بافكر فيه

سعيدة جدا بنعليقك

ما علينا said...

**mlame7**

ملامح

متشكرة جدا على كلامك الجميل
وعلى رأيك

وربنا ييسر الخير ان شاء الله

ما علينا said...

محمود علي

ازيك يا محمود
مش كدا برضوا
احنا متفقين
كدا
بس هاستنى باقي الاراء
واشوف كل وجهات النظر

ما علينا said...

S H A H

ما انا لازم اكون وراك بخطوة ياسي شاه
وكلامي ما يخالفش كلامك

وبعدين انا كدا بأمنك
يكون حد مراقبك
ناوي لك على حاجة
دي اساسيات شغل يا لورد
وبعدين انت
تهمنا دلوقت انت وصفقاتك
يهمني انها تتم بامان
علشان نسبتي


ولكن لي تحفظ
اني من مكاني هنا اطلب من الجميع ان يشهد
على كلامي هذا
اني اتبرأ وانكر
اي علاقة او معرفة لي بالمدعو البانجو هذا

لانه دون مستوايا
وبيئة اوي اوي

مانزلش البوست
انت خايف بقى التخاطر يلمس عليك
ويبقى الارسال بتاعي وانا باكتب بيلقط من عندك

واديك عليت دماغ كل المنطقة
حرقته كله
المهم كنت اقفل الشبابيك حتى لا يطير الدخان

من الآخر كدا انت لقيت الاتفاق جامد عليك وانت مش اده
عايز تخلع
قول قول ما تتكسفش

وما تقلقش الشغل ماشي زي ماهو

وسلام مؤقت يا لورد

ما علينا said...

e7na

اكيد مش حاجة وحشة
وحكاية ان حد يعلق تعليق يضايقنني
دا وارد طبعا جدا

ويمكن انا لو نزلت البوست هانزله مخصوص علشان التعليقات اللي هاتضايقني

لانها هاتضايقني وقت قرائتها بس بعد شوية ولما اعيد نظر فيها
ممكن جدا زي انت ما قلت هاستفيد منها

ما علينا said...

تخاريف دكتور

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ازيك يا دكتور

هي فعلا متعبة نفسيا جدا جدا يا دكتور

بس ننتظر ونشوف كل الآراء

وبعدين لازم تتعدي
دا الرغي احيانا بيبقى ممتع
فكها يا عم شوية

Sally said...

اه طبعا نزليه

ما علينا said...

بالله المستعان

ان شاء الله يا رؤية
واضح انه هاينزل بناء على
رأي الغلبية

ومازلنا ننتظر باقي الأراء

ابن رشد said...

عموما يا ما علينا
الانسان لازم يكون صريح مع نفسه
بجد اعملية تاج من صنعك
و انا قاصد اقول تاج عشان نعمم الصراحة

أبوسويلم said...

اولا انا مذهول لان معظم الناس بتقولك نزلى التدوينة المقترحة دى لكن ارجع واقول هو مفيش حد خسران حاجة لان ببساطة انت اللى هتنشرى غسيلك وآسف على التعبير ده لكن كل واحد مننا جواه عيوب ما تتعدش ومش صحيح اطلاقا انه يعرف اى حد عليها لان الحاجات الخاصة جدا المفروض ما يعرفهاش غير خواص الخواص
ومش معنى انك صريحة انك تعرفى الناس كل حاجة
بصراحة انا متضايق جدا جدا من الكلام ده
فين الخصوصية بتاعتك يا جميلة
وبعدين لو انت فعلا عايزة تقيمى نفسك ممكن تقعدى مع اى شخص قريب جدا منك وتثقى فيه جدا وتفضفضيله ويبقى الكلام وجها لوجه لان الامور اللى زى دى ما ينفعش فيها النت نهائيا
ويا ريت تفكرى فى كلامى ده كويس
واعذرينى لو كانت لهجتى حادة شوية على غير العادة بس ده لانى متضايق من معظم التعليقات جدا ولانى حسيت للحظة ان طيبتك فى التعامل مع الناس بتستغل غلط
ومن الاخر لو نزلت البوست ده هيبقى فيها زعلة كبيرة جدا
خدى الكلام ده من اخ واعقليه كويس
سلام

ما علينا said...

shams

فعلا الصراحة مهمة وجميلة جدا جدا
ومسالة اني اعمله تاج
انا لو عملته هو هياخد فعلا شكل التاج
لكن انا لن أمرره لأحد
وهيكون الوضع ان من يريد ه فليتفضل هذا ان انتهى الموقف والقرار الى اني انزله

ما علينا said...

أبو سويلم

ايه يا ابا محمد بقى معقولة انا ازعل منك

اولا انا سعيدة جدا جدا من حدتك اللي انا حساها انها نابعة مراعاتك لاخت

بص يا محمد افندي
انا تدوينتي لو نزلتها
ودا كان شبه اكيد اني هانزلها بنسبة 75 % خصوصا مع تاييد اكثر الناس
لكن كون انها تسبب زعلة
دا يخليني اعيد نظر

ارجع بقى واقولك اني لو نزلتها
هتكون عبارة عن اجابات على الستين سؤال
والستين سؤال انا مش شايفة ان اجابتهم هاتتطرق لخصوصيتي
خاصة واني لن اقرن اجاباتي بمواقف او احداث او اشخاص او علاقاتي مع من حولي

هو نقدر نقول انكم هاتشوفوا او هاتتعرفوا على جميلة معرفة دقيقة

هي بنفسها هاتقول انا باكدب او لا مش باكدب
بانافق او لا
مغرورة او لا

انا مش شايفة اني كوني اتكلم عن الأوجه المختلفة لشخصيتي
او احللها معاكم
ان دا فيه تعدي على خصوصيتي

زيه زي لما تقرأ اي كتاب لكاتب
بيتحدث فيه عن نفسه
ويعرض افكاره ومبررات افكاره

انا من الاخر هاقول ان جميلة التي تعرفونها

تتصف بما يلي
دا هيكون المضمون اللي هايخرج به اي شخص يقرأ ما سأكتب

وتعدد الآراء سوف يفيدني
لاني هاشوف
الانعكاس لصفاتي على مختلف الشخصيات
يعني هاشوف استقبالكم له ازي
وانا طبعا هاكون منتظرة
الامانة التامة في التعليق

لاني ساترك اخر سؤال لاجابته
وهو من انا من هذه الاسئلة

هذه وجهة نظري
وهذا ان نزلت البوست

لكن ان كان في شخص واحد فقط منكم وانتم اصدقائي هايزعل
دا يخليني اعيد حساباتي

ولكني اطمع في ان تثق في عقل اختك وان
اجابتي على الاسئلة بمنتهى الصراحة
لن يتعرض لخصوصيتي
لاني لا اعتبر ان عيوبي ونقاط ضعفي من خصوصياتي
ولكن خصوصياتي اشياء اخرى
ليس من حق اي شخص مشاركتي اياها

منتظرة رد على كلامي
من اخويا الغالي

challenging_sam said...

عايزة النصيحة ... إحتفظي بالإجابات لنفسك أو اختاري صديق من أعز أصدقائك و لا تشكين للحظة في ولائه لكي و إخلاصه أيضا و تحاورا معا في هذه الإجابات لماذا؟

أولا هناك شيء ربما لا يدركه الكثير عن الكلام على الملأ أو أن تكون شخصية عامة وهو أن كل شيء تصرحي به عن نفسك هو جزء منك ذهب و لن يعود ثانية ... و حينها ستبدأين في الشعور أنكي مستباحة من كل الناس

فقد فرطي في حقك أن تختاري من تعرفيه بنفسك لهذه الدرجة ... أهل الثقة يعني

و على فكرة ... أنا شهير في وسط أصحابي و معارفي بالصراحة التامة و أني كتاب مفتوح تماما و لا أخشى الكلام عن نفسي في أي شيء أمامهم و لكني مع هذا احتفظت دوما بقدرتي على مفاجأتهم بما لدي و أظن أني بالنسبة لهم قد أمثل لغزا ... أنهم يعرفون عني الكثير و الكثير بل ربما يمتلكون سجلا لتطور شخصيتي نتيجة لمعاصرتهم إياي و هكذا ... و مع ذلك أملك دوما زمام المبادرة و المفاجأة فيما لا يعرفونه عني
السر؟
هو أني أعرف عنهم تماما مثل الذي يعرفونه عني ... فهم أهل ثقة
أما الآخرين فلا أجازف بأن أشاطرهم أي معلومة داخلية إلا إذا بادلتها بمعلومة عنهم و هكذا تتولد الثقة المتبادلة و المعرفة الموثقة

فأنصحك يا أختاه ... ألا تعرضي حياتك على الملأ ... اختاري الأشخاص أولا
ثانيا لا تفصحي عما بنفسك مجانا ... بل في مقابل إفصاح مماثل من الشخص المقابل أيضا
ثالثا ... مع هذا كله احتفظي لنفسك بما لا تفصحي عنه اطلاقا إلا مع نفسك حتى تعودين اليها و تستطيعي التفكير بهدوء وحدك بدون أي قلق

يعني ... أتمنى أن أكون أفدت

دكتور كسلان said...

انا قلتلك قبل كده
الموضوع ده صعب ع النفس البشرية
والحمد لله دا كان راى الدكتور البشرى
بجد نصيحة من اخ
بلاش تنزلى البوست
احنا كلنا عيوب بس صعب علينا نتقبل تصحيح فى سلوكنا من شخص تانى
والله العظيم صعبانا عن نفسى مقدرش
ىاريت الموضوع ده يكون بينك وبين نفسك بس
ومتزعليش لو لقيتى فى نفسك عيوب كتير
لان احنا بشر مش ملايكة
بس نحاول بقدر الامكان نصلح عيوبنا
واهم حاجة نحاول نرضى ربنا
م الاخر
كبرى دماغك
شفتى خلتينى اكتب تعليق طويل واتخلص من الكسل ولو بشكل مؤقت
يعنى لسه فيه امل نبقى احسن

Hadota ... حدوتة said...

السلام عليكم
ازيك يا جميل

انا حسة كده ان جو البوست فيه شجن وحيرة وانك متلخبطة
الحكاية ابسط من كده
:)

اولا انتى تقعدى القعدة دى مع نفسك وتسجلى اجابتك
بس دا مش لينا
انتى تحتفظى بيها
وبعد فترة كده ارجعى تانى
جاوبى وقارنى

وان شاء الله تلاقى نفسك اتقدمتى للاحسن
انما مينفعش تنشريها كده علنا

لانك مهما كنتى واضحة مع نفسك هتحاولى تخلى الكلام شكله حلو عشان الناس اللى بتقرا مش عشان حاجة


الاهم من كده ان كانت شخصيتك مية فى المية فاحرصى ان كل واحد حواليكى يعرف قدر معين منها
اللى يستاهل عشرة عرفيه عشرة
واللى يستاهل عشرين واللى يستاهل 50
واللى يوصل معاكى اكتر درجات الحب يبقة 70

ولازم يبقى ليكى كده حاجات بتاعتك انتى وبس
اومال هتبقى سيبتى ايه لجوزك بعد الجواز

لازم يبقى فيه حاجات بتاعتك انتى متطلعش الا للغالين

تحياتى ليكى والقرار ليكى فى النهاية
:)

ابو العربى said...

يا فندم الموضوع ده بيخلى بعض الناس تعند وتشيل من بعض المصارحه بالعيوب والاخطاء لابد ان تكون بطريقه دبلوماسيه اكثر من كده عشان النفوس وبطريقه غير مباشره يعنى لو فى حد عنده عيب معين ممكن تيجى عن طريق لفت الانتباه بقصه معينه داخل فيها العيب المعين ده ولكن مش بالفضيحه دى انا لحظت الموضوع ده كتير فى حياتى

وتحياتى

S H A H said...

بونسوار يا قمر

اسف على التأخير, بس كان عندي مأمورية في نص البحر, و مش هوجعلك دماغك في المطاردات مع خفر السواحل

انتي عارفة بقى طبيعة شغلنا

و كالعادة انتصرنا عليهم, و كله ببركة دعا الوالدين

المهم انتي ازيك يا بارونة, ليكي وحشة و الله, و بعدين مالك تقلتي عليا كدة؟!؟

و لا المهر و الشبكة مش عاجبين عروستنا؟

حبينا بس نسلم في السريع كدة و نشوف ايه الاخبار

وسلام مؤقت

S H A H said...

ايه, مفيش حاجة علينا و لا ايه؟

S H A H said...

شوفو بقى الاهمال في الرد؟!؟!؟

و في الاخر نقول بنخسر الزباين ليه

ما علينا said...

The Last Samurai

اولا سعيدة جدا باهتمامك

ثانيا
زي ما قلت كوني اتكلم عن عيوبي بشكل عام

لن يتعرض لخصوصيتي
التي اعتز بها جدا

وعمومل شكل البوست مش نازل
لان المعارضة اخة في التزايد

ما علينا said...

دكتور كسلان
سيبك انت

اهم ما في الموضوع انك كاتب لي تعليق طويل

معناه ان الموضوع له فوايد اهو

هي المعارضة كانت متفقة تيجي ورا بعضها والله

ووالله يا دكتور انا مش هانزله الا اذا كان في اغلبية ساحقة

اقل من 98.5% موافقة مش هانزله

ما علينا said...

Hadota .. حدوتة

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ياسلام عليكي يا حدوتة
زي ما تكوني قاعدة معايا بالظبط
عارفة ليه
جملتك دي :::



لانك مهما كنتى واضحة مع نفسك هتحاولى تخلى الكلام شكله حلو عشان الناس اللى بتقرا مش عشان حاجة

والله العظيم هي اقوى سبب مخليني ما انزلش البوست
حاسة اني بشكل لا ارادي هاجمل نفسي
ومش هاكون صريحة بالقدر اللي انا باتمناه

المهم انك منوراني دايما كدا
يا حدوتة الحواديت

ما علينا said...

ضد الظلم

الفضيحة لو انا هاتكلم في عيوب حد
او الدبلوماسية لو انا عايزة اوجه شخص تاني

لكن القضية هنا اني عايزة اتكلم عن عيوبي انا شخصيا

وسعيدة جدا بدخولك مدونتي وتعليقك

ما علينا said...

S H A H

بتقول تقل واهمال في الرد

ولك عين كمان
بعد الغيبة دي كلها جاي تسرح بيا وتقولي مطاردات وخفر سواحل

كل خفر وانت طيب يا لورد

ما انا خلاص قفشتك متلبس في البوست الجديد

وخلاص مش هامك مني للدرجة دي
انك تنشر بوست عن السنيورة بتاعتك

لا وكمان عامل دعوة عامة واوبن بوفيه
لكل المدونات يتخيلوك انت

ماشي يا لورد عموما احنا خلينا بقى كدا

مش نافع لنا لا نسب ولا صفقات
انت يتخاف منك طالما خيالك سارح كدا مع نفسه

انا محتاجة حد مصحصح

شكلك كدا بتضرب من البضاعة الجديدة واحنا لسه مانزلنهاش السوق

ومن غير سلام
خليك مع الهوا اللي ماسكه بايديك

Unknown said...

بصي يا جميلة

أنا عن نفسي لا يمكن أعمل حاجة زي كدة
يمكن جبن
أنا باعتبرك انسانة شجاعة جدا باللي أنتي بتعمليه ده
لأن مش كل الناس صرحا حتي مع نفسهم وهو فعلا بيبقي موضوع قاسي جدا ومؤثر خصوصا ان الحقيقة دايما بتجرح

شوفي انتي عاوزة تنزلي البوست ده ليه عشان ترتاحي نفسيا ولا عشان مجرد مشاركة
وفكري كويس قبل ماتنزليه هل ده هيريحك فعلا ولا هيتعبك ؟

أهم حاجة راحتك أنتي مش راحة حد تاني ولا مهم عندنا تشاركينا قد مامهم عندنا تبقي مرتاحة

فكري كويس

ما علينا said...

fanan fa2eer

يا سلام يافنانة
انتي سالتيني سؤال مهم جدا

انا لما باعمل الموضوع دا
باعمله علشان ارتاح نفسيا
انا متعودة اني لما باصرح بعيوبي بنفسي
بارتاح

صحيح وقتها بيكون مجهد نفسيا جدا

لكن بعدها باحس براحة
وباكون سعيدة بنفسي

يمكن هدفي في الاساس اناني جدا
نابع من اني عايزة اعتز بنفسي اوي
واقدر لما اكون قاعدة معاها
اقولها اني صريحة جدا
ومش باخاف من مصارحتها بعيوبها

ويمكن علشان حاجات كتير
لكن اساسا انا عايزة اكون مرتاحة نفسيا

وفعلا انا حاليا بافكر وباخد وقتي في التفكير علشان
اكون متاكدة من قراري
وما ارجعش اندم

نورتيني يا
فنانة الاطبا

كنتي وحشانا
انا والمدونة جدا جدا

S H A H said...

الله الله الله

متطلعي مطوة كمان و غزيني بيها

يا بنتي ده كان حلم برئ

انا اقدر برده على زعل تمر حنا

ده احنا نلغي البوست كله

لا

همسح المدونة كلها من الوجود

و اقتل نفسي عقابا ليه كمان

ايه الكدب اللي انا فيه ده

لا بوصي نمسح البوست و قلبك ابيض بقى

او انزل تحديث مثلا ان ده من لحسة الصنف الجديد

و اهو برده اعلان عن الصنف الجديد بتاعنا و نسميه ابو حمالات اجرام

شفتي بقى اني مصحصح في الشغل و كان قدي حملة اعلانية ازاي

مسلمتيش كمان عليا

بس اجمل سلام مني ليكي

Unknown said...

عزيزتي ما علينا
قرأت الموضوع والردود وقررت ألا أردفي اول مرة لكن في المرة الثانية غيرت رأيي
..
هو ليه الناس بتكتب أفكارها
أو مذكراتها أو حتى أحلامها اللي اتحققت او لم تتحقق
.
.
وليه ناس تكتب و ناس تقدر تكتب ومتكتبش
..
في رأيي ان الفارق يعود للشخص هل يستمتع عندما يرى انعكاس كلماته على عيون الأخرين؟؟
أو يرى تغير تعبيرات وجوههم وهم يقرأون؟؟؟
بل وحتى يشعر بكلماته تدق عقولهم وتخترق أفكارهم؟! .. أم أن هذه أشياء ثانوية ..
..إجابة طلبك في إجابة سؤال
هل ماسبق له تأثير في كتابتك أم لا
..
بالمناسبة
أنا أحترم تعليق أبو سويلم جدا جدا
وأريد أقول
أن القارئين مثل المتفرجين على الحاوي الذي يبلع النار يستمتعون بما يرون ولا يهتموا على الإطلاق بأن يحرق الحاوي نفسه
..
آسف على الإطالة و الفلسفة

اسلام رفاعى said...

من اجل رفع الظلم عن المظلومين
ادعوكى للمشاركة فى حملة رفع الظلم عن طلاب الاسكندرية المختطفين
التفاصيل فى مدونتى
ارجوةكىانشريها

challenging_sam said...

أتمنى زيارتك و إبداء رأيك في موضوع مهم أنوي الكتابة فيه على أكثر من مرة إنشاء الله

ما علينا said...

S H A H
لا يا لورد
احنا بينا شغل
وانا مش باحب اخلط الورق
مش هابوظ مصلحتي والسبوبة اللي بينا علشان المواضيع دي

وبعدين حتى انا لو فكرت بالشكل دا
انت عارف
الديرتي وورك دا مش هاعمله بايديا

بس انت لسه تعتبر ورقة رابحة بالنسبة لي
لما تبقى كارت محروق نبقى نديك استمارة 6

وبعدين حتى لو بتتكلم جد على قفل المدونة
انا ما اوافقش
دي مركز توزيع مهم

واحلم براحتك
حلم برئ حلم مذنب
احلم زي ما انت عايز
دا حلم مع ايقاف التنفيذ

ماشي يا ولا

سلام
ولا تزعل
انت عارف احنا معلمين
والامور دي ما تفسد لناش ود

ما علينا said...

أنونيمس

يعني ازعل ولا ايه
كنت بخلان على بهذا الرأي الرائع

واجابتي على سؤالك
اني اكيد باستمتع بكل اللي انت قلته
والا كنت كتبت في اجندة احتفظ بها بين اوراقي فقط

انا احب مشاركة الاخرين
افكاري وارائي
واترقب انعاسها عليهم حتى في كتاباتهم

اتعرف
ان مجرد تساؤلي او طلبي الذي اطلبه
اجابة كل شخص عليه
تعكس جزءمنه
تعرفك على منطقة جديدة منه

انا من شدة حبي وعشقي للتواصل مع الاخرين ومشاركتهم افكارهم والتوغل داخلهم
ومشاركتهم ما لدي

اعشق منطقة التعليقات اكثر من كتابة الموضوعات نفسها


ولهذا السبب نفسه
وهو استمتاعي الذي انت تحدثت عنه

كان ترددي
لانني هذه المرة لن اتشارك افكاري وارائي واريد ان استمتع بمدى انعكاسها وتاثيرها على الاخرين

بل سيكون حديثي عن عيوبي
واخشى الا اتحرى الصراحة
لكي احافظ على استمتاعي

لهذا تساءلت
وتساؤلي منحني في ذات الوقت فرصة للتفكير
وما زلت افكر

مرة تانية ما تبقاش تبخل على اختك بارائك

كل راي من ارائكم
بياخدني معاه في اتجاه تفكير مخالف
لطريقة تفكيري
ودا بيمتعني جدا

وبعدين رهو فين الرغي دا
الرغي دا لعبتي
ماليش منافس فيه
والناس بيشتكوا مني

والفلسفة طالما منطقية وعامرة
ليست خاوية

فيكون اجمل كلام
من اغلى اصدقاء

مش كدا ولا ايه يا دكتور

ما تبقاش تغيب تاني كدا

S H A H said...

هوا ايه موضوع التوغل معاكي؟؟

بتفكريني في باعلانات بيرسول يدخل و يتوغل

بس مهم برده في شغلنا التوغل يا تمر حنا

انا مبسوط منك جداااا

انا لسة صاحي و عيني مقفولة و جاي الشغل نايم على روحي

اصطبح و نكمل

Sally said...

ها هتنزلي البوست امتي؟؟؟










كل شويه ادخل
ومالقيش حاجه



وله انتي لسه متردده
يالا نزليه بقي



انا مستنيه






انا هروح وهاجيلك كمان شويه
والقي البوست ماشي؟؟؟

أبوسويلم said...

آسف على التأخير
لكن انا اعتقد انى وضحت فكرتى وهى ان الموضوع ما يوصلش للاستغلال وحب الفرجة لكن الامر فى الاخر فى ايدك وانا طبعا واثق فى ذكائك وحكمتك ويمكن انا كلامى اتأثر لدرجة كبيرة بطبيعتى الكتومة جداونسيت ان فيه اختلاف كتير بينى وبينك فى النقطة دى لانك بتحبى الانفتاح اكتر على عكسى
ربنا يوفقك وتكون تدوينة جيدة كعهدى بك دائما

و القادم....أجمل said...

السلام عليكم
اسفة للتقصير و عدم متابعتي
الايام اللي فاتت
انا هاجي تاني باذن الله
اتابع الموضوع
بس تشرفيني
ليكي تاج عندي
تحياتي
:)

ما علينا said...

بالله المستعان

يا رؤية

بس الاول هانزل بالتاج
اللي جايلي من كلمات
والقادم اجمل
واهو نعتبره تمهيد
لتدوينة العيوب

ما علينا said...

أبو سويلم

وهي دي تيجي يا ابا محمد

ينفع يعني انك تتاسف لي
ما ينفعش خالص

وبالنسبة للتدوينة
انا كنت تقريبا قررت اني ما انزلهاش
ورجعت تاني قلت يعني قلبت دماغ الناس
وبعدين ما انزلهاش

بس انا جالي تاج من كلمات
والقادم اجمل
هانزل بيه الاول

سعيدة جدا باهتمامك يا محمد افندي

ما علينا said...

و القادم....أجمل

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اسفة ايه بس
كان الله في عونك
المهم انت عاملة ايه في المذاكرة

ربنا يوفقك

وشاكره ليكي جدا تمرير التاج لي

ما علينا said...

S H A H

وينتشر
هو في احسن من التوغل
وتدخل كدا وتدعبس جوا نفسيات البشر
علشان تعرفهم كويس
وتقدر تفهمهم قدر الامكان صح

وبعدين
هي الاصطباحة بتاعتك بتاخد وقت كدا
دا انت هاتوقف المراكب السايرة جنبك على ما تصطبح وتقول يا صبح


وبعدين سواء نمت ولا ما نمتش
لازم تبقى عنيك مفتحة اد كدا
ايه يا شاه
هو احنا بنبيع ترمس

خلينا بقى قاعدين
لحد السيادة ما تصطبح

سلام يا معلم

S H A H said...

تمت الاصطباحة و كله تمام

عدنــــــــــــــا

ازيك يا فقرية عاملة ايه

كانت عملية صغيرة كدة في مارينا و انتي عارفة الجمهور هناك كله مبسوط و دفيع

و الخلطة الاخرانية دي تسلم ايديكي بجد الشباب اخر انبساط

ما علينا
=======
انا مبقتش عارف اتكلم معاكي غير في المخدرات, كل ما اجي اكتب عادي الاقيه مش نافع

خلينازي ماحنا

بس عايزين شوية صورة تدعم البلوج بتاعك كدة

و اجمل بوكيه ورد خشخاش مطعم بالقنب الهندي ليكي يا بارونة

و سلام مؤقت

ما علينا said...

وليه الفقرنة دي بقى

مارينا

يللا ما علينا
انا شغل ايدي يتبسط بيه وارد مارينا

ياعم انا احب امزج دماغ المعلمين
اصحاب المزاج العالي

لكن ماعلينا طالما احنا محتاجين للسيولة حاليا

وبعدين تقترح على ادعم المدونة بصور مثل ماذا

تربة حشيش مثلا
جنبيها باكتة بانجو رغم تحفظي عليه
لانه دون المستوى
لكن لازم نزيل الفوارق الطبقية

وصورة لكام سطر ابيض بيور
او مضروب
هيروين على مطحون فراولة او صراصير

الجانب الاخر نحط صور
لكام حقنة ماكس
او مورفين

وشيشة
وكام حجر

اقولك
انا اروحاخد كام صورة في الباطنية

بس حقيقي يا شاه
عايزين نغير نشاطنا
عايزين شوية عنف وحركة
ايه رايك نغير
ونبقى قتلة مأجورين

فكر ورد على

سلام بقى يا خط الصعيد الجواني

و القادم....أجمل said...

فعلا الكلام عادي
و الفلسفة عادية
بس زي متقال اعمل منهم تاجين
عشان الواحد لو كترت عليه الاسئلة
بيبدأ يحط اي اجابات
ربنا يوفقك
و احتسبي النية خير
ان شاء الله
:))))))
تحياتي و حبي